Geforce GTX 590 och GTX 550 Ti avslöjas i drivrutiner

Permalänk
Medlem

Ett sånt här kort (inte GTX 550 Ti alltså) skulle vara en lämplig kandidat för en 3-slots cooler som vi sett på specialkort från ett par tillverkare. Tänkte att man knappast behöver mer än ett kort, eller i extremfallet två (vilket fungerar med rätt moderkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Precis, all den elektriska energi som använts av grafikkortet avges i form av värme precis som ett element. Energi kan varken förintas eller nyskapas, bara omvandlas. Det innebär att om du sänker effekten på ditt/dina element i din bostad så kommer det att kompensera för den energi som grafikkortet använder. Vad det i slutändan innebär är att grafikkortet i princip inte har någon som helst inverkan på din elkonsumtion.

Energisnål elektronik är främst lönsam i länder med värma klimat, i ett land som Sverige där vi tvingas värma våra bostäder 9 månader om året har det ingen större inverkan.

Det stämmer väl i och för sig endast om du använder elektriska element. Använder man sig av t ex jordvärmepump så är kostnaderna för den sistnämnda mycket lägre vid uppvärmning av huset. Kan inte tänka mig att elektriska element är särskilt vanliga i dagens läge pga kostnaden, eller har jag fel?

OnT: Ska bli mycket intressant att se vem som tar tronen med respektive dubbel-GPU-kort. :>

Permalänk
Medlem

En cudacpu måste vara en in-order cpu, annars kan den inte vara så liten. Dessutom behöver den inte vara out-of-order för de program den är avsedd att köra i och med att det är en så enorm parallellism i grafikberäkningar. Programexekvering i oföljd är något som man verkligen behöver om man kör sekventiella program. Den sista intel cpun som var in-order var Pentium MXX. Från och med Pentium pro så är alla intel cpuer out of order. För AMD var det väl ifrån K6 som det var out-of-order som gällde. En pentium orginal består av två stycken in-order cpuer som tillsammans bildar en superskalär processor. Så grovt sagt kan man säga att en Gf110 med 512 cudakärnor motsvarar ungefär ett parallellt system med 256 pentiumprocessorer på samma klockfrekvens.

Permalänk
Skrivet av pwntus:

Det stämmer väl i och för sig endast om du använder elektriska element. Använder man sig av t ex jordvärmepump så är kostnaderna för den sistnämnda mycket lägre vid uppvärmning av huset. Kan inte tänka mig att elektriska element är särskilt vanliga i dagens läge pga kostnaden, eller har jag fel?

OnT: Ska bli mycket intressant att se vem som tar tronen med respektive dubbel-GPU-kort. :>

Brors på vilket område man bor i, vårat område värms fortfarande med enbart elektrisk energi. Jag har inte direkt någon statistik över fördelningen, men om jag förstått det rätt står elektrisk energi fortfarande för en stor del av uppvärmningen.

Vilket fall som helst blir situationen väldigt överdriven och minst sagt vilseledande. Jordvärme, fjärrvärme eller vilket annat alternativ man än väljer kostar också pengar, i slutändan blir troligtvis inte skillnaden, med bästa förutsättningar, större än några tiotal kilowatt per år, detta på bekostning av komfort och i slutändan även välbefinnande.

the ends doesn't justify the means.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Skrivet av DJHogi:

Gör det verkligen det.....?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13375-amd-doper-om-juniper-t...

Vad kommer då emellan HD6770 och HD6850? Känns som ett märkligt gap där tycker jag.

De sa i alla fall förut att hd 6850 var mellan klassen när de släpptes och det låg det i ungefär samma prisklass som hd 5770 gjorde

Dessutom så vore det konstigt att ha samma spes som på hd 5770 och jag tror att del kommer landa vid 1000-1200kr där 5770 ligger just nu och där 5670 låg förut.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av anon161417:

Vilket kort tror ni tar hem prestandakronan då? 6990 eller 590?

Jag tror ändå att snabbaste singel med SLI/CF kommer vara bättre. För även om dom skulle ta två st 580 så blir det lika snabbt men jag tror 580SLI clockar bättre tack vara kylningen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

dags att bygga på tre pci-e kontakter på korten kanske? 3st 6-pinnare

3x6pin=75+75+75=225w (med pci-e inräknat, 300w)
6pin+8pin=75+150w=225w (med pci-e inräknat, 300w)

Permalänk

Det lär i alla fall vara 8+8pin på gtx 590

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

Det lär i alla fall vara 8+8pin på gtx 590

Sen gäller det bara att ha ett bra mobo som kan levererar extra ström vid clockning. Har kommit underfund med att mobo ska man aldrig snåla på, ska man clocka strömslukande kort är det bara extreme som gäller. Tror 590 inte kommer gå att köra på vilket mobo som helst. 580SLI på ett P6X58D klarade det knappt under stock. Fick sänka cpu till 4.0

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

De sa i alla fall förut att hd 6850 var mellan klassen när de släpptes och det låg det i ungefär samma prisklass som hd 5770 gjorde

Dessutom så vore det konstigt att ha samma spes som på hd 5770 och jag tror att del kommer landa vid 1000-1200kr där 5770 ligger just nu och där 5670 låg förut.

Ah, okej. Tänkte inte riktigt på prisdroppen. Ligger nåt i det du säger, helt klart. Är väl bara att vänta och se antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Precis, all den elektriska energi som använts av grafikkortet avges i form av värme precis som ett element. Energi kan varken förintas eller nyskapas, bara omvandlas. Det innebär att om du sänker effekten på ditt/dina element i din bostad så kommer det att kompensera för den energi som grafikkortet använder. Vad det i slutändan innebär är att grafikkortet i princip inte har någon som helst inverkan på din elkonsumtion.

Energisnål elektronik är främst lönsam i länder med värma klimat, i ett land som Sverige där vi tvingas värma våra bostäder 9 månader om året har det ingen större inverkan.

Ditt inlägg hade varit vettigt på 70 talet när alla värmde sina hus med direkt el..
Jag värmer hellre min bostad med en värmepump eller med ved.
Förstår du skillnaden?

Permalänk
Skrivet av Baxima:

Ditt inlägg hade varit vettigt på 70 talet när alla värmde sina hus med direkt el..
Jag värmer hellre min bostad med en värmepump eller med ved.
Förstår du skillnaden?

Jag hänvisar dig till svaret jag gav till ett annan inlägg i denna tråd.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd

är lite skeptisk till nvidias kort. hade gärna sett att de hade bantat kretsarna lite mer, nVIDIAS mindre effektiva kretsar gör att amd kan ta ut stora vinster på sina kretsar vilket är dåligt för oss konsumenter, jag syftar då ex på den osunda prispolitiken angående 69** serien där de kan sälja ett låst 6970 för 2400 i butik och ändå säkert tjäna en del pengar på kortet.

Permalänk
Skrivet av Johnny Calibanio:

Brors på vilket område man bor i, vårat område värms fortfarande med enbart elektrisk energi. Jag har inte direkt någon statistik över fördelningen, men om jag förstått det rätt står elektrisk energi fortfarande för en stor del av uppvärmningen.

Vilket fall som helst blir situationen väldigt överdriven och minst sagt vilseledande. Jordvärme, fjärrvärme eller vilket annat alternativ man än väljer kostar också pengar, i slutändan blir troligtvis inte skillnaden, med bästa förutsättningar, större än några tiotal kilowatt per år, detta på bekostning av komfort och i slutändan även välbefinnande.

the ends doesn't justify the means.

Grejen är att kvalitén på elektrisk energi är hög. Du kan omvandla elektrisk energi till vad som helst: driva en bilmotor, bakmaskin, dator, TV, osv. Försök att driva något av det jag nämnde på värme, som har den lägsta energikvalitén. Det är därför energiineffektivt att värma upp hus med hjälp av elektriska element. Bättre är då, som nämnts, att använda någon form av värmepump. Med värmepump (bergvärme, luftvärmepump) så får du ut ungefär 3 gånger så mycket värme per kilowattimme som om du skulle använda elektriska element för samma mängd. Än bättre är förstås att använda sig av förnyelsebara bränslen som inte slösar med den högkvalitativa energi som elektriciteten är.

Med ovan sagt, så är det ju bra om man har ett välisolerat hem så att den spillvärme som blir från ditt monstergrafikkort (livskvalité) tas till vara. Slöseri vore ju om den värmen inte gjorde nytta också.

TL, DR: Elektrisk uppvärmning är sämst. Sänk dock nivån på elementet för att låta ditt grafikkort göra någon nytta.

Permalänk
Medlem

GTX 550 är snarare i budgetklassen än i mellanklassen som skrivs i artikeln.

Permalänk

tycker det varit tyst senaste veckorn om både 590 o 6990 .. ingen release snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

tycker det varit tyst senaste veckorn om både 590 o 6990 .. ingen release snart?

tror 590 släpps samtidigt som 550

EDIT: det har kommit lite nyheter under dagen!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13563-nvidia-3d-vision-surro...
http://www.techsweden.org/nyhet/f0Kn-gtx-590-lanseras-nagon-g... GTX 590 lanseras någon gång mellan 11 och 13 mars
http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/42461-radeon...

Permalänk

tackar.. som på beställning:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Brors på vilket område man bor i, vårat område värms fortfarande med enbart elektrisk energi. Jag har inte direkt någon statistik över fördelningen, men om jag förstått det rätt står elektrisk energi fortfarande för en stor del av uppvärmningen.

Vilket fall som helst blir situationen väldigt överdriven och minst sagt vilseledande. Jordvärme, fjärrvärme eller vilket annat alternativ man än väljer kostar också pengar, i slutändan blir troligtvis inte skillnaden, med bästa förutsättningar, större än några tiotal kilowatt per år, detta på bekostning av komfort och i slutändan även välbefinnande.

the ends doesn't justify the means.

Känner inte en enda människa som använder eluppvärmning ännu, de som har hus byggda på det kör luftvärmepump eller bergvärme. Nu är ju detta iofs i Norrland där uppvärmingen är betydligt med kostsam och därför viktigare att göra besparingar i.

Men sedan handlar det inte bara om elräkningen, tycker det är tragiskt det är det enda folk ser till. Det handlar om att främja effektiva lösningar. Tekniken utvecklas hela tiden och den viktigaste utvecklingen är att våra prylar effektiviseras. Ju mer vi kan klämma ur till mindre effekt, ju bättre är det. Den utveckligen leder AMD helt klart just nu, åtminstone på grafikkortssidan. Om jag köpte ett nVIDIA-kort skulle jag själv inte kunna släppa tanken att jag köpt något som drar mer ström helt i onödan. Vissa kanske accepterar att saker och ting är oeffektiva men själv vill jag ha det som är så modernt ger mig så mycket som möjligt för så lite som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Känner inte en enda människa som använder eluppvärmning ännu, de som har hus byggda på det kör luftvärmepump eller bergvärme. Nu är ju detta iofs i Norrland där uppvärmingen är betydligt med kostsam och därför viktigare att göra besparingar i.

Men sedan handlar det inte bara om elräkningen, tycker det är tragiskt det är det enda folk ser till. Det handlar om att främja effektiva lösningar. Tekniken utvecklas hela tiden och den viktigaste utvecklingen är att våra prylar effektiviseras. Ju mer vi kan klämma ur till mindre effekt, ju bättre är det. Den utveckligen leder AMD helt klart just nu, åtminstone på grafikkortssidan. Om jag köpte ett nVIDIA-kort skulle jag själv inte kunna släppa tanken att jag köpt något som drar mer ström helt i onödan. Vissa kanske accepterar att saker och ting är oeffektiva men själv vill jag ha det som är så modernt ger mig så mycket som möjligt för så lite som möjligt.

