Apple lanserar nya Macbook Pro med Intel Sandy Bridge, Thunderbolt och Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Rejäl skillnad i CPU prestanda. Nästan dubbelt upp mot tidigare i7 MBP.

http://www.macrumors.com/2011/02/25/new-macbook-pro-benchmark...

Det verkar nästan bara bero på antalet kärnor. Inte så förvånande om applikationen har bra stöd för flera trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Precis som PC/Win-användare alla är trångsynta personer som intalat sig själva att hårdvara-specar är det enda som betyder nåt?

Suck, att det skall vara så svårt för folk att förstå att vi alla prioriterar saker olika helt enkelt.

Ja varför bygga ett hus på en grund med hål i med verktyg som är fina och har massa finesser men fungerar inte som de ska

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fortfarande är inte ingame prestanda intressant i denna kategori då angiven produkt är inte avsedd att spela på. Personligen kan jag inte förstå varför man vill spela med så kasst grafikkort oavsett om du spelar på 13" eller om du kopplar det till 19", prestandan blir lidande hur än du vänder och vrider på det. Att det går spela på betyder inte att man ska. Det går skapligt säger du, well kan man lira med så värdelöst graffekort som 320m lär man inte märka någon större skillnad med HD3000 för så stor skillnad är det inte, kan fortfarande inte förstå varför man vill spela spel i så låg upplösning med så kass grafik.

Jag tycker (personlig åsikt) att de nya MBP är lika bra som de gamla eftersom de är 500 kr billigare, har bättre processor och dessutom ny teknik "thunderbolt". Ska du spela, köp något annat eller skaffa konsoll.

Skrivet av rullekorn82:

Så du menar att bara för att 320m inte är bra är det ok att HD3000 är sämre? Hjärntvättad? mening som "envisas med 13" skärm" förstår jag inte alls då jag aldrig spelat på en 13" och tänkte köra mot min gamla 19" där hemma. 15-20% skillnad märker jag mer än väl. Ett tips är att kolla ingame prestanda ist för 3dmark bench då Intel är bra optimerat där. Det är roligt att det gått så långt att en hel del människor tom försvarar en försämring med kommentarer som "man ska väl ändå inte spela på mac" eller "studenter köper inte MBP"
Helt fantastiskt nog spelar ganska många av mina polare på sin mac. Titlar så som HL 2, Modern Warfare 2, Starcraft 2. Det går skapligt på g9400/320m. Dom spelar typ 15-20 timmar i månaden och gillar sitt osx. Löjligt att gå in och läxa upp vad och vad man inte ska göra på en 13" MBP.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Fortfarande är inte ingame prestanda intressant i denna kategori då angiven produkt är inte avsedd att spela på. Personligen kan jag inte förstå varför man vill spela med så kasst grafikkort oavsett om du spelar på 13" eller om du kopplar det till 19", prestandan blir lidande hur än du vänder och vrider på det. Att det går spela på betyder inte att man ska. Det går skapligt säger du, well kan man lira med så värdelöst graffekort som 320m lär man inte märka någon större skillnad med HD3000 för så stor skillnad är det inte, kan fortfarande inte förstå varför man vill spela spel i så låg upplösning med så kass grafik.

Jag tycker (personlig åsikt) att de nya MBP är lika bra som de gamla eftersom de är 500 kr billigare, har bättre processor och dessutom ny teknik "thunderbolt". Ska du spela, köp något annat eller skaffa konsoll.

Varför man spelar med så låg upplösning och kass grafik? Tänkt dig alla som äger en konsol och spelar spel i 720p på tvn, den upplösningen är ju till och med ännu lägre. Tänk dig då också att inte ens alla har en HDTV och sitter och kör sina konsollspel i ännu lägre upplösning än 720p.

Vi som har vuxit upp på 80-talet med nintendo, super nintendo, Sega osv, vi vet att grafik och upplösning är inte allt, det fanns spel på den tiden som var otroligt mycket bättre än många av dagens spel trots grafiken som användes. Varför? Jo därför hur roligt och bra ett spel är har inte så mycket med grafik att göra. Om man endast spelar spel på grund av grafiken så bör man tänka om.

