Permalänk

Vilka krogar har 20 års gräns?

Hejsan!
Jag är 17½ år och jag fyller 18 år den 10 november detta år. Så jag undrar om ni vet vilka krogar som har 20 års gränser? Jag tror jag vet att Harrys och Tonic har 18 års gräns men jag är inte säker Jag undrar också om man kan köpa spritdrycker på krogarna som är 18 års gräns? Hade varit grymt schysst

Permalänk
Medlem

Ja du får köpa sprit på krogen.

Permalänk

Är du riktigt säker? Går det även fast jag är 18 år? Jag tänkte ju på att det är 20 på systemet

Permalänk
Medlem

För det första, i vilken stad vill du att krogarna ska ligga? (antar Borås men bra att precisera sig) ja du får köpa "spritdrycker" på krogen. Dock så ska du vara införstådd med att det är förbannat dyrt.

Visa signatur
Permalänk

Japp det är Borås, kanske också Göteborg om jag åker dit någon gång med bussen eller moppen Ja det är väldigt tragiskt att det ska vara så dyrt

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte åka moppe till götet! Tar ju för det första ganska lång tid, sen kan ju inte köra hem med alkohol i kroppen!

Permalänk
Medlem

som dom säger...ja är du 18 får du "handla" på krogen. dock blir det ju inte hela spritflaskor du köper..utan drinkar..groggar u name it..o dricker inne på krogen. dom kan då ha 18års gräns då dom har koll på dig där inne..ser dom att du blir för full så kan dom be dig gå från krogen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Tack så mycket alla för svaren Men får jag ta med mig hem om jag t.ex köper en cider där på krogen? Ps, vad har dom för drinkar där inne? jag tänker mest på cider, öl, drinkar

Permalänk
Medlem

Alltså, du får dricka vad fan du vill, bara de har det i sortimentet och du betalar för det. Och att ta med sig några öppnade ciderflaskor hem är nog en rätt dålig idé.

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

Okej det var gött att höra Då känner jag mig vuxen när jag dricker sprit

Permalänk

Jag skickade till Harrys i Borås nu i veckan och frågade om det är 20 års gräns för att få handla sprit på Harrys och dom sa att det är 20 års gräns Stämmer det? Jag litar ju mer på er grabbar

Permalänk

Jag är aningen sömnig nu så har kanske missat något. Men varför frågar du efter krogar med 20års-gräns när du ska fylla 18? Inte bättre att fråga efter krogar med 18-årsgräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervitt:

Jag skickade till Harrys i Borås nu i veckan och frågade om det är 20 års gräns för att få handla sprit på Harrys och dom sa att det är 20 års gräns Stämmer det? Jag litar ju mer på er grabbar

De menar att det är 20 års gräns för att få komma in i lokalen. Och som sagt, så länge du inte är för packad får du köpa precis vad du vill ur sortimentet på den krogen du befinner på på.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Generalkyckling: jag tänkte att det kan vara bra att veta vilka som är 20 på för då slipper man gå till dom och bli utslängd
Akka: Ja dom skrev att på Harrys i Borås är det 20 års gräns för att köpa/dricka sprit

Permalänk
Hedersmedlem

Det här må jag säga va en märklig tråd.

1. Självklart får du köpa sprit på en krog/uteställe som släpper in 18-åringar.
2. Alla har inte 18-årsgräns. I mindre orter har jag dock märkt att det är vanligare med 18-årsgräns än i de större.
3. Självklart inte får du ta med dig något av de alkoholhaltiga dryckerna hem.
4. Att köra moppe till Göteborg från Borås för att dricka är bland det dummaste jag har hört.
5. Vad dem har för drinkar där inne?! Fråga?! Finns säkert några fina bilder på färgglada drinkar som smakar Fanta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Rich: Tack för tipsen

