Är pumpen trasig? Ek 4.0 - Råd felsökning

Permalänk
Medlem

Är pumpen trasig? Ek 4.0 - Råd felsökning

Jag har nyligen pillat ihop mitt första vattenkylningssystem och är helnöjd med allt, utom ljudnivån från pumpen. Den låter långt mer än vad jag trodde (och vad specifikationen säger, 24dB), och det efter en rad modifikationer för att få tyst på den. Jag tror att det mesta av ljudet kommer från resonans.

Det jag har gjort är att jag ställt den på den "shoggy sandwish" som följde med (tre lager vibrationsdämpande material). Under detta har jag dessutom 2cm av be quiet!s ljud/vibrationsdämpning. Har också packat in alla sidor av pumpen 1cm av be quiet!s dämpmatta. Utöver det har jag sett till att inga slangar har direkt kontakt med chassit och isolerat fästanordningar till alla delar (reservoar och radiator). Ändå låter det på tok för mycket. Får dessutom ett slags sipprande ljud från pumpen.

Nu har jag börjat fundera på om det är fel på pumpen? Rekommenderas det att skruva isär pumpen, och vad ska jag i sådana fall titta efter?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

sipprande ljud? är pumpen längst ner i systemet, eller är det högst upp?

hade ett rinnande ljud från mitt system, fyllde på med mer vatten.

lättast är o ta lös och provkör pumpen i en hink. dvs ingen belastning pump + slang inget annat...

Permalänk

Låter som att du har luft i slangarna någonstans nära pumpen?

Permalänk
Medlem

Pumpen längst ner och har inte luft kvar i systemet. Iaf inte som jag kan "identifiera". Det sipprande ljudet är dock ett mindre problem (inget högt ljud, kanske bara vanligt "pumpljud") . Det är sannolikt vibrationerna som ger upphov till ljudet. Tänkte att det kanske fanns något vanligt fel med pump som fick den att ge upphov till högre vibrationer?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Pumpar i sin helhet är aldrig riktigt tysta om du har t.ex. chassit på skrivbordet direkt bredvid dig. Jag kör med en Eheim 1046 och har ställt den på en disksvamp :P, visst det låter ju lite och man får ju vissa vibrationer men inget jag stör mig på. Jag har ingen erfarenhet alls av Ek 4.0 pumpen, men däremot flera års lek med akvariepumpar och säkert 8+ år med vattenkylning i burken.

Men om du bestämmer dig för att meka upp pumpen kan du kolla om alla packningar är hela och om impellern ser bra ut.

Det jag kan tänka mig såhär på rak arm är att du fortfarande har luft i "huset" på pumpen, har du testat att luta burken och eller pumpen åt sidorna typ 45grader. Åt alla hållen. Hur länge har du haft systemet igång? Det tar ju ett tag att få ut all luft. Det är lättare med en pump som inte tar sin ström ifrån nätagget, då kan man stänga av och sätta på pumpen i olika lägen för att bli kvitt med de hemska bubblorna

Annars skulle jag direkt göra om mr.Disney sa, "lättast är o ta lös och provkör pumpen i en hink. dvs ingen belastning pump + slang inget annat... "

/R

Permalänk
Medlem

Systemet har bara varit använt i en vecka. Har lutat chassit till nästan liggande åt alla håll ett par gånger (utan att få in mer luft i insuget naturligtvis). Så pumpen vibrerar alltså mer om det finns lite luft kvar?
Att provköra den i hink såväl som skruva isär den blir lite knövligt med tanke på att jag packat in den i dämpmatta. Men kör den i någon vecka till och provar det om den inte tystnar.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Ja pumparna är ju inte till för att torrköras, då låter de förjävligt. Om den vibrerar mer vet jag inte, men den låter mer iaf.
Därav går det säkert att rita en rolig graf där du har axlarna "dB" och %luft".
Om man nu tycker sånt är roligt

Men kör du några dagar och kolla om ljudet försvinner.

Permalänk
Medlem

fixa bild på systemet, är nyfiken.

Permalänk
Medlem

Här har vi det mesta.

Och en väl inpackad pump. ^^

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

ser snyggt ut

frågor:

har du minibubblor i systemet?

hur är reservoar inkopplad? vist sugen den på botten och inte genom röret? pumpas vattnet genom röret till toppen därav rinnande ljud?

prova o röra vid datorn lätt/vrid suger pumpen in bubblor då?

Permalänk
Medlem

Skaka pumpen när den går, det kan vara jobbigt att bli av med all luft i pumphuset.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

ser snyggt ut

frågor:

har du minibubblor i systemet?

hur är reservoar inkopplad? vist sugen den på botten och inte genom röret? pumpas vattnet genom röret till toppen därav rinnande ljud?

prova o röra vid datorn lätt/vrid suger pumpen in bubblor då?

Vad jag kan se från senaste bilderna så tar den vatten ur botten och inte ur röret på sidan.

Jag kör oxå med EK 4.0 och min låter hiskligt mycket den oxå, sipprandet som du förklarar hade jag i början och de berodde på luft i systemet, inte stora bubblor utan en massa små, det försvann med tiden och då man fyllde på systemet lite då och då, jag brukar sänka pumpens hastighet till ca 50% och får fortfarande bra temps men den låter mycket mindre, i övrigt är det nog en högljudd pump oavsett hur mycket dämpmaterial man har, jag kör bara med orginaldempmaterialet undertill och det dämpar väl lite iaf, hade jag vetat att den lät såhär mycket hade jag satsat på en 2.0 i dagsläget

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Ja, sug från botten och in på sidan av reservoaren, med en sådan anticyclone mellan. Ser inga minibubblor kvar någonstans. Om det finns luft kvar så måste det som ni säger sitta fast i pumpen, även om jag ruskade om ganska rejält innan jag satte fast den.

Temps oklockat är ruskigt bra:

CPU 32C (20 min dubbla orthos)
GPU 34C, minne 36C och VRM 45C (20 min furmark)

Så jag antar att det finns utrymme att sänka hastigheten på pumpen. Det hade jag inte ens tänkt på. Ser att den behöver 8V för att starta, så antar att det bara är att köpa en Zalman Fanmate och koppla på? Så kan man ju öka hastigheten lite när det börjar ånga om vattnet efter att man börjat klocka ^^

Verkar som att denna pump är billigare än 2.2 för tillfället, och en Fanmate går ju inte på många kronor. Men ångrar nog också att jag inte lade någon hundring extra på pump.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

http://www.ekwaterblocks.com/shop/EK-PSS/EK-PSS-3831109862520...

står slå igång pumpen 1min slå av 1min, håll på i 5min. står på sista sidan.

Permalänk
Medlem

Har kört den loopen ett par gånger också. Verkar helt enkelt vara så att pumpen låter mycket mer än jag trodde att den skulle göra. 3voXer:s verkar ju låta en hel del också.

Skrivet av evoxer:

... brukar sänka pumpens hastighet till ca 50% och får fortfarande bra temps men den låter mycket mindre...

Verkar inte gå med en fläktkontroller eftersom de flesta bara klarar av max 10W. Använder du en vanlig kabeladapter med motstånd eller? Skulle ju vara nice att kunna reglera steglöst istället.

EDIT: Hittar inga kablar med färdiga motstånd till 8V. Och eftersom att jag är fruktansvärt dålig på el måste jag fråga. Googlade och hittade gamla fina Ohms lag (R=U/I). Om jag då vill sänka spänningen från 12v till 8v (1,8A), kan jag då helt enkelt R = 4/1,8 = 2.222.. Ohm. Kan det vara så enkelt att det är ett sådant motstånd jag behöver? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-251-53&toc=20124

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."