Hade jag haft mer tid över hade jag tagit fram en matematisk modell som beskriver hur mycket energi du sparar genom att använda dig av att ATI kort i förhållande till ett Nvidia kort. Det är så ofattbart många fysiska faktorer som spelar in som människor inte tar hänsyn till tyvärr. I slutändan är jag relativt övertygad om att det skulle handla om ett fåtal kilowatt för svenska användare som har ett mycket kallt klimat nio månader om året. Visst blir det en liten skillnad för de som använder sig av effektiva uppvärmningslösningar, men människor förväntar sig revolution genom skiftet från Nvidia till AMD och så är långt från fallet.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Hade jag haft mer tid över hade jag tagit fram en matematisk modell som beskriver hur mycket energi du sparar genom att använda dig av att ATI kort i förhållande till ett Nvidia kort. Det är så ofattbart många fysiska faktorer som spelar in som människor inte tar hänsyn till tyvärr. I slutändan är jag relativt övertygad om att det skulle handla om ett fåtal kilowatt för svenska användare som har ett mycket kallt klimat nio månader om året. Visst blir det en liten skillnad för de som använder sig av effektiva uppvärmningslösningar, men människor förväntar sig revolution genom skiftet från Nvidia till AMD och så är långt från fallet.

Jojo, gör inte så enorm skillnad på ekonomin, men det jag vill trycka på är snarare att främja utvecklingen av energieffektiva komponenter. Observera att jag inte säger energisnåla då detta skulle innebära mini-ITX till alla, men att man får ut så gott om prestanda som möjligt för effekten. Att välja nVidias motsvarighet istället för AMD's är egentligen bara rent slöseri, är den tanken jag inte skulle kunna leva med. Inte för att det gör nån större skillnad, men för att skillnaden görs åt fel håll när prestanda per krona drar ganska jämnt.

Sedan ska vi inte komma och prata värme utan att prata komfort. Det man vill är att hålla en så jämn temperatur som möjligt. Känner igen fenomenet så väl - på morgonen är det kallt så man drar på elementen extra / vrider upp värmepumpen / lägger på lite extra ved i kaminen och har det gott och skönt. Sedan slår man dator och skärmen och allt och spelar några timmar, får det varmt som tusan i rummet och drar därför ner värmen, eller kanske t.om öppnar nån liten ventilationsglugg vid fönstret när det är varmare ute, säg -10 grader eller högre. Sedan under natten hinner saker och ting kylas ner, möblerna blir kalla och allt känns kyligt, och sen dras värmen på under dagen. Visst är detta oundvikligt pga glödlampor och TV och saker man ändå alltid använder, men jag gillar då tanken att man teoretiskt gör så liten skillnad som möjligt för värmen under dagen så man kan bibehålla en så jämn temperatur som möjligt.

Sedan har vi ju så klart miljöaspekten, kunde alla gamera välja kort som drog 50w mindre ström till samma prestanda så spar vi el. Kanske inte så mycket men det gäller att kunna bespara på så många ställen som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Sedan har vi ju så klart miljöaspekten, kunde alla gamera välja kort som drog 50w mindre ström till samma prestanda så spar vi el. Kanske inte så mycket men det gäller att kunna bespara på så många ställen som möjligt.

Frågan är väl vad alla elbolag skulle göra om vi lyckades halvera våran elanvändning. Dom sitter ju ganska bekvämt i att ta ut överpriser och få miljardvinster varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Sedan har vi ju så klart miljöaspekten, kunde alla gamera välja kort som drog 50w mindre ström till samma prestanda så spar vi el. Kanske inte så mycket men det gäller att kunna bespara på så många ställen som möjligt.

