Server för Minecraft hosting och hemsida

Permalänk
Medlem

Server för Minecraft hosting och hemsida

Jag har en del frågor ang. att hosta sin egen server som jag tänkte att ni på Sweclockers troligen har bra koll på. Här kommer en lista på vad jag undrar och behöver lite hjälp med ang. att bygga och hosta en egen Minecraft server.

1 - Är det bra/dåligt att hosta en server från datorn man använder, alltså min "main" dator? Vad är dåligt med det, sliter det väldigt mycket på datorn, processorn och ram minnet eller vad är det som tar skada av det eller är det inga problem med att köra en server från sin egen dator?

2 - Om jag använder min dator 24/7 som server för att spelare ska vara inne och spela på den, vilken temperatur bör processorn inte överstiga? Just nu ligger den på 50 - 65 grader när det är från 0 - 15 spelare inne på servern. Det varmaste som registrerats är 64 grader. Jag använder en stock kylare för i7 950 men funderar starkt på en H50 eller H70 för att processorn ska må bättre, men gör det mycket skillnad?

3 - Om jag bör köpa en server istället och köra detta på, vad krävs det för hårdvara för att den ska kunna köra stabilt? Jag planerar även att lägga upp en hemsida, forum och en karta som handlar om spelet jag hostar men jag vet inte vad för hårdvara som krävs för detta. Min dator just nu klarar det väldigt bra, jag vet dock inte vad som krävs för att det ska fungera lika bra på en server.

4 - Jag skulle även uppskatta om någon som är riktigt kunnig på servrar och hårdvara kan sätta ihop ett bra paket hos Inet, gärna väldigt prisvärt. Jag vill inte lägga för mycket pengar på det men även inte vara dumsnål om man säger så.

5 - Vad för operativsystem rekommenderar ni om man vill hosta en server, hemsida, forum och en Google map på den? Jag har inte några större kunskaper om operativsystem för servrar men jag antar att det bör finns någon lätt distribution av Debian, eller något annat Linux baserat? Det operativsystemet ska klara av är PHP, MySQL, HTML och Java.

Datorn som jag använder som server just nu är den jag har i min signatur.

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Också mycket nyfiken på alla frågeställningar här. Väntar tacksamt på svar.

Permalänk
Medlem

Jag driver en MC-server på en core2duo 4400 med 2 gig minne. Det funkar för ca 15-20 spelare samt hemsida med karta och forum. Kör dessutom bukkit med en massa plugins. Har dock beställt en i7 2600k och 8 gig minne för att kunna få in fler spelare på servern

Problemet med att köra servern från samma dator är att andra saker du gör på datorn kan påverka prestandan på minecraft-servern. Om du spelar ett krävande spel eller installerar ett program och plötsligt måste starta om datorn, eller råkar ladda ner ett virus eller vad som helst... vill man att servern ska vara så stabil som möjligt så är ju en dedikerad server såklart bäst.

Jag använder ubuntu server på min server, mest för att det är så lätt att använda

Angående temperaturen - jag tror knappast att det är skadligt för en cpu att hålla 65 grader, det är inte så mycket Dock ingen expert på sånt.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Jag driver en MC-server på en core2duo 4400 med 2 gig minne. Det funkar för ca 15-20 spelare samt hemsida med karta och forum. Kör dessutom bukkit med en massa plugins. Har dock beställt en i7 2600k och 8 gig minne för att kunna få in fler spelare på servern

Problemet med att köra servern från samma dator är att andra saker du gör på datorn kan påverka prestandan på minecraft-servern. Om du spelar ett krävande spel eller installerar ett program och plötsligt måste starta om datorn, eller råkar ladda ner ett virus eller vad som helst... vill man att servern ska vara så stabil som möjligt så är ju en dedikerad server såklart bäst.

Jag använder ubuntu server på min server, mest för att det är så lätt att använda

Angående temperaturen - jag tror knappast att det är skadligt för en cpu att hålla 65 grader, det är inte så mycket Dock ingen expert på sånt.

Gör en liten instickare här

Tror du att man skulle kunna hosta en server med typ 5-10 spelare på en AMD Athlon 3800+, dvs en single-core och 2gb DDR1? Har ett gammalt lik som jag funderar på att rassla igång till en skaplig minecraft server

En till fråga: är Ubuntu mindre krävande än XP när det gäller servers?

Tack på förhand!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Gör en liten instickare här

Tror du att man skulle kunna hosta en server med typ 5-10 spelare på en AMD Athlon 3800+, dvs en single-core och 2gb DDR1? Har ett gammalt lik som jag funderar på att rassla igång till en skaplig minecraft server

En till fråga: är Ubuntu mindre krävande än XP när det gäller servers?

Tack på förhand!

Borde gå, minecraft använder ju typ bara en kärna ändå så

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats att köra min server på 4 kärnor, 8 trådar. Jag kan även se att det verkligen är Java som delar upp arbetet på alla 4 kärnorna. Vet inte om det är något nytt i server klienten för 1.3 men tror inte att det fungerat innan.

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Jag har lyckats att köra min server på 4 kärnor, 8 trådar. Jag kan även se att det verkligen är Java som delar upp arbetet på alla 4 kärnorna. Vet inte om det är något nytt i server klienten för 1.3 men tror inte att det fungerat innan.

Ooh, nice! Nån mod eller vanilla-servern från mojang? Gjorde du nåt speciellt? Operativ, java-version?

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Borde gå, minecraft använder ju typ bara en kärna ändå så

Ja precis, det är lite så jag tänker. Den kommer ju inte klara mycket, men så extrem skillnad mot t.ex en Pentium Dual-Core borde det inte vara Huvudsaken är att den klarar av att jag och mina polare kan vara inne samtidigt

Hade funderat på att istället köra min gamla Latitude D620 med en DC på 2.2ghz, men vi får se hur det blir

Tack för rådgivningen!

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Ooh, nice! Nån mod eller vanilla-servern från mojang? Gjorde du nåt speciellt? Operativ, java-version?

Jag kör den på Windows 7, Bukkit. Allt jag gjorde var att jag aktiverade så att Java fick tillgång till 8 trådar, eller CPU:er som det stod och det fungerar mycket bättre än att köra den enbart på 1 kärna som den gör som standard när man inte ändrat.

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical