Video: Asus Eeepad Transformer är surfplatta och netbook i ett – med Android 3.0

Permalänk
Melding Plague

Video: Asus Eeepad Transformer är surfplatta och netbook i ett – med Android 3.0

Ytterligare en intressant produkt från Asus visas upp på Cebit 2011, och denna gång handlar det om en kombinerad surfplatta och netbook med Android 3.0 "Honeycomb".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lär ju kosta 15k+

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka! Surfplatta och netbook i ett. Känns verkligen som ett vinnande koncept!
Sen att den kör Android istället för Windows känns som ett STORT plus! *Vill ha*

Permalänk

Detta ser väldigt lockande ut! Synd bara att de inte kommer förrens i höst.

Permalänk
Inaktiv

verkar mycket intressant!:)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av id_hunter:

Lär ju kosta 15k+

Icke. Asus flaggskepp i denna serien av tablets/pads är EP121 och den går idag på 1000-1100 USD på Amazon.com.

Så gissar på att denna ligger under 10k, även med moms när den kommer till Sverige. Skulle tro att den landar runt 5-7 faktiskt rentav eftersom den inte är en laptop, "Transformer" är en surfplatta med tillhörande tangentbord som förlänger batteridriften.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

jag vill ha! undrar vad för funktioner som kommer finnas i android 3.0, om den kommer kunna konkurrera med netbooks med windows? blir den inte för dyr är den ju klockren

och, dessutom undrar jag över batteritiden, med möjlighet för mer batterier i tangentbordsdockningen borde man kunna nå riktigt fina tider

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Ser trevligt ut! Men är tangentbordet och alla uttag och liknande på det en slags dockningsstation då? Med ett batteri som håller skärmen laddad?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Najs val av komponenter. Jag kommer då att köpa ett ex när den kommer till sverige.

Permalänk

Så där ska det se ut, underbart att nån börjar göra nåt intressant

Permalänk

Måste bara ge en tumme upp till Emil som är riktigt trevlig att lyssna till och ger dessa videos mysfaktor :).
Självklart inget ont om Jonas för den sakens skull.

Permalänk
Medlem

Detta konceptet finns även i denna dator från "Always innovating": http://www.alwaysinnovating.com/touchbook/

Har dock inte kollat upp några recensioner om den modellen, så om den är bra eller inte vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Helt klart jävligt intressant tablet/minilaptop!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Usch, ser ut att vara en riktigt laggig pryl.

Om det förbättras så är den helt klart intressant

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Usch, ser ut att vara en riktigt laggig pryl.

Om det förbättras så är den helt klart intressant

"denna gång med en tidig utvecklingsversion av Android 3.0."

Det lär ju förbättras.

Permalänk
Medlem

NU har google släppt ett fungerande OS... Tog bara ett par år av buggande beta verisioner först.. Kunde de inte bara gjort det fungerande direkt? Det hade nog gett en större status gent emot iOS, förnu ser de flesta android som ett laggigt och buggigt OS för nördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

NU har google släppt ett fungerande OS... Tog bara ett par år av buggande beta verisioner först.. Kunde de inte bara gjort det fungerande direkt? Det hade nog gett en större status gent emot iOS, förnu ser de flesta android som ett laggigt och buggigt OS för nördar.

Riiiight! Bra analys du..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

"denna gång med en tidig utvecklingsversion av Android 3.0."

Det lär ju förbättras.

Självklart, men min personliga uppfattning om Android är att "flyt" inte ens existerar. Har ännu inte stött på någon androidmobil som INTE har problem med att det laggar i menyerna, så det känns som om jag vet vad jag har att förvänta mig från Asus Eeepad.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Självklart, men min personliga uppfattning om Android är att "flyt" inte ens existerar. Har ännu inte stött på någon androidmobil som INTE har problem med att det laggar i menyerna, så det känns som om jag vet vad jag har att förvänta mig från Asus Eeepad.

Skillnaden mellan android och iphone är att iphone accelererar ALL grafik med sin gpu, medans android accelererar all grafik utom spelen med sin processor. En android kan alltså ha ett värsting gpu och en värsting processor och ändå lagga (vilket alltid är fallet), medans det räcker med en seg processor ochen simpel gpu iphone för att det ska flyta.

Jag klarar inte av hackande menyer och att inget flyter naturligt, därför ska jag byta min htc desire till en iphone.

Dock ska du inte räkna bort denna tableten.Den kör android 3.0, vilket accelererar allt på gpun, precis som iOS. Räkna med lika bra flyt på denna som på en iPad.

Tar dock ett tag tills 3.0 kommer i telefoner, såtills vidare är det bara iphone eller möjligt vis windows phone 7 som gäller på touch-mobiler. Synd, då android hade vart så mycket bättre än iOS om det bara funnits flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Skillnaden mellan android och iphone är att iphone accelererar ALL grafik med sin gpu, medans android accelererar all grafik utom spelen med sin processor. En android kan alltså ha ett värsting gpu och en värsting processor och ändå lagga (vilket alltid är fallet), medans det räcker med en seg processor ochen simpel gpu iphone för att det ska flyta.