Jag sänkte min elkostnad med ungefär 100:- i månaden trots att jag köpte ett kort som drar typ 60W mer än det gamla vid full belastning. Orsaken är att jag inte spelar mycket procentuellt om man räknar all tid och den gamla burken hade ett sämre nätagg och ett grafikkort som drog en hel del mer vid idle. Med andra ord, om man har en burk på och kör väldigt mycket desktop är idleförbrukningen mer viktig. Spelar man mycket eller kör folding på GPU så är förbrukning under belastning mest viktig (ifall man nu vill vara miljövänlig alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag sänkte min elkostnad med ungefär 100:- i månaden trots att jag köpte ett kort som drar typ 60W mer än det gamla vid full belastning. Orsaken är att jag inte spelar mycket procentuellt om man räknar all tid och den gamla burken hade ett sämre nätagg och ett grafikkort som drog en hel del mer vid idle. Med andra ord, om man har en burk på och kör väldigt mycket desktop är idleförbrukningen mer viktig. Spelar man mycket eller kör folding på GPU så är förbrukning under belastning mest viktig (ifall man nu vill vara miljövänlig alltså).

Det har du också så klart helt rätt i. Att avaktivera alla typ "Cool'n'Quiet"-funktioner som sänker idle-förbrukningen rejält för att kunna klocka 100MHz mer tycker jag är galet. Sedan är idle-förbrukningen viktigast på grafikkort i mina ögon, då man oftast befinner sig i windows-miljö precis som du säger. Kan väl gå med på att ett kort drar några watt mer de få timmar man spelar men under lätt/ingen belastning ska det fasen inte dra nåt. Nätagget är givetvis också viktigt. Jag som prioriterar ljudnivå riktigt högt är ju väldigt kräsen på båda dessa punkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Precis, all den elektriska energi som använts av grafikkortet avges i form av värme precis som ett element. Energi kan varken förintas eller nyskapas, bara omvandlas. Det innebär att om du sänker effekten på ditt/dina element i din bostad så kommer det att kompensera för den energi som grafikkortet använder. Vad det i slutändan innebär är att grafikkortet i princip inte har någon som helst inverkan på din elkonsumtion.

Energisnål elektronik är främst lönsam i länder med värma klimat, i ett land som Sverige där vi tvingas värma våra bostäder 9 månader om året har det ingen större inverkan.

Nu är jag säkert jobbig tycker du, men "all den elektriska energin som använts av grafikkortet avges i form av värme precis som ett element" ?

-Fläkten? (Förvisso blir detta indirekt värme i slutändan, om än en mikroskopisk effekt)
-Ljud? (same as above)
-Belysning,led-indikatorer etc (probably same as above)
-Entalpiminskning i kretsar? aHA! Got ya!

Jag sög iofs på termodynamik, men tror ändå att jag är nåt på spåret i och med det sista alternativet

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walp:

Nu är jag säkert jobbig tycker du, men "all den elektriska energin som använts av grafikkortet avges i form av värme precis som ett element" ?

-Fläkten? (Förvisso blir detta indirekt värme i slutändan, om än en mikroskopisk effekt)
-Ljud? (same as above)
-Belysning,led-indikatorer etc (probably same as above)
-Entalpiminskning i kretsar? aHA! Got ya!

Jag sög iofs på termodynamik, men tror ändå att jag är nåt på spåret i och med det sista alternativet

Tre första punkterna ser jag mindre mening med.
Och hur stor del av energin går åt till entalpiminskningen?
Försumbar mängd... Dessutom omvandlas tryckändringar till rörelseenergi (luften börjar röra på sig för att utjämna tryket) vilket ger upphov till friktion och därmed värme.
Du kan ju räkna med de kemiska effekter som tar plats vid uppvärmning också. Exempelvis ozonbildningen vid eventuella ljusbågar i nätagget. Fortfarande försumbart och ointressant.

En mer relevant invändning på inlägget du citerade är att väldigt många hushåll idag inte är direktuppvärmda med el utan använder värmepumpar, centralvärme eller förbränningssystem i huset vilket gör att man kan får ut mer värme för samma mängd el/samma peng genom sitt värmesystem än från en elvärmd komponent.

Säg att man får ut 40% mer värme ur en jordvärmepump än från direktverkande elelement (vild gissning på siffran). Det gör att man förlorar en hel del om man förlitar sig på elprylar som uppvärmning när man har ett mer effektivt uppvärmningssystem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled