Seagate introducerar Barracuda XT 3 TB

Permalänk
Melding Plague

Seagate introducerar Barracuda XT 3 TB

Seagate spränger 3-terabytegränsen med en ny hårddisk i serien Barracuda XT.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt men samtidigt lite väl dyrt i dagsläget.

2 tb diskar fylls redan nu lite väl snabbt tycker jag.

Någon som vet något om hur tillförlitligheten påverkas av storleken i dessa fall?

Permalänk
Medlem

Dyrt om man jämför mot en 2tb disk, de kan man får för ca 700kr. Men 3tb på en enda disk är ju bra!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man har en "gammal BIOS"? Kan man uppdatera BIOS för att stödja dessa större diskar, precis som LBA-historian vid 128GB-gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Dyrt om man jämför mot en 2tb disk, de kan man får för ca 700kr. Men 3tb på en enda disk är ju bra!

Billigaste 2TB, 7200rpm, 64MB Cache kostar 988kr, resterande runt 1.300kr.

De för runt 700 är, vad jag kan se, endast 5400rpm.
Billigaste 2TB, 7200prm, 65MB Cache kostar 1.792kr.

Permalänk
Medlem

Nu när SSDs blivit vardagsmat känns det som intresset för 'snabba' hårddiskar är som bortblåst. Har tänkt köpa 2 stora klumpar snart men då ska dom bara va så tysta och stömsnåla som möjligt.
Och ja jag talar för mig själv nu.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Fluffy:

Hur vet man om man har en "gammal BIOS"? Kan man uppdatera BIOS för att stödja dessa större diskar, precis som LBA-historian vid 128GB-gränsen?

Tror man behöver UEFI eller som Gigabyte har någon hybrid som stödjer större än 2,2TB-partitioner.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Stort, men väntar till långsamma stora diskar kommer ner i pris.
Är det inte endast ett problem om man skall ha det som bootdisk? Eller klarar inte ex. XP att upptäcka en 3TB-hd?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffy:

Hur vet man om man har en "gammal BIOS"? Kan man uppdatera BIOS för att stödja dessa större diskar, precis som LBA-historian vid 128GB-gränsen?

Som jag förstått det så stöder inte MBR större partitioner än 2TB, däremot är det lugnt att partionera isär den.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Aldrig mer Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den väldiga kapaciteten och 4 K-sektorer ställer dock till det för gamla BIOS och Windows XP.

Det är rätt trisst att i princip alla sidor har fått detta om bakfoten, det rörde till det en del för mig när jag i början skulle förstå vart problemet egentligen låg.

Att nyare diskar kör med 4k-sektorer har inte ställt till med några problem ö.h.t. för BIOS eller windows XP - jusst därför att alla diskar på marknaden fortfarande adresseras i 512-byte block, även om de internt kör med 4 kilobyte.

Att moderna 4k diskar däremot exponerar datan i 512-byte block har dock ställt till med en hel del problem. Dels kan prestandan bli väldigt lidande om man inte skapar partitioner på en jämn 4k-multipel (det här är alltså ett problem man skapat när man fick för sig att man ville emulera 512-bytes sektorer och ingenting som egentligen är synonymt med 4k sektorer) och dels är jusst det att man fortfarande adresserar i 512-byte sektorer som skapat problem med BIOS, drivrutiner och annat.

2^32 * 512 byte = 2 TB och det är där problemet ligger. För att hantera diskar över 2 TB med 512 byte sektorer krävs mer än 32 bitar för att adressera allt.

Hade man kört med 4k-sektorer hela vägen hade vi kunnat ha diskar på
2^32 * 4k = 16 TB
utan att ändra på något.

Anledningen till att man valt att lösa det på detta sätt är väl antagligen för att man anser att problemen med att köra med 4k-sektorer i hela kedjan skulle leda till värre problem än att emulera 512-byte sektorer. Vad det skulle vara för problem vet jag inte men det kan tänkas att 512-byte per sektor är relativt hårdkodat i de lägre lagrena då det varit konstant bra länge nu. Stödet i operativsystem har väl varit väldigt dåligt det med, sen om det är orsaken eller resultatet av att det inte finns några 'pure'-4k-diskar vet jag inte.

Rätta mig om nu seagate verkligen exponerar 4k-sektorer utåt men det är isåfall såvitt jag vet den första disken på marknaden som gör det. Denna soppa är anledningen till varför 3TB diskar tagit så lång tid på sig att introduceras och varför t.ex. western digitals disk bara går att köpa bundlat med ett kontrollerkort som fixar adresseringen (om det inte ändrats sen jag kollade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johankj:

Billigaste 2TB, 7200rpm, 64MB Cache kostar 988kr, resterande runt 1.300kr.

De för runt 700 är, vad jag kan se, endast 5400rpm.
Billigaste 2TB, 7200prm, 65MB Cache kostar 1.792kr.

Nu pratar jag som lagringsdisk. De flesta i dagens läge köper nog hellre en ssd och en lite billigare lagringsdisk....

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Aldrig mer Seagate.

Kan du utveckla det där?...

Skrivet av echo:

Det är rätt trisst att i princip alla sidor har fått detta om bakfoten, det rörde till det en del för mig när jag i början skulle förstå vart problemet egentligen låg.

Att nyare diskar kör med 4k-sektorer har inte ställt till med några problem ö.h.t. för BIOS eller windows XP - jusst därför att alla diskar på marknaden fortfarande adresseras i 512-byte block, även om de internt kör med 4 kilobyte.

Att moderna 4k diskar däremot exponerar datan i 512-byte block har dock ställt till med en hel del problem. Dels kan prestandan bli väldigt lidande om man inte skapar partitioner på en jämn 4k-multipel (det här är alltså ett problem man skapat när man fick för sig att man ville emulera 512-bytes sektorer och ingenting som egentligen är synonymt med 4k sektorer) och dels är jusst det att man fortfarande adresserar i 512-byte sektorer som skapat problem med BIOS, drivrutiner och annat.

2^32 * 512 byte = 2 TB och det är där problemet ligger. För att hantera diskar över 2 TB med 512 byte sektorer krävs mer än 32 bitar för att adressera allt.

Hade man kört med 4k-sektorer hela vägen hade vi kunnat ha diskar på
2^32 * 4k = 16 TB
utan att ändra på något.

Anledningen till att man valt att lösa det på detta sätt är väl antagligen för att man anser att problemen med att köra med 4k-sektorer i hela kedjan skulle leda till värre problem än att emulera 512-byte sektorer. Vad det skulle vara för problem vet jag inte men det kan tänkas att 512-byte per sektor är relativt hårdkodat i de lägre lagrena då det varit konstant bra länge nu. Stödet i operativsystem har väl varit väldigt dåligt det med, sen om det är orsaken eller resultatet av att det inte finns några 'pure'-4k-diskar vet jag inte.

Rätta mig om nu seagate verkligen exponerar 4k-sektorer utåt men det är isåfall såvitt jag vet den första disken på marknaden som gör det. Denna soppa är anledningen till varför 3TB diskar tagit så lång tid på sig att introduceras och varför t.ex. western digitals disk bara går att köpa bundlat med ett kontrollerkort som fixar adresseringen (om det inte ändrats sen jag kollade).

Interessant...

Är det endast i BIOS som den här begränsningen ligger?

Hur ska man installera då en sån här hårddisk? Vad har man för hjälp av Diskwizard som följer med disken som de skriver?

Skulle du säga att UEFI är ett bättre alternativ till BIOS? Finns det bättre alternativ?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Interessant...

Är det endast i BIOS som den här begränsningen ligger?

Hur ska man installera då en sån här hårddisk? Vad har man för hjälp av Diskwizard som följer med disken som de skriver?

Skulle du säga att UEFI är ett bättre alternativ till BIOS? Finns det bättre alternativ?

Begränsningen sitter i såväl BIOS som i Windows XP och många kontrollerkort+drivrutiner. Problemet med BIOS är väl främst att man har problem att boota från stora diskar om jag förstått det rätt (jag ser dessa 3TB diskar som lagringsdiskar och inte som systemdiskar så jag har inte kollat närmare på det).

Ska man köpa en 3TB disk så bör man ha koll på att sin hårdvara och mjukvara stödjer >2TB-diskar, och det är lättare sagt än gjort. Därför har western digital valt att skicka med ett kontrollerkort vars hårdvara och drivrutiner klarar av detta, har man då ett operativsystem (t.ex. win 7 och *nix) som klarar av dessa diskar har man alltså inget problem (även om det fortfarande säkert kan vara problematiskt att boota från disken).

UEFI har inte detta problem, största problemet med UEFI är i mitt tycke att tillverkarna kan få för sig att implementera lite skumma saker men UEFI kommer att ersätta BIOS så det är inte värt att försöka streta emot Däremot är UEFI så nytt så det kan ha lite barnsjukdomar, om det är bättre eller ej beror säkert på tillverkarens implementation och vad man tillåter att folk pillar på.

