Ifixit plockar isär nya Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

det handlade väll mer om att en del enbart kollar på processor o grafikkort o sen jämför med en 7000 kr pc, o säger att macbook pro är extremt dyr. ska man jämföra så bör det ju vara mot en likvärdig dator, inte bara i rent hårdvara så som processor osv. )

Jo är medveten om detta (Var väldigt emot Apple innan jag..läst på lite mer och testat).

Skulle verkligen kunna tänka mig en Macbook, utan problem.
Dock är Windows ett krav Känner mig...instängd i OSX :/.

OT:
Tycker det är intressant hur dem har utformat kretskortet, på tal om bilderna dvs

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

nu går ju visserligen windows att köra på apple datorer. dock äre väll inte optimalt då tangentborden skiljer sig lite. funkar om man ska köa windows då o då, men kan nog vara jobbigt om man bara ska köra windows. o ska man köra windows så finns det som sagt likvärdiga alternativ som passar sig bättre i samma prisklass.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Då har väll inte diskuterats Mac(PC) vs. PC i denna tråden? Nej jag tänkte väll det

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Dock är Windows ett krav Känner mig...instängd i OSX :/.

Om du öppnar upp fönstret och kikar ut ordentligt så böir det nog bättre ska du se.

Tror det handlar mest om vana det där med ogillandet av OS X. Lite annorlunda arbetssätt än Windows, men det går att vara grymt effekiv.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Kan du utveckla?

Syftade mest på form och storlek jämfört med en PC laptops kretskort som består av många fler komponenter, kort och gott.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Mer intresserad av en ny Macbook Air med sandybridge. Stora klumpiga datorer som väger 2,5kg skulle jag nog inte kunna gå tillbaka till.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Syftade mest på form och storlek jämfört med en PC laptops kretskort som består av många fler komponenter, kort och gott.

Har du öppnat och kollat i andra bärbara?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har du öppnat och kollat i andra bärbara?

Jepp.

Fattar inte vad det är med folk, säger bara att Apple verkar ha bättre design på sina kretskort genom att de är mindre och använder färre komponenter. That's it!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att det skulle bli så här mycket tjöt.

Personligen föredrar jag Windows, Men jag hatar inte apple för det. visst jag skulle aldrig köpa tex en iphone eller ipad, just för att dom är så sjukt låsta. Men en bärbar eller stationär skulle jag utan problem kunna tänka mig. och troligen köper jag en MBP nästa månad, just för att dom har väldigt bra kvalite. Visst att det är istort sett samma komponenter och att dom kan vara lite i överkant på priset. Men MBP är en av dom bärbara som ser bäst ut på marknaden. sen finns även HP Envy som även den är fin.

Men som sagt, håll er till nyheten istället, för att smutskasta allt och alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jepp.

Fattar inte vad det är med folk, säger bara att Apple verkar ha bättre design på sina kretskort genom att de är mindre och använder färre komponenter. That's it!

Uhm, tycker den här diskussionen börjar gå alldeles för långt i den redan löjliga jämförelsen mellan en mac och valfri annan tillverkare. Komponent som komponent, sitter det en i3, i5 eller i7 i vardera maskin så utgör den inte något magiskt i macen.
De datorer jag öppnat har haft lika "designade" moderkort som vilken annan magisk Apple maskin, sitter där ett moderkort, omsluter en fläkt, processorn sitter där, grafikkortet, och sen hittar man även minnen (som förövrigt är mer logiskt att man öppnar genom en lucka under datorn för att byta, samma med hårddisk).

Gah, förstår mig inte på människor, det är ju bara datorer! Öppna en Mac och öppna en Asus, då kommer du se detta: "Made i Taiwan/China/Japan".

Mindre och använder färre komponenter? Ja, vi säger så...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Är det konstigt att macen ligger i mitten av felärendelistorna?
Jämför hur många som köper Mac Book Pro 17" och hur många som köper Acer 6594
Det är helt klart så att desto fler saker det säljs desto fler fel blir det.

Om vi säger att varenda bärbar dator har en chans på 0,1% att bli förstörd.
Så ser man ganska lätt att den som säljer mer också har större "förstörshets-faktor"

Matte A ringde, de ville ha dig tillbaka i klassrummet.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Krävs det verkligen matte A för det där?

Skrivet av skog1s:

Tror många jämför på det sättet som du gör, men ofta så är windowsdatorn i 6-7000kr klassen, folk glömmer att det finns riktigt fina bärbara med windows som håller i många år. Vi kan ta min Toshiba Qosmio som exempel. Den kostade 16.000kr när den var ny för 3-4 år sen, och ingenting att klaga på där, och jag kan lova att skärmen stannar där du vill. Dagens Qosmio är ingenting man ser på fiken för där sitter dom flesta med Apple eller billiga bärbara med windows.

Qosmion har en stor fördel och det är alla spel du kan köra på den, någon som är omöjligt med Äpplet.

Problemet är ju bara att det är Windows som gör att datorn inte håller i flera år.

Jag vet inte hur många jag hört nått i stil med "datan har börjat gå sönder och är nu så långsam så jag måste skaffa en ny, du som håller på med sånt kan du tipsa om en snabb och helst billig..."

Sällan man hör sånt från folk med spermavita laptoppar däremot. (har räknat bort den statistiska faktordifferensen av ärenden såklart)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint