Fractal DR3 fläktkontroller fråga

Permalänk
Medlem

Fractal DR3 fläktkontroller fråga

Nu när jag fyller lådan med massa fläktar vill jag även kunna styra dem alla. Eftersom det bara verkar få plats med en sådan fläktkontroll undrar jag om jag inte kan spara några kronor och ansluta detta till R3ans medföljande fläktkontroller och på så sätt styra alla fläktar samtidigt (utom CPU fläkten som fortsätter vara kopplad till moderkortet).

Tror ni detta fungerar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte funka med den medföljande fläktstyrningen.

Eftersom den medföljande bara har 3pin och den du tog fram på inet har 4pins koppling. Tyvärr

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/ finns ju också men du kanske ville ha en förgenings"pryl" till fläktarna?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nej det kommer inte funka med den medföljande fläktstyrningen.

Eftersom den medföljande bara har 3pin och den du tog fram på inet har 4pins koppling. Tyvärr

Bah, stämmer bra det. Nåja, får styra de viktigaste och köra en sådan då jag bara ha 6 strömkontakter för fläktarna.

Skrivet av Kogster:

http://www.kjell.com/ finns ju också men du kanske ville ha en förgenings"pryl" till fläktarna?

Ska kika runt lite och se vad de har, tack för tipset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

har du testat fläktkontrollern?
jag har själv en fractal r3 och har letat efter en fläktkontroller som jag kan ha bakom luckan.
kan ju inte använda de "vanliga" med vrid resistanser då rattarna tar i isoleringen i luckan...
vill helst slippa skära ut hål i den

Någon annan som har löst det på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimmyftw:

har du testat fläktkontrollern?
jag har själv en fractal r3 och har letat efter en fläktkontroller som jag kan ha bakom luckan.
kan ju inte använda de "vanliga" med vrid resistanser då rattarna tar i isoleringen i luckan...
vill helst slippa skära ut hål i den

Någon annan som har löst det på annat sätt?

Jag hittade en från NZXT som var underbar. Den har touch och även temp visare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463237

Jätte nöjd med den och som sagt så är det touch så luckan slår inte i

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Jag hittade en från NZXT som var underbar. Den har touch och även temp visare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463237

Jätte nöjd med den och som sagt så är det touch så luckan slår inte i

Den ser ju riktigt najs ut ju!
tycker att det är väldigt märkligt att alla återförsäljare har ett så taskigt litet utbud med fläkkontrollers.
Men det blir nog denna skönhet som ska få pryda mitt chassi

tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimmyftw:

har du testat fläktkontrollern?
jag har själv en fractal r3 och har letat efter en fläktkontroller som jag kan ha bakom luckan.
kan ju inte använda de "vanliga" med vrid resistanser då rattarna tar i isoleringen i luckan...
vill helst slippa skära ut hål i den

Någon annan som har löst det på annat sätt?

Man kan väl använda såna fläktstyrningar också? Bara fästa den lite längre in 5.25 platsen. Inte så snyggt att kolla på. Men det döljer ju luckan sen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Jag hittade en från NZXT som var underbar. Den har touch och även temp visare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463237

Jätte nöjd med den och som sagt så är det touch så luckan slår inte i

Inser att det är en gammal tråd men jag undrar om det finns en funktion för att styra alla fläktar samtidigt
eller måste man sitta och "blippa" varje fläkt individuellt? Jag gillar FD R3s ratt där fläktarna hamnar
på samma hastighet men behöver koppla in åtminstone fem stycken. Det ultimata vore att att ha en
ratt eller kunna ställa en hastighet EN gång för alla fläktar, exempelvis vrida på max när man spelar
och dra ner den till minimum när man surfar på natten.