Jag vet inte vad discwizard gör egentligen eller om det är något som fungerar på alla 3TB-diskar, men i praktiken innebär det att du måste ha flera partitioner och att den största partitionen kan som mest vara 2 TB.

Permalänk
Skrivet av echo:

Begränsningen sitter i såväl BIOS som i Windows XP och många kontrollerkort+drivrutiner. Problemet med BIOS är väl främst att man har problem att boota från stora diskar om jag förstått det rätt (jag ser dessa 3TB diskar som lagringsdiskar och inte som systemdiskar så jag har inte kollat närmare på det).

Ska man köpa en 3TB disk så bör man ha koll på att sin hårdvara och mjukvara stödjer >2TB-diskar, och det är lättare sagt än gjort. Därför har western digital valt att skicka med ett kontrollerkort vars hårdvara och drivrutiner klarar av detta, har man då ett operativsystem (t.ex. win 7 och *nix) som klarar av dessa diskar har man alltså inget problem (även om det fortfarande säkert kan vara problematiskt att boota från disken).

UEFI har inte detta problem, största problemet med UEFI är i mitt tycke att tillverkarna kan få för sig att implementera lite skumma saker men UEFI kommer att ersätta BIOS så det är inte värt att försöka streta emot Däremot är UEFI så nytt så det kan ha lite barnsjukdomar, om det är bättre eller ej beror säkert på tillverkarens implementation och vad man tillåter att folk pillar på.

Jag vet inte vad discwizard gör egentligen eller om det är något som fungerar på alla 3TB-diskar, men i praktiken innebär det att du måste ha flera partitioner och att den största partitionen kan som mest vara 2 TB.

Ja, just det, om det ska vara en startdisk så uppstår problem med BIOS. Grunden för startdiskar är ju MBR. Men om man förlitar sig på ett system som använder MBR för startdiskar så får inte disken vara större än 2,19 TB eller 2 TiB, i annat fall måste man partitionera den?

Så om man antar att disken är 3 TB, så måste man alltså partitionera den först så att den största partitionen som ska vara startpartition blir 2 TB prick, och resterande kan vara 1 TB eller delas in i ytterligare partitioner efter önskemål? Det är alltså så det funkar om det är ett system som använder MBR för startdiskar?

Stämmer det att man på system som använder GPT kan ha upp til 9,4 Zetta Byte eller 8 ZiB stora diskar? Kan en sån disk vara startdisk eller endast lagringsdisk?

Jag har ett Intel X38 baserat Gigabyte MOBO med Award BIOS (F8) och Windows Vista 64-bit. Du verkar ju bra insatt i det här så jag väljer att fråga dig här. Finns det någon som helst chans för mig att skaffa en sån här 3 TB disk och använda den som startdisk med Windows 7 64-bit på? Utan att partitionera alltså och göra den mindre på så sätt? Hur stor kan min startdisk vara egentligen? Är det 2 TB som gäller för min dator?

Jag kikade lite på Wikipedia artikeln om GPT men förstod inte riktigt det där. Men som jag fattat det så måste min dator ha EFI (föregångaren till UEFI) istället för BIOS, plus att jag måste ha 64-bit Windows om jag vill kunna starta från en GPT disk (funkar inte alls med Windows 32-bit). Men i och med att mitt MOBO har Award BIOS så har jag med andra ord inte stöd för GPT diskar?

Ja, jag antar också att Diskwizard är bara någon Windows programvara som man kan använda för att dela in den där tjockisen (3 TB!!!) i mindre delar. Men det hjälper ju inte om man bygger en ny dator utan något operativsystem förinstallerat. Så man måste ändå gå till en fungerande dator för att partitionera den och sedan återkomma för installation i den nya datorn.

Förra månaden läste jag en intressant artikel i TechWorld om just BIOS (Slutet för bios). Där skriver man att det är några MOBO tillverkare så som MSI som redan har börjat fasa in UEFI. Jag minns att de hade några modeller ute för två år sedan med Intel P45 som hade UEFI. ASUS har också börjat nosa lite på det, men än så länge bara på serversidan, inte för desktop.

Men det är många som är skeptiska till UEFI. Till exempel så programmeras UEFI i C++. Är det inte bättre med assembler som i BIOS?

En annan sak är att UEFI inte har öppen källkod. Det har inte BIOS heller, men när man ändå skapar ett nytt och mer flexibelt system, är det då inte bättre att använda öppen källkod? Det finns ju alternativ som Coreboot, OpenBIOS och Open Firmware. Varför är dessa sämre? Det är väl mest för att de inte backas upp av ett multi-miljard bolag.

