Permalänk

Överklockar för första gången

Hej, skulle kunna behöva lite hjälp.
Jag vill överklocka min Intel Core 2 Duo e6500 till ungefär 2,8Ghz. Just nu är den på 2,33Ghz
Jag vet inte exakt hur man ska göra. Om någon kan förklara på ett enkelt sätt vore det sjysst!

Moderkort Asus P5GC-MX/1333
RAM: 2x1gb DDR2 PC-5300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Har du läst FAQn?
EDIT: Attans, du var snabbast :DD

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Principen är lite olika beroende vad du har och vad du vill uppnå men öka volten/multipeln och samtidigt hålla koll på temperaturen är nog basen för all överklockning.
Tyvärr så är det inte så enkelt som att bara öka volten utan det är en hel del till att hålla reda på så läs, läs och åter läs...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Principen är lite olika beroende vad du har och vad du vill uppnå men öka volten/multipeln och samtidigt hålla koll på temperaturen är nog basen för all överklockning.
Tyvärr så är det inte så enkelt som att bara öka volten utan det är en hel del till att hålla reda på så läs, läs och åter läs...

Med att höja mutiplern på en intel processor som inte är en av de nyare K modellerna eller de klassiska Extreme edition kommer man inte långt. Man måste höja basklockan (fsbn) för att uppnå någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Med att höja mutiplern på en intel processor som inte är en av de nyare K modellerna eller de klassiska Extreme edition kommer man inte långt. Man måste höja basklockan (fsbn) för att uppnå någonting.

Jag har försökt att köra 200x20 för att komma upp i 4 MHz och då rusar mina temperaturer så nu kör jag 167x24 och har acceptabla temperaturer så visst har multiplern en hel del med allt att göra även om inte så mycket som med SB som har multriplar på 40 och där över...;)

PS. Givetvis har du rätt angående klockan för den har jag förträngt. Sorry Pewtah...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tänkte ta och använda tråden lite och bara se att jag förstått rätt: Multipel påverkar inte minnesfrekvens, right? tänkte om man verkligen behöver sänka minnenas frekvens iom SB vill vara säker så man inte gör onödigt mycket eller för lite

Undrar även hur högt man kan klocka ett i5-2500K med standardkylare, är det ens värt det?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

tänkte ta och använda tråden lite och bara se att jag förstått rätt: Multipel påverkar inte minnesfrekvens, right? tänkte om man verkligen behöver sänka minnenas frekvens iom SB vill vara säker så man inte gör onödigt mycket eller för lite

Undrar även hur högt man kan klocka ett i5-2500K med standardkylare, är det ens värt det?

cpu multipeln påverkar endast cpu , korrekt.

angående hur högt du kan klocka med stock kyaren beror helt på dit exemplar samt din övriga kylning , så det får du ta reda på själv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

cpu multipeln påverkar endast cpu , korrekt.

angående hur högt du kan klocka med stock kyaren beror helt på dit exemplar samt din övriga kylning , så det får du ta reda på själv.

Tackar så mycket

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye