Permalänk

Scythe Gentle Typhoon med högre varvtal.

Nu har Scythe släppt dom mer högvarviga 120mm fläktarna i Gentle Typhoon serien, alla Gentle Typhoon fläktar tillverkas av Nidec Servo Corp och dom har haft dom högvarviga i sitt sortement i några år, men nu har Scythe äntligen tagit in dom i sitt sortiment.:D
Så alla som vill ha bättre statiskt tryck på sina kylare, nu finns det även fläktar från 3000rpm. till 5400rpm. att få tag på.:cool:
http://www.nordichardware.se/nyheter/68-kylning/42460-friskt-...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Det enda jag reagerade över var att dom är svarta, mycket snyggare.

Permalänk

Ingår hörselskydd?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hörde att man fick spännband att spänna fast datorn med i närmsta vägg/golv/tak när man beställde 5400varvarn

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Hörde att man fick spännband att spänna fast datorn med i närmsta vägg/golv/tak när man beställde 5400varvarn

haha

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem

Fan va nice!
Förra året var jag nästan beredd att gå med i ett gruppköp på Xtremesystems för att få tag på dessa!
Nån som vet när de kommer ut?

Edit: eftersom 3000rpm fläkten bara tar 2,64 W så borde väl det gå bra med 3 seriekopplade till en Kaze Server? Den klarar ju 12W och 1 Amp... Den kommer ju bli jävligt varm dock!
Går det bra om start Amp är 0,97? blir ju nästan tredubbla som kontrollen är gjord för under någon sekund :/

Permalänk
Medlem

ne fy fan, ersatte H50s orginalfläkt me en GT på 1850rpm strypt till 7 volt men tyckte den lät alldeles för högt(satte tillbaka corsair orginal) så denna lär man ju inte kunna sitta i samma rum som.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kenny88g:

ne fy fan, ersatte H50s orginalfläkt me en GT på 1850rpm strypt till 7 volt men tyckte den lät alldeles för högt(satte tillbaka corsair orginal) så denna lär man ju inte kunna sitta i samma rum som.

Det är därför man använder sig av fläktstyrning

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

fylla ett haf 932 me bara dessa gogo eller lanboy air eller va den heter me 12 fläktplatser haha

Permalänk
Skrivet av contra:

fylla ett haf 932 me bara dessa gogo eller lanboy air eller va den heter me 12 fläktplatser haha

50db x 12 = 600 db, det är HÖGT det!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

finns dom att beställa i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

ne fy fan, ersatte H50s orginalfläkt me en GT på 1850rpm strypt till 7 volt men tyckte den lät alldeles för högt(satte tillbaka corsair orginal) så denna lär man ju inte kunna sitta i samma rum som.

Intressant. Både mina GT 1450rpm och mina GT 1850rpm som jag kör i ~9v är tystare än Corsairs originalfläktar.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Jag kör med 1850 rpm, PnP på min H50, och på max är dom olidliga. Vad ska man med kraftigare GT fläktar till?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

fyfan 50db är ju typ som att skrika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

fyfan 50db är ju typ som att skrika

50 db låter lika högt som en normal konversation problemet är att hur irriterande det är...

Citat:

50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra

wikipedia

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av KalleKulspruta:

50db x 12 = 600 db, det är HÖGT det!

Din uträkning felar mannen, (som exempel) Som jag har för mig att vid t.ex 100W effekt så uppnås 90db men för att få ett ljudtryck på 93db så måste effekten tredubblas och så vidare för var 3dje db ljudtryck/volymökning.

Vidare så tror jag att en jetplansmotor (beroende på storlek) ger ifrån sig ett ljudtryck på ca: 130db som är tillräckligt för att ha sönder människans trumhinna, sedan så har det uppmätts ljudtryck på över (Vet jag) 180db vid konserter/rave och i bilar med extrema sub-basar (som ev. blåser ut vindrutan på bilen i fråga)...

Till saken så tror jag att inget på jorden kan ge ifrån sig 600db (kanske åskan då högt uppe i det blå), men dock en meteor stor nog att förgöra vår planet skulle kunna nå den nivån och säkerligen mer...

OM nu det skulle kunna fungera som du beskrev så hade konsekvenserna blivit minst sagt katastrofala (ser bilder framför mig när hud/kött osv. slits ifrån kroppen och metallflisor ifrån chassit hjälper till + samtliga strukturer i området desintegreras till stoft (insert valfri symbol)) meeeen tack för ditt inlägg som fick mig att filosifera/flina ett tag.

Till andra som nu tycker att era GT/H50 o.s.v väsnas, köp en HTPC med passiv kylning vetja eller varför inte H2O med passivt kyld rad./LN2? (iofs. billigast med fläktkontroller ju, men ville bara retas lite ju:)

Jag tycker inte att mina 2st 134CFM-ratade fläktar i PnP väsnas förrän jag vrider på litet för mkt. på fläktkontrollern och på MAX, så jag är nöjd o glad.

Ska sluta babbla nu...men kul vart det som sagt, ha det så gott alla Swecare.

//Dog

p.s Jag vet att jag låter/framstår som en besserwisser, så jag framför en ursäkt i förväg OK?

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av Dogshitjoint:

Din uträkning felar mannen, (som exempel) Som jag har för mig att vid t.ex 100W effekt så uppnås 90db men för att få ett ljudtryck på 93db så måste effekten tredubblas och så vidare för var 3dje db ljudtryck/volymökning.

Vidare så tror jag att en jetplansmotor (beroende på storlek) ger ifrån sig ett ljudtryck på ca: 130db som är tillräckligt för att ha sönder människans trumhinna, sedan så har det uppmätts ljudtryck på över (Vet jag) 180db vid konserter/rave och i bilar med extrema sub-basar (som ev. blåser ut vindrutan på bilen i fråga)...

Till saken så tror jag att inget på jorden kan ge ifrån sig 600db (kanske åskan då högt uppe i det blå), men dock en meteor stor nog att förgöra vår planet skulle kunna nå den nivån och säkerligen mer...

OM nu det skulle kunna fungera som du beskrev så hade konsekvenserna blivit minst sagt katastrofala (ser bilder framför mig när hud/kött osv. slits ifrån kroppen och metallflisor ifrån chassit hjälper till + samtliga strukturer i området desintegreras till stoft (insert valfri symbol)) meeeen tack för ditt inlägg som fick mig att filosifera/flina ett tag.

Till andra som nu tycker att era GT/H50 o.s.v väsnas, köp en HTPC med passiv kylning vetja eller varför inte H2O med passivt kyld rad./LN2? (iofs. billigast med fläktkontroller ju, men ville bara retas lite ju:)

Jag tycker inte att mina 2st 134CFM-ratade fläktar i PnP väsnas förrän jag vrider på litet för mkt. på fläktkontrollern och på MAX, så jag är nöjd o glad.

Ska sluta babbla nu...men kul vart det som sagt, ha det så gott alla Swecare.

//Dog

p.s Jag vet att jag låter/framstår som en besserwisser, så jag framför en ursäkt i förväg OK?

Haha ja, jag vet. Du uppfattade inte min ironi i föregående inlägg. 600db är nog inte ens teoretiskt möjligt.

12 st fläktar @50 db Vad borde det teoretiskt landa på? 53-56db?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Din uträkning felar mannen, (som exempel) Som jag har för mig att vid t.ex 100W effekt så uppnås 90db men för att få ett ljudtryck på 93db så måste effekten tredubblas och så vidare för var 3dje db ljudtryck/volymökning.

Vidare så tror jag att en jetplansmotor (beroende på storlek) ger ifrån sig ett ljudtryck på ca: 130db som är tillräckligt för att ha sönder människans trumhinna, sedan så har det uppmätts ljudtryck på över (Vet jag) 180db vid konserter/rave och i bilar med extrema sub-basar (som ev. blåser ut vindrutan på bilen i fråga)...

Till saken så tror jag att inget på jorden kan ge ifrån sig 600db (kanske åskan då högt uppe i det blå), men dock en meteor stor nog att förgöra vår planet skulle kunna nå den nivån och säkerligen mer...

OM nu det skulle kunna fungera som du beskrev så hade konsekvenserna blivit minst sagt katastrofala (ser bilder framför mig när hud/kött osv. slits ifrån kroppen och metallflisor ifrån chassit hjälper till + samtliga strukturer i området desintegreras till stoft (insert valfri symbol)) meeeen tack för ditt inlägg som fick mig att filosifera/flina ett tag.

Till andra som nu tycker att era GT/H50 o.s.v väsnas, köp en HTPC med passiv kylning vetja eller varför inte H2O med passivt kyld rad./LN2? (iofs. billigast med fläktkontroller ju, men ville bara retas lite ju:)

Jag tycker inte att mina 2st 134CFM-ratade fläktar i PnP väsnas förrän jag vrider på litet för mkt. på fläktkontrollern och på MAX, så jag är nöjd o glad.

Ska sluta babbla nu...men kul vart det som sagt, ha det så gott alla Swecare.

//Dog

p.s Jag vet att jag låter/framstår som en besserwisser, så jag framför en ursäkt i förväg OK?

Nja, stämmer inte riktigt. En fördubbling av ljudkällor är en höjning med 3dB. Dvs två 50dB källor blir 53dB, fyra 50dB blir 56dB osv.

Skrivet av KalleKulspruta:

Haha ja, jag vet. Du uppfattade inte min ironi i föregående inlägg. 600db är nog inte ens teoretiskt möjligt.

12 st fläktar @50 db Vad borde det teoretiskt landa på? 53-56db?

ca 60-61dB. Men detta dämpas ju något av grejer som sitter i vägen samt avståndet till chassit. Så hur vi uppfattar ljudet beror till stor del på vilka frekvenser det rör sig om och på omgivningen.

OT Skulle jag gärna se att dom släppte en pwm-styrd variant. Men jag gillar att dom numera är helsvarta.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Jag har nu apropå decibellhysterin en artikel som var i en hifi tidning "High Fidelity" där de tog upp frågan "Hur högt är 1000 db?"

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

[QUOTE="KalleKulspruta;10833948"]Haha ja, jag vet. Du uppfattade inte min ironi i föregående inlägg. 600db är nog inte ens teoretiskt möjligt.

Jo men jag vart lite väl PÅ igår (behöver inte gå in i detalj varför). Nä precis det jag skrev ju (förutom åska/meteorit).

Simma lugnt

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

@ Quarkman
Jaha då har man lärt sig något nytt såhära på natta, tackar för klargörning (jag skrev ju vad jag hade för mig som ett exempel , inte visste den exakta ekvationen)

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7