Det är bara några tankar som jag har haft. Jag är rädd att UEFI kommer att öppna upp dörrarna för script kiddies att ännu enklare sabotera datorer. I och med att man skapar ett mer generellt system och som dessutom använder högnivåspråket C++. Jag misstänker att man kommer närmare hårdvaran än vad tidigare var möjligt.

Tanken är ju att skapa ett till lager för att distansera hårdvara och operativsystem, men det skulle kunna få motsatt effekt i och med generaliseringen och C++. Man ska inte behöva programmera längre på låg nivå i och med C++ och i och med generaliseringen så kommer i stort sett alla datorer ha liknande struktur på UEFI. Skadlig kod skulle alltså kunna spridas på alla datorer som använder UEFI, oberoende av plattformen i övrigt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har ingen vidare koll på hurvida det går att boota från en 3TB-disk i din situation, men det ser kanske lite mörkt ut.

Ofta brukar man väl dock vilja ha en SSD eller någon annan disk som har lite kortare accesstid som systemdisk (de flesta 3-TB diskar är ~5400 rpm).

Skrivet av ElectroGeeza:

En annan sak är att UEFI inte har öppen källkod. Det har inte BIOS heller, men när man ändå skapar ett nytt och mer flexibelt system, är det då inte bättre att använda öppen källkod? Det finns ju alternativ som Coreboot, OpenBIOS och Open Firmware. Varför är dessa sämre? Det är väl mest för att de inte backas upp av ett multi-miljard bolag.

Öppen källkod vore trevligt men det hänger nog jusst på det att de inte backas upp av något stort företag. De stora företagen vill gärna hålla sina lösningar för sig själva, kan tyckas lite fånigt i många fall - det känns ibland lite som en reflexartad grej som dom kör med bara för att de inte vågar. Oavsett anledning är det ju dock de som bestämmer så att det inte är open-source är jag inte särskilt förvånad över, men det hade varit trevligt.

Skrivet av ElectroGeeza:

Men det är många som är skeptiska till UEFI. Till exempel så programmeras UEFI i C++. Är det inte bättre med assembler som i BIOS?

Det är bara några tankar som jag har haft. Jag är rädd att UEFI kommer att öppna upp dörrarna för script kiddies att ännu enklare sabotera datorer. I och med att man skapar ett mer generellt system och som dessutom använder högnivåspråket C++. Jag misstänker att man kommer närmare hårdvaran än vad tidigare var möjligt.

Tanken är ju att skapa ett till lager för att distansera hårdvara och operativsystem, men det skulle kunna få motsatt effekt i och med generaliseringen och C++. Man ska inte behöva programmera längre på låg nivå i och med C++ och i och med generaliseringen så kommer i stort sett alla datorer ha liknande struktur på UEFI. Skadlig kod skulle alltså kunna spridas på alla datorer som använder UEFI, oberoende av plattformen i övrigt.

Ang. C++ vs. assembler så är så handlar det främst om programmerarens synvinkel än den tekniska. När C++ kompileras så översätts det först till assembler, all kod som kan skrivas i C++ kan alltså även skrivas i assembler. Och det är jusst i assembler som man kommer närmast hårdvaran (däremot kan man skriva saker i assembler i ett C++ program jusst för att utföra sådant som man normalt måste lösa med assembler).

Skillnaden är väl mer att det är betydligt mer tidskrävande att skriva assemblerkod, i assembler jobbar man direkt med de funktioner som finns tillgängliga i hårdvaran medans du i C++ har väldigt mycket gratis som du kan utnyttja bara genom att skriva någon rad.

Jag är inte insatt i exakt vad UEFI innebär, för som sagt så översätts C++ till assembler och därmed finns det inget som hindrar att man skriver ett BIOS i C++ heller, men det känns som andra begränsningar har styrt det där till stor del (t.ex. att man är låst till 16 bitar och 1 MB minne) - kod som skrivs i assembler tenderar att bli effektivare och mindre än kod som ursprungligen är skriven i ett högnivåspråk.

Visst finns det risker med UEFI och jag har väl inte varit särskilt överentusiastisk vad gäller UEFI, men förhoppningsvis öppnar det även upp nya dörrar. TianoCore kanske är något:
http://www.tianocore.org/

Permalänk
Medlem

Lite för dyrt för min smak. Nog för priset är "billigt" för 3TB, men ändå.
Kul att vi får se större diskar också, men skulle hellre se billigare SSD diskar.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Skulle du säga att UEFI är ett bättre alternativ till BIOS? Finns det bättre alternativ?

Coreboot!