Permalänk
Medlem

Problem med CPU temps!!

Tjena

Jag köpte nyligen lite nya delar(moderkort,ram, CM Hyper plus 212 och grafikkort). Allt gick relativt smidigt förutom kylaren men allt funkar förutom att den visar fel temps. Tempsen överstiger aldrig 25 c inte ens efter jag kört prime95 eller occt i 1 h. Jag vill gärna överklocka men vågar inte nu för att jag vet inte hur tempsen blir.

Kan det vara så attjag monterat kylaren fel? Vore tacskam för all gjälp jag kan få och hoppas ni har överseende med mina stavfel sitter och skriver från telefonen.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon aning om vart felet kan tänkas ligga?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

vilket program använder du för att få fram tempen? skulle rekommendera HWmonitor om du inte använder det redan.

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zienx:

vilket program använder du för att få fram tempen? skulle rekommendera HWmonitor om du inte använder det redan.

Har testat HWmonitor,speedfan,occt,amd overdrive och everest. Alla visar samma förutom speedfan som visar ett par grader högre

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit i kontakt med Inet och dom bad mig göra en fel anmälan men nu har jag en sista fråga som lyder så här. Jag e inte säker men jag tror att bios visar rätt då det står ca 28-29 c är det då bara mjukvaran i windows som inte får rätt temps?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

En bios uppdatering kan kanske hjälpa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Nu har jag varit i kontakt med Inet och dom bad mig göra en fel anmälan men nu har jag en sista fråga som lyder så här. Jag e inte säker men jag tror att bios visar rätt då det står ca 28-29 c är det då bara mjukvaran i windows som inte får rätt temps?

Det känns som det.

Jag använder EasyTune som är till mitt Gigabyte-moderkort och det funkar, men jag skulle testa CoreTemp som de kör med här på Sweclockers så funkade det inte alls. Stod på samma grader hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Nu har jag varit i kontakt med Inet och dom bad mig göra en fel anmälan men nu har jag en sista fråga som lyder så här. Jag e inte säker men jag tror att bios visar rätt då det står ca 28-29 c är det då bara mjukvaran i windows som inte får rätt temps?

Det som visas i bios är tempsensorn som sitter på moderkortet om du kollar på kärntempen(core temp) blir det inte samma temps. Om det är din AMD som du har i signaturen så är risken stor att just tempsensorn i processorn visar fel. Kolla i HWMonitor den som heter TMPIN0, TMPIN1 eller TMPIN2(kör igång prime95 eller occt å kolla vilekn temp som stiger) eller testa med HWInfo32 å kolla CPUtemp inte core temp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bios.ska kolla igen igenom allt när jag kommer. Återkommer ikväll

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Det som visas i bios är tempsensorn som sitter på moderkortet om du kollar på kärntempen(core temp) blir det inte samma temps. Om det är din AMD som du har i signaturen så är risken stor att just tempsensorn i processorn visar fel. Kolla i HWMonitor den som heter TMPIN0, TMPIN1 eller TMPIN2(kör igång prime95 eller occt å kolla vilekn temp som stiger) eller testa med HWInfo32 å kolla CPUtemp inte core temp.

Nu har jag kört både occt och prime95 i ca 40 min och TMPIN0 hamnade på 30 c och TMPIN1 hamnade på 27 c i IDLE ligger dom på 26 och 27 c så det är väl fortfarande fel, eller? ska jag skicka tillbaka det till Inet?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Är det någon där ute som har någon aning om var problemet sitter?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Då har man precis införskaffat sig ett FD R3 för att testa en dum och löjlig teori och det är att mitt nuvarande chassi kanske har uber kylning haha:P

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Då har man precis införskaffat sig ett FD R3 för att testa en dum och löjlig teori och det är att mitt nuvarande chassi kanske har uber kylning haha:P

Du skojar?

Chassi påverkar inte särskillt mycket så länge det har nårgrlunda cirkulation.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Du skojar?

Chassi påverkar inte särskillt mycket så länge det har nårgrlunda cirkulation.

Ja jag bara skoja men jag ville se hur mycket temperaturen höjdes med tanke på att Define R3 är mer eller mindre helt stängt

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grasp247:

Ja jag bara skoja men jag ville se hur mycket temperaturen höjdes med tanke på att Define R3 är mer eller mindre helt stängt

Tänkte väll det Men som sagt så lär det vara sensorn det är fel på.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tänkte väll det Men som sagt så lär det vara sensorn det är fel på.

Hehe.. Jo jag misstänker också att sensorn är knas men ska testa processorn med det gamla moderkortet ikväll och se hur temperaturerna ser ut där för att utesluta att det är fel på processorn, dock är det lite drygt då man har suttit och plockas isär datorn ett antal gånger på bara ett par dagar sen kylaren var ett helv*te att få dit.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(