Hur justera termostat till radiator (element)?

Permalänk
Medlem

Hur justera termostat till radiator (element)?

Hej,

Jag har en termostat som ser ut så här:

Hyresvärden var här för att justera då elementet porlade kraftigt när den stod på max, men nu är det istället för kallt, har 18 grader.

Så hur justerar man flödet utan att orsaka en vattenskada? Jag har inte vågat gå loss med polygripen då jag inte har någon ballofix i lägenheten så jag kan stänga av flödet helt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Titta här

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Porlar elementet behöver det luftas. Dålig hyresvärd du har

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Låter som det är luft i elementen om de låter i de

Dock så är det inte alltid man får gå på och pilla med att stänga av de helt eller öppna mer. De brukar bli bra kinkiga om man göra det då det enligt de ballar ur evt ventilations system etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Som du själv säger har du en termostat som ser ut sådär.
Det enda du kan göra med den är att snurra på den
Ventilen innanför termostaten kan du inte justera, den har ett stängt läge och ett öppet läge sen möjlighet att stanna däremellan.

Till FULLMOON: Ventilationssystemet kan inte på något sätt överhuvudtaget påverkas av elementet i din lägenhet.
Vad har vattensystemet med luftsystemet att göra?

Lufta elementet! Finns alltid en nippel på ena kortsidan!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Inte så att värden justerat på utgående ventil då? Tumregel är att den ska vara helt stängt och öppnas ett halvt varv åt gången tills man hittar ett bra läge.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av sharkfinz:

Som du själv säger har du en termostat som ser ut sådär.
Det enda du kan göra med den är att snurra på den
Ventilen innanför termostaten kan du inte justera, den har ett stängt läge och ett öppet läge sen möjlighet att stanna däremellan.

Till FULLMOON: Ventilationssystemet kan inte på något sätt överhuvudtaget påverkas av elementet i din lägenhet.
Vad har vattensystemet med luftsystemet att göra?

Lufta elementet! Finns alltid en nippel på ena kortsidan!

Har man luftvärmepump kan det påverka stort.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Har man luftvärmepump kan det påverka stort.

Då får du gärna förklara hur för mig
Kan inte se hur det skulle påverka att använda vattenelementen på ett negativt sätt.
Snarare tvärtom då värmepumpen inte behöver jobba lika mycket för att uppnå behaglig temperatur.
Och bor man nu i lägenhet som han gör, har man oftast uppvärmning som ingår i hyran (vattenburen).
Luftvärmepump drar mycket el, vilket gör att det inte är försvarbart att ha en värmepump som värmekälla i en lägenhet. Visst, kanske för kylan på sommaren men absolut inte för värmen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Skrivet av sharkfinz:

Då får du gärna förklara hur för mig
Kan inte se hur det skulle påverka att använda vattenelementen på ett negativt sätt.
Snarare tvärtom då värmepumpen inte behöver jobba lika mycket för att uppnå behaglig temperatur.
Och bor man nu i lägenhet som han gör, har man oftast uppvärmning som ingår i hyran (vattenburen).
Luftvärmepump drar mycket el, vilket gör att det inte är försvarbart att ha en värmepump som värmekälla i en lägenhet. Visst, kanske för kylan på sommaren men absolut inte för värmen.

Jo, för om man har luftvärmepump så tar den vara på värmen i frånluften med hjälp av en värmeväxlare och skickar ut den i det vattenburna systemet igen. Är effektiviteten där emellan dålig kan man förlora en del pengar när man eldar för kråkorna och värme går förlorad.
Dra åt helvete vad det tar lång tid att få upp värmen om pumpen stått i "semesterläge" i några dagar. Eftersom det tar så pass lång tid antar jag att pumpen är ganska effektiv då den inte har nåt vidare monster till elkassett.

Jag känner till detta systemet väl. Jag har det hemma

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jo, för om man har luftvärmepump så tar den vara på värmen i frånluften med hjälp av en värmeväxlare och skickar ut den i det vattenburna systemet igen. Är effektiviteten där emellan dålig kan man förlora en del pengar när man eldar för kråkorna och värme går förlorad.
Dra åt helvete vad det tar lång tid att få upp värmen om pumpen stått i "semesterläge" i några dagar. Eftersom det tar så pass lång tid antar jag att pumpen är ganska effektiv då den inte har nåt vidare monster till elkassett.

Jag känner till detta systemet väl. Jag har det hemma

Gör ändå ingen skillnad om du höjer värmen i ett rum trots att du kör luftvärmepump. Luftvärmepumpen gör som du beskriver att den tar vara på en del av värmen som annars skulle skickas rakt ut annars. Det gör ingen skillnad om du höjer värmen på ett element.

Till TS. Är elementet varmt överhuvudtaget nu?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Jo, för om man har luftvärmepump så tar den vara på värmen i frånluften med hjälp av en värmeväxlare och skickar ut den i det vattenburna systemet igen. Är effektiviteten där emellan dålig kan man förlora en del pengar när man eldar för kråkorna och värme går förlorad.
Dra åt helvete vad det tar lång tid att få upp värmen om pumpen stått i "semesterläge" i några dagar. Eftersom det tar så pass lång tid antar jag att pumpen är ganska effektiv då den inte har nåt vidare monster till elkassett.

