Permalänk
Medlem

Ett svårt trilemma

Jag har väl aldrig varit någon smal och vältränad kille, men det senaste året har jag gått upp jättemycket i vikt. Det är väl inget som besvärar mig så mycket egentligen, men det kan bli svårt att spela fotboll med all extravikt. Redan förra säsongen kände jag att jag var skrattretande klumpig och jag vill absolut inte göra mig till åtlöje på planen. Jag har alltså dessa tre alternativ att välja mellan.
- Träna och gå på diet.
- Göra mig till åtlöje på fotbollsplanen.
- Lägga fotbollsskorna på hyllan.

Mitt problem är att jag inte vill välja något av dessa alternativ. Finns det inget fjärde alternativ, såsom att bli nedsövd på dropp i några månader?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

4: Köp ett gymkort och be någon annan mot betalning att träna i ditt namn, detta utan att berätta för honom där uppe. Vilket kommer innebära att du kommer rasa i vikt och få mycket tid över till annat.

Annars så kan du se över maten, vilken ofta är den stora boven. Gym är dock bra, men jag anser det mer är för att hålla musklerna iform.
Med detta menar jag inte att det ena utesluter det andra, bara det att man vid stor viktnedgång oftast bör prioritera matintaget.

Sedan behöver man såklart inte bry sig, man ska äta & träna så att man själv mår bäst. Att hela tiden gå till ett gym innebär att man får lite fritid.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska spela mer fotboll, det blir liksom dubbel vinst och endast ett monolemma återstår.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

4: Köp ett gymkort och be någon annan mot betalning att träna i ditt namn, detta utan att berätta för honom där uppe. Vilket kommer innebära att du kommer rasa i vikt och få mycket tid över till annat.

Annars så kan du se över maten, vilken ofta är den stora boven. Gym är dock bra, men jag anser det mer är för att hålla musklerna iform.
Med detta menar jag inte att det ena utesluter det andra, bara det att man vid stor viktnedgång oftast bör prioritera matintaget.

Sedan behöver man såklart inte bry sig, man ska äta & träna så att man själv mår bäst. Att hela tiden gå till ett gym innebär att man får lite fritid.

Jag har tyvärr lurat gud en gång för mycket (det var ett par tentor som jag sade att jag hade pluggat till) så han har numera ögonen på mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

4. Langa fram kniv och slang hos plastdoktorn!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

4. Langa fram kniv och slang hos plastdoktorn!

Lätt bästa förslaget hittills!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ut och löpträna!
Bra för konditionen som behövs på planen och man tappar vikt snabbt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag har också några extrakilon att bli av med.
Själv har jag börjat att spela innebandy 2 ggr per vecka och hoppar av en station tidigare med tunnelbanan så jag får lite promenader lite då och då.

Försöker även undvika godis / pizza / burgare. Men Pizza och hamburgare är svårt

Men märkt att innebandyn hjälper sjukt mycket.
Börja smått med att ta några promenader i veckan. Slå på mp3-spelaren och traska runt. Ganska bekvämt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Gymmet har hjälpt många av mina vänner. Desto mer muskelmassa desto mer förbränner du även när du vilar

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

först och främst,gör det DU vill inte någon annan eller som du känner att du måste pga att nån annan vill eller förväntar sej det.

enbart viktnedgång är inge svårt alls,ligg på kcal minus så går du ner vare sej du vill eller inte.
sen är det helt upp till dej HUR du vill hamna på kcal minus...du har 2 val,antingen så drar du ner på maten tills du hamnar där,eller så motionerar du tills du hamnar där.

själva kost delen är för stor för att jag ännu en gång ska orka förklara den,läs på kolozzeum .com,där står allt om kost och vad som är bra under diet och vad man ska tänka på.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag hörde något om en bantningstrend som går ut på att man sväljer en levande mask
som sedan äter upp (nästan) all näring - så att man går ner i vikt.
Sedan tar man bara en avmaskningskur så att masken dör & sen är man smal & fin.