Jag minns när Quake kom ut. Vi satt och spelade det över skolnätverket och hade jättekul. 320x240 var upplösningen vi körde i. Senare kom addons som GL Quake som gjorde att man kunde köra i högre upplösningar och mycket snyggare grafik. Vi testade och visst såg det bra ut i jämförelse med vad vi var van med, men vi återgick till 320x240 utan openGL för att spelet kändes bäst så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Du missar poängen där, jag vet att grafik är inte allt men det är inte det jag syftar på. Som jag nämnde så är inte huvudsyftet med en bärbar (MBP som vi pratar om) att spela på, det är min tanke. Att det ska vara stor skillnad mellan 320m och HD3000 tror jag inte på eftersom båda två suger rent ut av. De nya MBP är inte så dåliga, visserligen har de sämre grafik men o andra sidan får du bättre processor och ny teknik som thunderbolt i gengäld för sämre grafik. Jag tror personligen att man har mer nytta av en snabbare processor, billigare dator (500 kr) och generellt svalare dator än 5 fps bättre i SC2. Men vi tänker olika det är helt klart.

Edit: Några exempel på spel på den nya MBP http://www.youtube.com/watch?v=jjBQgi4_J3c
http://www.youtube.com/watch?v=pg42In4O8H4 . Spel verkar gå hyfsat bra med HD3000.

Skrivet av Bejje:

Varför man spelar med så låg upplösning och kass grafik? Tänkt dig alla som äger en konsol och spelar spel i 720p på tvn, den upplösningen är ju till och med ännu lägre. Tänk dig då också att inte ens alla har en HDTV och sitter och kör sina konsollspel i ännu lägre upplösning än 720p.

Vi som har vuxit upp på 80-talet med nintendo, super nintendo, Sega osv, vi vet att grafik och upplösning är inte allt, det fanns spel på den tiden som var otroligt mycket bättre än många av dagens spel trots grafiken som användes. Varför? Jo därför hur roligt och bra ett spel är har inte så mycket med grafik att göra. Om man endast spelar spel på grund av grafiken så bör man tänka om.

Jag minns när Quake kom ut. Vi satt och spelade det över skolnätverket och hade jättekul. 320x240 var upplösningen vi körde i. Senare kom addons som GL Quake som gjorde att man kunde köra i högre upplösningar och mycket snyggare grafik. Vi testade och visst såg det bra ut i jämförelse med vad vi var van med, men vi återgick till 320x240 utan openGL för att spelet kändes bäst så.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna postats i tråden än, men länkar iaf. Verkar vara ett riktigt plattfall med i7 CPU...

http://www.notebookjournal.de/tests/laptops-reviews-apple-mac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Vet inte om denna postats i tråden än, men länkar iaf. Verkar vara ett riktigt plattfall med i7 CPU...

http://www.notebookjournal.de/tests/laptops-reviews-apple-mac...

Oj vad sugen jag blev på den nu...inte. Blir till att vänta på nästa generation, Förhoppningsvis har dom då bytt grafikkrets till AMD tillsammans med en strömsnålare quad

Jag är så besviken och sur. Jag var verkligen sugen på på en ny MBP

Permalänk
Medlem

Kan ju varit ett måndagsex, men känns inte riktigt som Apple. Vi får se vad övrgia tester säger, men för alla intresserade så var ju detta ett ganska nedslående testresultat på flera sätt. Klantigt!

Permalänk
Medlem

Besvikelse

Det här är inte en bra uppgradering vad gäller 13-tummaren.

*Att den skulle ha sandy bridge i5 var självklart, priset hade dock motiverat en högre klockning i standardutförande.

*Thunderbolt är säkert schysst men den ska väl isf användas till portabla hårddiskar och då måste andra datorer också ha thunderbolt annars blir det USB. Adapter för thunderbolt följer säkert inte med heller utan är en extra kostnad. 2st USB 3.0 hade varit mycket mycket bättre.

*Batteritiden är sämre trots att externt grafikkort tagits bort. Dåligt.

*Fortfarande 5400-varshårddisk på mediokra 320 Gb. För priset borde man få SSD.

*MacBook Pro (aluminium) var en tunn lättviktare när den kom men nu är den faktiskt att betrakta som en ganska tung dator.