Permalänk

Du kan inte "köpa" alkohol på krogen direkt utan du kommer alltid få den upphälld alternativt öppnad för att det inte ska räknas som vanlig alkoholförsäljning. Däremot kan du ta med dig en öppnad bärs när du lämnar utan några större problem. Ska du till Göteborg är det väl Trädgårn, Parken, Sticky Fingers, Deep etc. som har under 20 år.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Du kan inte "köpa" alkohol på krogen direkt utan du kommer alltid få den upphälld alternativt öppnad för att det inte ska räknas som vanlig alkoholförsäljning. Däremot kan du ta med dig en öppnad bärs när du lämnar utan några större problem. Ska du till Göteborg är det väl Trädgårn, Parken, Sticky Fingers, Deep etc. som har under 20 år.

Sticky är väl 20? Har åtminstone nån polare som alltid klagar på det.

Rockbaren har jag för mig är 18.

Permalänk
Medlem

Alltså, OP lär ju vara ett rikstroll nu.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har inte du lite brotom !??! Du fyller först i november

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Sticky är väl 20? Har åtminstone nån polare som alltid klagar på det.

Rockbaren har jag för mig är 18.

18 på Torsdagar

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

Sticky är väl 20? Har åtminstone nån polare som alltid klagar på det.

Rockbaren har jag för mig är 18.

Nja, tror det bara är på lördagar det är 20. Men Sticky är hur som helst grymt pga. Happy Hour. 8 kr per 2cl sprit eller något sånt Rockbaren är också riktigt skön

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nja, tror det bara är på lördagar det är 20. Men Sticky är hur som helst grymt pga. Happy Hour. 8 kr per 2cl sprit eller något sånt Rockbaren är också riktigt skön

no fucking way, jävla importsprit, här är det typ 12 kr per cl på puberna, på klubbarna får du pröjsa över 100 för en sexa vodka redbull.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

no fucking way, jävla importsprit, här är det typ 12 kr per cl på puberna, på klubbarna får du pröjsa över 100 för en sexa vodka redbull.

Fast det är bara under någon timma. I övrigt är det väldigt dyrt på alla större krogar i gbg, en sexa ligger nog också runt 100 spänn.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Haha vem fan åker 5 mil på en moppe

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

som sagt..visst det är bra du kollar om det är 20års gräns så du slipper gå dit, men utkastad blir du inte för det är vid dörren dom nekar dig redan om du inte har deras ålder som dom vill att du ska ha..att vissa har olika har med ägarna för dom vill ha dit en viss typ av människor..vissa har åldersgräns på 23 på krogen bara för att slippa alla "småbarn" o ibland kanske dom kör 30+ tur oxå endast osv..men annars är det lagligt från 18år då du är "vuxen" att dricka inne i en pub.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Entusiast

I Göteborg är det rätt kört att hitta ett ställe som har 18-år på en fredag eller lördag. Vardagar är lättare. Sticky har väl fortfarande 18 på torsdagar. Sen att det i praktiken betyder 16 eller i vissa fall 14 om hon har tillräckligt kort kjol är en annan sak. Håll dig hemma i Borås till att börja med så inser du snart att det där med att supa på krogen är väldigt väldigt dyrt om man inte bara dricker billigast möjliga fulöl som de säljer för 30 kr glaset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jao, Sticky är det bara 18 på torsdagar, trädgårn har 18 också. Sen fanns ju underjorden tidigare, som släppte in vemsomhelst men dom har ju stängt ner.

Dom flesta krogarna på andra lång har 18.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Skrivet av Vintervitt:

Okej det var gött att höra Då känner jag mig vuxen när jag dricker sprit

Heh eh eh roligt sagt^^

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervitt:

Jag skickade till Harrys i Borås nu i veckan och frågade om det är 20 års gräns för att få handla sprit på Harrys och dom sa att det är 20 års gräns Stämmer det? Jag litar ju mer på er grabbar

Det kan vara så att krogen i sig har satt en gräns på 20 år för att få komma in på krogen.

Men lagen säger att man måste vara 18 för att få köpa alkohol på krog/restaurang.

Är du verkligen snart 18?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.