Jag klarar inte av hackande menyer och att inget flyter naturligt, därför ska jag byta min htc desire till en iphone.

Dock ska du inte räkna bort denna tableten.Den kör android 3.0, vilket accelererar allt på gpun, precis som iOS. Räkna med lika bra flyt på denna som på en iPad.

Tar dock ett tag tills 3.0 kommer i telefoner, såtills vidare är det bara iphone eller möjligt vis windows phone 7 som gäller på touch-mobiler. Synd, då android hade vart så mycket bättre än iOS om det bara funnits flyt

iPhone flyter på så bra för att mjukvaran är skriven för precis den hårdvaran som mjukvaran körs på, precis som det flyter på så bra på konsoller.

Det går att ställa in hårdvaru acceleration i Android, jag har en ZTE Blade med hårdvaru accel påslaget, nu må den vara överklockad också men jag märker inte av något lagg i menyerna.
Krävs ju dock en custom rom med root men det är det värt!

On topic så kan jag ju tycka att den ser rätt intressant ut! Om man nu kan få plats med all kräm i skärmutrymmet så kanske man kan fylla tangentbordskroppen med batterier? Det vore awesome!

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Självklart, men min personliga uppfattning om Android är att "flyt" inte ens existerar. Har ännu inte stött på någon androidmobil som INTE har problem med att det laggar i menyerna, så det känns som om jag vet vad jag har att förvänta mig från Asus Eeepad.

Ny version av Android och på en Tegra 2 plattform, en viss skillnad från en vanlig smartphone...Du tror inte det finns en viss skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

iPhone flyter på så bra för att mjukvaran är skriven för precis den hårdvaran som mjukvaran körs på, precis som det flyter på så bra på konsoller.

Det går att ställa in hårdvaru acceleration i Android, jag har en ZTE Blade med hårdvaru accel påslaget, nu må den vara överklockad också men jag märker inte av något lagg i menyerna.
Krävs ju dock en custom rom med root men det är det värt!

Nej, ingen mjukvara som inte kör via opengl är gpu-accelererad på Android innnan 3.0, sprid inte myter. Dvs, endast spel är gpu-accelerarade. Och jo, det är gpu-acceleration som får iPhonen's ui att flyta på som det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

iPhone flyter på så bra för att mjukvaran är skriven för precis den hårdvaran som mjukvaran körs på, precis som det flyter på så bra på konsoller.

Det går att ställa in hårdvaru acceleration i Android, jag har en ZTE Blade med hårdvaru accel påslaget, nu må den vara överklockad också men jag märker inte av något lagg i menyerna.
Krävs ju dock en custom rom med root men det är det värt!

On topic så kan jag ju tycka att den ser rätt intressant ut! Om man nu kan få plats med all kräm i skärmutrymmet så kanske man kan fylla tangentbordskroppen med batterier? Det vore awesome!

Alla android versioner innan 3.0 hör utan hårdvaruacceleration. Har en HTC Desire med Miui-rom och den flyttar på bättre än min ipod Touch 4G. Snabbare, rappare, mjukare scroll och transitions (även dessa är snyggare xD), allt detta på mjukvaruacceleration.

Kör du en launcher med hårdvaruacceleration så har samtliga som jag testat spöat iphone i responseupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det dröjer till tredje kvartalet innan den kommer ut... Hade gärna velat köpa en idag.

Permalänk
Medlem

Har gått hur länge som hälst och funderat på om det ska bli tablet eller laptop.. Nu har jag svaret
Om det visar sig vara en produkt av kvalite blir det garanterat ett köp, väntar med spänning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av emahex:

Har gått hur länge som hälst och funderat på om det ska bli tablet eller laptop.. Nu har jag svaret
Om det visar sig vara en produkt av kvalite blir det garanterat ett köp, väntar med spänning.

Det går inte att jämföra en laptop, tablet eller surfplatta. Äpplen, apelsiner eller bananer, ungefär

Laptop: Riktigt OS med tillhörande programsvit som man kan arbeta med. Relativt stark hårdvara.
Tablet: En laptop utan tangentbord med riktigt OS, medium hårdvara.
Surfplatta: Du kan surfa med den och kanske, beroende på det specialskapade och trimmade OS'et, använda den för väldigt lätta uppgifter i övrigt. Väldigt bantad hårdvara, begränsad mjukvara. Den är inte avsedd som ersättning för laptops alla funktioner.

En surfplatta är väldigt bra och behändig till mycket, att läsa information är den suverän för vilket man i 9 fall av 10 använder en dator till. Att använda för kreativa syften eller för arbete går mindre bra oftast eftersom det är mer krävande applikationer som kanske kräver mer av programvara eller hårdvara.

Nu ber jag om ursäkt till dig eftersom jag inte egentligen har en aning i hurpass insatt du är i detta, använde bara din post som exempel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

NU har google släppt ett fungerande OS... Tog bara ett par år av buggande beta verisioner först.. Kunde de inte bara gjort det fungerande direkt? Det hade nog gett en större status gent emot iOS, förnu ser de flesta android som ett laggigt och buggigt OS för nördar.

Långt ifrån. Folk som lägger 5000kr+ på en Android har förmodligen i regel mer koll än någon som köper en iPhone 4, men den stora massan som köper billigare mobiler har sällan något större tekniskt intresse.

Gällande "de buggiga beta-versionerna" så har du duktigt fel. Jag har använt eller i.a.f. delvis använt Android sen Cupcake utan att stöta på några märkvärda buggar. Att UIt inte är hårdvaruaccelererat spelar inte sådär överdrivet stor roll sett till helheten. Tycker man det är en dealbreaker, ja, köp en iPhone eller WP7 då.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det går inte att jämföra en laptop, tablet eller surfplatta. Äpplen, apelsiner eller bananer, ungefär

Laptop: Riktigt OS med tillhörande programsvit som man kan arbeta med. Relativt stark hårdvara.
Tablet: En laptop utan tangentbord med riktigt OS, medium hårdvara.
Surfplatta: Du kan surfa med den och kanske, beroende på det specialskapade och trimmade OS'et, använda den för väldigt lätta uppgifter i övrigt. Väldigt bantad hårdvara, begränsad mjukvara. Den är inte avsedd som ersättning för laptops alla funktioner.

En surfplatta är väldigt bra och behändig till mycket, att läsa information är den suverän för vilket man i 9 fall av 10 använder en dator till. Att använda för kreativa syften eller för arbete går mindre bra oftast eftersom det är mer krävande applikationer som kanske kräver mer av programvara eller hårdvara.

Nu ber jag om ursäkt till dig eftersom jag inte egentligen har en aning i hurpass insatt du är i detta, använde bara din post som exempel.

Hehe, jag är väl lite mer insatt än vad du får det att låta. saken är den att just nu har jag en laptop och en stationär dator. laptopen måste bytas ut då det knappt funkar längre. Men eftersom jag enbart använder den för att surfa är jag mer intreserad av att köpa en surfplatta snarare än en ny laptop. Dock vill jag även kunna arbeta med documetn och skriva, vilket jag tycker går rätt trögt när jag testat på en ipad. därav vet jag inte om det är äpple eller apelsin jag är sugen på.

Men om jag ska var helt ärlig visste jag inte att det var skillnad på surfplatta och tablet. trodde det var två olika benämningar av samma sak och sen att prestandan varierade stort inom det segmentet.

Men är det någon som vet om denna Eeepad Transformer kommer kunna använda sig av t.ex. Word/Exel (Office).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av emahex:

Hehe, jag är väl lite mer insatt än vad du får det att låta. saken är den att just nu har jag en laptop och en stationär dator. laptopen måste bytas ut då det knappt funkar längre. Men eftersom jag enbart använder den för att surfa är jag mer intreserad av att köpa en surfplatta snarare än en ny laptop. Dock vill jag även kunna arbeta med documetn och skriva, vilket jag tycker går rätt trögt när jag testat på en ipad. därav vet jag inte om det är äpple eller apelsin jag är sugen på.

Men om jag ska var helt ärlig visste jag inte att det var skillnad på surfplatta och tablet. trodde det var två olika benämningar av samma sak och sen att prestandan varierade stort inom det segmentet.

Men är det någon som vet om denna Eeepad Transformer kommer kunna använda sig av t.ex. Word/Exel (Office).

Tack för att du tog det på rätt sätt

Det har varit lite svårt med klassificieringen eftersom surfplatta är ett nytt begrepp i och med Ipad. Tablet som begrepp har funnits länge och det har börjat bli vedertaget att definera det i den stegen jag nämnde. Stationär, laptop, tablet, surfplatta.

Tyvärr kör Transformer Android som OS (inget fel på Android iof sig, har en HTC Desire och gillar Android skarpt), dvs Office paketet kommer inte att fungera. Det är kanske möjligt att det finns någon programvara för lättare textarbete i Android som kan spara läsbara doc filer.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Skillnaden mellan android och iphone är att iphone accelererar ALL grafik med sin gpu, medans android accelererar all grafik utom spelen med sin processor. En android kan alltså ha ett värsting gpu och en värsting processor och ändå lagga (vilket alltid är fallet), medans det räcker med en seg processor ochen simpel gpu iphone för att det ska flyta.

Jag klarar inte av hackande menyer och att inget flyter naturligt, därför ska jag byta min htc desire till en iphone.

Dock ska du inte räkna bort denna tableten.Den kör android 3.0, vilket accelererar allt på gpun, precis som iOS. Räkna med lika bra flyt på denna som på en iPad.

Tar dock ett tag tills 3.0 kommer i telefoner, såtills vidare är det bara iphone eller möjligt vis windows phone 7 som gäller på touch-mobiler. Synd, då android hade vart så mycket bättre än iOS om det bara funnits flyt

vad jag har hört kommer gpu acceleration i android 2.3
sitter skälv på en desire hd men tycker det flyter på ok ändå.