Underklocka AMD X2 5600+ Cool'n'quiet eller inte?

Permalänk
Medlem

Underklocka AMD X2 5600+ Cool'n'quiet eller inte?

Använder min gamla dator till HTPC och då jag skaffat ett grafikkort (HD 5450) som avlastar processorn så vill jag klocka ner den så mycket som möjligt för att spara några kronor i el-kostnad. När grafikkortet används till 1080p så ligger processorn på 5-10% i belastning. Så det är mycket kraft som aldrig används.

Datorn består av:

MSI K9AGM2-FIH
AMD Athlon X2 5600+
4 gb ram
Radeon HD 5450.

Moderkortet stöder cool'n'quiet så jag har det aktiverat och om jag förstått rätt så underklockar den processorn om den inte används, men räcker detta eller ska man stänga av det och köra med egna inställningar i bios istället?

Målet är alltså att få datorn så strömsnål som möjligt.

Permalänk
Medlem

Bara cool´n quiet funkar som det ska ser jag liten anledning till att underklocka, vill du spara på elräknngen så undervolta istället.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Som sagt om det funkar så ha det på. Dock så brukar väl processorn gå på stockhastighet med lägre än standardspänning, men om du ställer den i bios kanske inte spänningen sänks när CnQ kommer igång? Har för mig att de äldre AMDerna bara har två lägen också, nyare har flera power state tror jag så den kanske inte går ner i det lägre tillståndet vid filmtittning, men vet inte.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Om jag kollar SIW (system information for Windows) så säger den: CPU Clock 997 MHz och båda kärnorna visar samma sak. Men när jag kör XBMC så visar den 2793 MHZ trots att processorns belastning endast ligger mellan 5-15%.
RAM-minnena går på 400 MHz.

Jag har som sagt aktiverat Cool'n'quiet i bios sen så har jag ställt in i Windows 7 att processorn ska få gå ner till 5 %. Men det känns inte som om man har kontroll över hur mycket den går på så det kanske finns en bättre lösning.

Med tanke på att man kan köra full hd med en atomprocessor så borde man kan kunna klocka ner min 5600+ rätt så mycket utan att tappa någon prestanda i XBMC.