Gör det så kan du fortsätta äta som nu, slipper motionera, men går ner i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kolla över kosten som sagt. Storlek på portioner samt val utav ingredienser gör halva jobbet åt dig och du behöver sannolikt inte gå på någon "diet" (någon form av diet har man onekligen alltid, men ja ...) för att gå ner några kilon. Ät mat med lite sunt förnuft helt enkelt. Det brukar så vackert heta att "alla kan äta allt, men inte i obegränsade mängder", och det stämmer förvånansvärt bra.
Håll kvar vid fotbollen och lägg ner lite extra energi varje träning och match så bränner du ett par extra kalorier där också. Sedan vet jag inte hur din vardagssituation ser ut med jobb och dylikt, men kanske kan du parkera bilen längst bort på parkeringen vid jobbet/matvarubutiken/replokalen/hos polarna och på så sätt röra dig lite extra?
Svårt att komma på konkreta exempel, men kanske kan det så ett par frön av innovation hos dig hur du kan bättra på energikvoten utan alltför stora omställningar i livet. Självklart går du inte ner många kilon snabbt på det, men det ger resultat i längden. Tills dess får du eventuellt stå ut med visst åtlöje på fotbollsplanen, men på den punkten tror jag snarast att det handlar om din självbild.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Skulle va roligt med en länk till det Hammar.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Ät mindre mat när du äter. Ät mindre eller inget godis. Drick inte läsk, drick vatten istället. Småät inte och Gärna röra på dig också.

Det finns folk som säger att de inte kan gå ner i vikt. Självklart kan man inte gå ner i vikt utan att ta tag i sitt liv. Man måste helt enkelt ändra en del på sina vanor. Det är ju såklart lättare att skriva än att faktiskt göra det men det är så det måste gå till.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Banta. Risken är att du mår bättre av att äta bättre.

Men var realistisk och ställ rimliga krav på dig själv. Genom att peta i för många matvanor och ovanor samtidigt så är det dömt att misslyckas på förhand.

Permalänk
Medlem

börja lungt, du behöver inte börja äta 2 ärtor om dagen och springa 10 mil. det är ganska skönt att träna när man väl kommit in i det men det kan ta ett par veckor eller lite längre.

känner mig själv alltid pigg och energisk när jag kommer hem efter en bra träningsdag.

hade en kompis som slutade dricka läsk helt och hållet och det fungerade väldigt bra för honom faktiskt. alla sätt är bra utom dom dåliga

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fixa gravity boots eller så spränger du bort jordytan så att dragningskraften blir bara hälften så stor....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast

Ät mindre och jogga lite ibland. Jag gick ner 35 kg på lite över ett år på att äta bättre. Låt bli läsken också!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Skulle va roligt med en länk till det Hammar.

Har ingen. Hörde detta på Mix Megapol i torsdags på radion i bilen.
Det är tydligen poppis i USA (ofc), så mexarna tillhandahåller "tjänsten" att smitta
USA-kunderna när de är i Mexiko. Får inte importeras till USA, nämligen.
I afrika smittar de visst kossor med _par_ av denna ljuvliga mask
så att hela komagen blir full av dem, sen öppnar de kossan & tar ut dem levande.
(Så att de går att sälja en & en.) Jag tycker det låter rätt vidrigt,
men det borde ju vara billigare än plastikkirurgi & minst lika lat-maskigt.

Permalänk

Fortsätt att träna och lägg till lite löpträning (normal takt och lite längre sträckor). När man väl kommer igång så är det fantastisk skönt att flyta in i sin egen värld när man springer. Lugnt och skönt, meditativt och man känner sig avslappnad och harmonisk efteråt.

Ät vettigt, kanske låter lite överdrivet men skriv ned (allt eftersom) vad du äter en hel dag. Eller ta bilder med mobilen. Man blir förvånad över vad mycket "skit" man trycker i sig under en dag. Skippa hälften av skräpet och lägg till lite rågmackor, frukt och grönsaker så är du på god väg.

När allt detta har blivit en vana så är du i bra form, väger mindre, mår bättre och spelar fotboll som... en avdankad, överviktig Brolin :).

Permalänk
Medlem

Äsch! Ju större du är desto mer av målet täcker du! Det är bara att köra på!

Edit: För du är väl målvakt?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzir:

Äsch! Ju större du är desto mer av målet täcker du! Det är bara att köra på!

Edit: För du är väl målvakt?

Jag har för mig att han är det, men han gör mest räddningar med skrevet så annat än storlek på snoken spelar mindre roll

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Jag har för mig att han är det, men han gör mest räddningar med skrevet så annat än storlek på snoken spelar mindre roll

Det är väl därför jag släpper in så många mål.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com