Permalänk

BIOS update: kan ej se temp CPU

Hej! Dum som jag är uppdaterar jag min BIOS. Nu kan jag inte se temperatur på min processor längre?

Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Själv har jag precis byggt ihop min burk, men även där saknas CPU-temperaturen (säger 0 grader celcius bara).

Xeon W3680 på ett Asus P6T6 WS Revolution.

Permalänk
Hedersmedlem

Varit inne i bios och pillat på coreinställningar/upplåsning? Om så är fallet ställ dem på disable.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

För min del har jag inte rört ett jota i menyerna.

Permalänk

Lånar tråden lite. Hur ofta bör man uppdatera bios? om man behöver det? Enligt "Everest Ultimate" så är mitt bios från Nov 2009. Har haft min dator i ganska precis 1 år nu och har aldrig uppdaterat bios. Bör man göra det kanske? Fördelar/nackdelar med det?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Almost_Me:

Lånar tråden lite. Hur ofta bör man uppdatera bios? om man behöver det? Enligt "Everest Ultimate" så är mitt bios från Nov 2009. Har haft min dator i ganska precis 1 år nu och har aldrig uppdaterat bios. Bör man göra det kanske? Fördelar/nackdelar med det?

Det är något du aldrig behöver/skall göra om inte datorn betér sig konstigt/underligt. Som man säger ändra aldrig något som fungerar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är något du aldrig behöver/skall göra om inte datorn betér sig konstigt/underligt. Som man säger ändra aldrig något som fungerar

Okej dåså. Bara att min dator helt plötsligt kan bli oerhört seg. Kan ta upp till 10 sekunder innan startmenyn kommer upp när jag tryck på den. Ibland så blir den så seg, att om man skriver tex så hinner man skriver fyra ord och man ser bokstav efter bokstav dyka upp. Så ibland går det segare än sirap i december. Vet inte om det är att hårddisken e konstiig. Eller om bios e knas

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Almost_Me:

Okej dåså. Bara att min dator helt plötsligt kan bli oerhört seg. Kan ta upp till 10 sekunder innan startmenyn kommer upp när jag tryck på den. Ibland så blir den så seg, att om man skriver tex så hinner man skriver fyra ord och man ser bokstav efter bokstav dyka upp. Så ibland går det segare än sirap i december. Vet inte om det är att hårddisken e konstiig. Eller om bios e knas

Detta har inte med bios att göra utan är antagligen ett "skitigt/trött/gammalt" Windows.
Har du kört diskrensning och diskdefragmentering?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)