Hur rensa grafikkortet från damm?

Permalänk

Hur rensa grafikkortet från damm?

Hejsan,hur rengör jag mitt grafikkort från damm? vad behövs och hur exakt gör man? har hört att man kan köpa luft på burk? hur gör man då osv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

håll fast fläkten och blås rent med tryckluft

Visa signatur
Permalänk

vilka alternativ finns utöver tryckluft?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

När jag inte hade någon tryckluft till hands och gjorde rent ett gammalt graffe så tog jag bort kylaren och tog en topps och pillade bort gammalt damm med. Sen vet jag inte hur bra den metoden är men den verkade funka för mig iaf

Permalänk
Skrivet av Trizi:

När jag inte hade någon tryckluft till hands och gjorde rent ett gammalt graffe så tog jag bort kylaren och tog en topps och pillade bort gammalt damm med. Sen vet jag inte hur bra den metoden är men den verkade funka för mig iaf

Låter omständigt. Jag skulle rangordna metoderna såhär:

1.Tryckluft, en hunka på typ clas ohlsson för en burk, håll i fläktar och blås rent.
2.Blås med munnen helt enkelt, se till att inte "spotta" för mycket bara, haha!
3. Visst, plocka isär skiten, plockar du dock bort heatsinken måste du byta kylpasta också.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

försvinner inte garantin om man plockar isär kortet?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

försvinner inte garantin om man plockar isär kortet?

Jo det gör den nog. Men va fan, köp en flaska tryckluft, helt klart värt pengarna. Jag tycker inte att det finns någon ersättare till tryckluften. Har en kompressor hemma, och efter en runda i datorn blir alla delar skinande rena!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Nu är det ju dock inte alla som har en kompressor hemma. Tryckluft behöver dock inte vara fasligt dyrt, men det går bra att göra det "manuellt" genom att plocka isär med. Som tidigare sagt, var noga med att kika på hur detta påverkar garantin om du har sådan kvar innan du gör det. Någon skrev även "plockar du bort heatsinksen måste du byta pasta" men inte tusan ser jag någon anledning till att plocka bort några heatsinks..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Följ med bekant/förälder vid nästa bilservice, fråga vänligt och använd deras tryckluft. Använder själv alltid det. Är mycket bättre tryck i (lås fläktarna!) och gratis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bra idé! Man får inte vara dum, för då kan man bli chef!
Multiman verkar vara en handyman, för han var schmart!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Följ med bekant/förälder vid nästa bilservice, fråga vänligt och använd deras tryckluft. Använder själv alltid det. Är mycket bättre tryck i (lås fläktarna!) och gratis.

Vet man hur ren den luften är då?
Så man inte blåser in oljepartiklar och liknande?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Vet man hur ren den luften är då?
Så man inte blåser in oljepartiklar och liknande?

Man kan ju alltid fråga om de har oljeavskjiljare om man nu inte ser det själv! Då borde det inte vara något större problem. Men du har helt rätt, finns det ingen oljeavskjiljare så kan det lätt bli lite kladdigt.

Permalänk
Avstängd

damsugaren har funkat bra för hela datorn under alla år jag haft en dator typ 15 år.
Den exploderar inte.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Skrivet av Lon Höppö:

vilka alternativ finns utöver tryckluft?

Skrivet av Trizi:

När jag inte hade någon tryckluft till hands och gjorde rent ett gammalt graffe så tog jag bort kylaren och tog en topps och pillade bort gammalt damm med. Sen vet jag inte hur bra den metoden är men den verkade funka för mig iaf

Skrivet av MoNkeY-05:

Nu är det ju dock inte alla som har en kompressor hemma. Tryckluft behöver dock inte vara fasligt dyrt, men det går bra att göra det "manuellt" genom att plocka isär med. Som tidigare sagt, var noga med att kika på hur detta påverkar garantin om du har sådan kvar innan du gör det. Någon skrev även "plockar du bort heatsinksen måste du byta pasta" men inte tusan ser jag någon anledning till att plocka bort några heatsinks..

Skrivet av MultiMan:

Följ med bekant/förälder vid nästa bilservice, fråga vänligt och använd deras tryckluft. Använder själv alltid det. Är mycket bättre tryck i (lås fläktarna!) och gratis.