Jag känner till detta systemet väl. Jag har det hemma

Jag känner också till ett sånt system väl.
Jag jobbar med det.
Och det du pratar om är ett ventilationsaggregat, inte en ren luftvärmepump
Då förstår jag vad du menar.
En ren värmepump är Aldrig inkopplad på vattensystemet. Speciellt inte en "luftvärmepump".
En värmepump körs med hjälp av köldmedium, oftast R407, inte vatten

Ett ventilationsaggregat med roterande värmeväxlare och vattenbatteri kan däremot återvinna upp till 85% av värmen, så då pratar vi i helt olika nivåer

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Inte så att värden justerat på utgående ventil då? Tumregel är att den ska vara helt stängt och öppnas ett halvt varv åt gången tills man hittar ett bra läge.

Vet faktiskt inte då jag inte var hemma när han fixade porlandet.

Det var i alla fall _inte_ endast avluftning då det var det första jag gjorde när det började porla.
Det var inte lite det porlade heller förresten, snarare forsade och levde om rejält högljutt.

Men i vilket fall låter det inte som att jag borde fixa detta själv utan jag får vackert vänta på att hyresvärden får tid att fixa det åt mig.

Då jag bor högst upp i huset på tionde våningen får jag alla ytterligheter. Mest luft som samlas i elementen, längst från kabeltvutrustningen från comhem med ett himla justerande innan 100 mbit fungerade, brummande från ventilationsfläktar osv.

Men det är fin utsikt iaf!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Om du skruvar av locket på utgående ventil så borde där under sitta en ventil som man skruvar på med insexnyckel, testa vrid ut den ett halvt varv.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Gör ändå ingen skillnad om du höjer värmen i ett rum trots att du kör luftvärmepump. Luftvärmepumpen gör som du beskriver att den tar vara på en del av värmen som annars skulle skickas rakt ut annars. Det gör ingen skillnad om du höjer värmen på ett element.

Till TS. Är elementet varmt överhuvudtaget nu?

Det bli förluster om du måste elda på som fan med ett element för att ett annat i samma rum inte fungerar.
Värmen blir dessutom ojämn.

Skrivet av sharkfinz:

Jag känner också till ett sånt system väl.
Jag jobbar med det.
Och det du pratar om är ett ventilationsaggregat, inte en ren luftvärmepump
Då förstår jag vad du menar.
En ren värmepump är Aldrig inkopplad på vattensystemet. Speciellt inte en "luftvärmepump".
En värmepump körs med hjälp av köldmedium, oftast R407, inte vatten

Ett ventilationsaggregat med roterande värmeväxlare och vattenbatteri kan däremot återvinna upp till 85% av värmen, så då pratar vi i helt olika nivåer

Jävla lustigt då att IVT själva kallar det för värmepump
Och NEJ, pumpen värmer inte tilluften, den skickar ut värme i våra vattenburna radiatorer (golvvärme).
Själva pumpen i sig arbetar visserligen med ett köldmedium internt om man ska gå in på detaljer.

http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=193&lngLangID=1

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Jag känner också till ett sånt system väl.
Jag jobbar med det.
Och det du pratar om är ett ventilationsaggregat, inte en ren luftvärmepump
Då förstår jag vad du menar.
En ren värmepump är Aldrig inkopplad på vattensystemet. Speciellt inte en "luftvärmepump".
En värmepump körs med hjälp av köldmedium, oftast R407, inte vatten

Ett ventilationsaggregat med roterande värmeväxlare och vattenbatteri kan däremot återvinna upp till 85% av värmen, så då pratar vi i helt olika nivåer

"luft-vatten värmepump" är det en myt eller?

Permalänk
Skrivet av mattoys:

"luft-vatten värmepump" är det en myt eller?

Enligt "proffset"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Det bli förluster om du måste elda på som fan med ett element för att ett annat i samma rum inte fungerar.
Värmen blir dessutom ojämn.
[/url]

Hur menar du att det blir förluster? Med största sannolikhet kommer du inte upp till samma värme om ett element slutar fungera. Värmen i värmeledningarna ökar ju inte för att ett av elementen i ett rum slutar fungera. Därav skulle enbart tempen minska. Någon förlust av något annat får du inte.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kan vara ställbar ingående ventil vid termostaten
http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Venti...

Bara att lossa på termostaten och kolla

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av sharkfinz:

Som du själv säger har du en termostat som ser ut sådär.
Det enda du kan göra med den är att snurra på den
Ventilen innanför termostaten kan du inte justera, den har ett stängt läge och ett öppet läge sen möjlighet att stanna däremellan.

Till FULLMOON: Ventilationssystemet kan inte på något sätt överhuvudtaget påverkas av elementet i din lägenhet.
Vad har vattensystemet med luftsystemet att göra?

Lufta elementet! Finns alltid en nippel på ena kortsidan!

Nu Arbetar jag inte med det men jag vet att i en del lägenheter här i stan bla så får hyresgästerna inte pilla på elementen. sen om det har med någon besparing att göra eller om det alltid ska vara lite varme på så att rören inte fryser på vinten etc det vet jag inte. vet även att komunen ogillar att folk pillar där iaf ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Hur menar du att det blir förluster? Med största sannolikhet kommer du inte upp till samma värme om ett element slutar fungera. Värmen i värmeledningarna ökar ju inte för att ett av elementen i ett rum slutar fungera. Därav skulle enbart tempen minska. Någon förlust av något annat får du inte.

Det blir ju förluster i väggar och liknande om ett ensamt element måste försöka kräma ut samma effekt som 2 element brukade hjälpas åt att skicka ut.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″