Det finns datorer på marknaden som har bättre/likvärdiga spec än Apple på nästan alla punkter för 75% av priset. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610129#extra

Så har det inte varit tidigare faktiskt. Tidigare har MacBook pro faktiskt varit prisvärd...trist!

Permalänk
Medlem

Det tidigare testet visar ju lite annorlunda resultat genemot detta test:

http://reviews.cnet.com/laptops/apple-macbook-pro-winter/4505...

Permalänk
Medlem

Läste vidare och såg vad jag hade fel, men att man inte har råd säger jag emot. Har spenderat 23k på min Vaio så man har råd med en Mac. När jag köpte så var macarna för långsamma för att palla mitt arbeta oavsätt vilken modell man valde. Skulle få betala minst 40k för en mac som fortfarande var 2x långsammare än min Vaio. :/

De nya macarna har kraft som räcker och blir över, men enligt de stabilitets problem som de har vid press så pallar de inte mitt arbete nu heller. Rendering, 100% load på cpu+gpu. :/

Men så har även nya datorer med sandy bridge bra batteritid och kan ge 7+ plus på även budgetmodellerna och uppåt, 14-32 med extra batteripack. Verken win på mac, eller OSX på pc ger bra batteritider förutom de som nästan identiskt har samma HW som en mac/PC. Får ut cirka 3-4 med 6 cell av min Vaio F12, samma med OSX på.

Vet att aluminium är bra för värmeledning men även macarna flexar lika mycket som en pc, och med lika stor chans att sönder som en pc, t o m större (te(+socker)test, macen 17 c2d dog omedelbart medan en hp dv5 tuffade på med 1 liter te i sig xD). Thoshibas med honeycomb struktur verkar lovande för stabilitet eller Vaios "dyra" med kolfiber som tål rejäla smällar. Samsungs nya från 9 serien av Duralumin. För mig är det viktigare att kombinera funktion och design och det tycker jag inte att de har lyckats med i sina dyrare modeller. För många kompromisser där de statistisk bättre tillverkare inte är påverkade av som Asus, toshiba och Sony som är 1-3% lägre failure rate än Apple, och som lyckas ha en bra batteritid i klass med Mac samt kyler bättre (20-30 grader).

När jag skulle köpa en ny laptop så kollade jag upp apples modeller även om jag under 7 år tid repererat båda hårdvaru och mjukvarumässigt fler apple produkter än "pc" datorer i en miljö där 95% var pc med windows på. Har haft en dålig erfarenhet av macarna som sagt, men när det kommer till att rekommendera något till någon så handlar det om personens krav/kompetens.

Sedan är det mjukvaran är annansak, försöker skilja HW från MW. Mac med win säger jag inte nej till, gillar inte OSX då det är för enkelt för mig och finner att navigeringen kan vara dumt gjord, för få inställningsmöjligheter osv, men kan vara perfekt för någon annan. Det finns många smarta lösningar som jag gillar i OSX.

Jag är verken en mac eller pc hatare, allt beror på användingsområde, även om denna tråd verar vara baserad på personliga erfarenheter/fanboy eller plånbok.

Skrivet av Neoplasm:

Och vad baserar du ditt utlåtande på? Läs och grunda innan du öppnar munnen!

http://www.anandtech.com/show/3889/apple-macbook-pro-13-as-wi...

Från Anand med win7 ,

And for good reason; the MBP13 showed fairly similar battery life to some of the older Core 2-based systems. With it’s 63.5 Wh lithium polymer battery, the MBP hits 5.5 hours on our ideal-case battery test, and exactly 5 hours on the web browsing test. While this is decent for the average Core 2 notebook, it’s pretty woeful compared to the OS X battery life of the MBP. If you have no reason to run Windows (program compatibility, gaming, etc) you’re better off in OS X just so that you can get about double the battery life.

Jag tror bestämt att hatet mot Mac är bara en klasskamp och inte mer än det. De som har o de som inte har. Jantelagen my ass! Tråden handlar om Mac och som vanligt samlar den de som har starka åsikter mot MAC. Vi köper inte Mac för att den är perfekt. Vi köper den för att den fyller våra krav på estetik, funktion och smidighet. Om alla inte har råd med det är väl en extra krydda!!!