Det finns ju tryckluft på burk kostar cirka 100:-
Dock andvänder jag alltid kompressor
Men tror att tryckluft på burk finns på tex clas ohlsson, kjell och company och liknande! Om du skruvar av kylaren får du applicera ny kylpasta också! dvs tar bort kylflensen!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6301241/dust-off-tryckluft-pa-burk... fungerar bra. Onödigt att införskaffa sig en hel kompressor för ett litet grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armind:

Nej, gör absolut inte det. Den har ingen fuktavskiljare. Furthermore, läs på om ESD innan du börjar spreja.
Det är SÅ lätt att skada komponenter om man inte vet hur man hanskas med dem.

Läs på här innan du gör nåt

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elajt_1:

Nej, gör absolut inte det. Den har ingen fuktavskiljare. Furthermore, läs på om ESD innan du börjar spreja.
Det är SÅ lätt att skada komponenter om man inte vet hur man hanskas med dem.

Läs på här innan du gör nåt

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Har aldrig varit med om att fukten blir ett problem med en kompressor, är man bara noga och väntar en stund innan man sätter igång den (datorn alltså) är det absolut inga problem med detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Blås väldigt väldigt hårt, det är inte lika effektivt men har funkat för min Asus 4870.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Känns lite dumt att du beställer 1 sån med frakt på 60kr, kolla i närmsta butik om dom inte har det där

Visa signatur

i7 6700k @ 4GHz - Asus Gaming PRO Z170 m-ITX - 16GB Vengence DDR4 @ 2133MHz - Samsung 850 Pro 256GB - Western Digital Green 1TB - Corsair HX 750W - Asus GTX 770 - Fractal Design Define Nano - Cooler Master Hyper 212 Plus - win 10 pro

Permalänk
Medlem

ställ ut den och blås lite med lövblåsare.. kom ihåg att se till att den inte välter

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Skrivet av Hoyld:

ställ ut den och blås lite med lövblåsare.. kom ihåg att se till att den inte välter

Ingen dum idé, av med chassiet och bara blååååås!!

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nej, gör absolut inte det. Den har ingen fuktavskiljare. Furthermore, läs på om ESD innan du börjar spreja.
Det är SÅ lätt att skada komponenter om man inte vet hur man hanskas med dem.

Läs på här innan du gör nåt

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Jag har en sådan. Använder den ofta. Aldrig något fel på mina hårdvara. Det är ju inte så att det är en vattenpistol. :S

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av armind:

Jag har en sådan. Använder den ofta. Aldrig något fel på mina hårdvara. Det är ju inte så att det är en vattenpistol. :S

Den var bra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tryckluft finns på biltema. Funkar perfekt.

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust-Off...

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har aldrig varit med om att fukten blir ett problem med en kompressor, är man bara noga och väntar en stund innan man sätter igång den (datorn alltså) är det absolut inga problem med detta.

Man blåser inte med en kompressor utan fuktavskiljare. Trycket från en kompressor är bra mycket kraftigare än vid tryckluft på burk. Man får fukten att tränga in i komponenter på ett sätt som inte är möjligt med luft på burk.
Har du otur sätter sig fukten på ett sådant sätt att den inte försvinner bara för att du väntar lite.
Det krävdes ett visst tryck för att få in fukten i komponenterna och de rinner inte bara ut av sig själv.

Jag är väldigt försiktigt vad det gäller ESD och elektronik. Men har med största sannolikhet skadat elektronik mer än ett par gånger. Man kan aldrig vara nog försiktig, så varför chansa med saker som kanske kostar en del.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armind:

Jag har en sådan. Använder den ofta. Aldrig något fel på mina hårdvara. Det är ju inte så att det är en vattenpistol. :S

Jag har aldrig krockat med min bil. Det är för att jag är en sådan "extremt" bra bilförare!
Hmm eller hur va det nu.... *kliar sig i huvudet*

Näh, hade det varit som en vattenpistol så hade du väl lämnat tillbaka den hoppas jag?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag har aldrig krockat med min bil. Det är för att jag är en sådan "extremt" bra bilförare!
Hmm eller hur va det nu.... *kliar sig i huvudet*

Näh, hade det varit som en vattenpistol så hade du väl lämnat tillbaka den hoppas jag?

Säga kan du vad du vill eller fortsätta "kliar sig i huvudet". Men det fungerar...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av armind:

Säga kan du vad du vill eller fortsätta "kliar sig i huvudet". Men det fungerar...

Ja, men faktum kvarstår: Du uttalar dig i ett ämne du inte förstår dig på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.