Permalänk

Överklockad i7-960 - Temperaturfråga!

Hej SweClockers!

Då jag är novis inom överklockningsdelen av datoranvändande tänkte jag kolla med er mer erfarna ifall mina temperaturer är någorlunda normala i förhållande till min överklockning eller om någonting är fel!

Systemspecifikationer finnes nedan.

Citat:

OS: Windows 7 Ultimate x64
Chassi: NZXT Phantom
MoBo: ASUS Rampage III Formula
CPU: Intel i7-960 3,2GHz
GPU: 2x ZOTAC GeForce GTX 460 1Gb Amp! SLI
RAM: Corsair Dominator 6x2Gb
PSU: Corsair HX1000W
Processor- och RAM-kylning: Cooler Master V10

Processorn är klockad till ~4,021 Ghz (Idle: ~45°C. Load: ~80°C. Dessa med Intel Burn Test)
Minnet är klockat till ~1532 Mhz.
FSB: 191.5
Multiplier: 21x
VCore: 1.3

Jag är som jag nämnt tidigare långt ifrån en expert på detta, men jag får en känsla av att jag har lite väl höga temperaturer under load? Har ingen aning om vad en rimlig stabil övre gräns för överklockning av i7-960 är, men jag prövade att klocka upp processorn till ~4,1GHz vilket krävde en VCore på ca 1.35 istället för 1.3 för att hålla sig stabilt. Detta bidrog till temperaturer upp emot 97°C under load vilket är lite på gränsen om jag inte fått det hela om bakfoten...

Har inga som helst ambitioner att slå något världsrekord, utan vill bara få ut det allra mesta ur mina komponenter på ett sunt sätt, och har därför följande frågor:

Om ni har erfarenhet av överklockning i ett system likt mitt (dvs. i7-960 processor el. dyl.), hur ser mina resultat vad gäller temperatur/processorhastighet/spänning ut i förhållande till ert?

Vilka åtgärder kan jag experimentera med om mina resultat anses tvivelaktiga? Kylarpasta? BIOS-inställningar?

Hoppas att dessa frågor inte är för dumma för att ställas här på forumet. Jag vet att ni precis som jag ogillar folk som kastar ur sig krav om hjälp utan att göra någon form av research innan. Nio gånger av tio läser jag och lär mig själv, men då och då kan det vara trevligt med lite "input", diskussion och debatt!

Tackar så hjärtligt på förhand!

/DP

Permalänk

Måste säga att det låter högt för att vara en V10 som kyler! Har du kollat så den sitter ordentligt? Använt kylpasta?

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk

Läste aldrig vad du hade för kylare. men som Alex skrev. V10 borde kunna kyla mer. dock 80grader är inget i Faro-zonen. dock stiger den ytterligare 10 grader bör man ta sig en funderare som den gjorde vid 4.1 ghz.

Permalänk

Tack för snabba svar.

Antar att den måste sitta fel då jag läst runt lite och sett folk som överklockat till upp mot 5GHz och inte kommer i närheten av mina temperaturer. Har ju använt kylpasta och den sitter monterad, men antar att någonting måste vara fel... Har beställt ett komplett vattenkylningssystem för GPU CPU och RAM från EK så egentligen gör det ju inte så mycket, men vore ju intressant att veta vad som är fel. Fler förslag på lösningar är välkommna medan jag tar en titt på monteringen av min kylare!

Ytterligare en fråga. Finns det några andra nackdelar med att ha hög VCore än just temperaturen? Alltså, skulle jag - rent teoretiskt givetvis - kunna ha VCore på 10 så länge min temperatur var låg? (Givetvis inget rimligt scenario, men ni förstår poängen).

Tack återigen för svar!

/DP

Permalänk

Nej det kan du inte! Rätta mig om jag har fel men 1.45 är nog det högsta du ska skruva upp till. Även fast processorn är -10 så håller helt enkelt inte processorn. Vet inte varför, har inte forskat så mycket i det men processorn pallar ett kort tag med FÖR hög Vcore, livslängden sjunker drastiskt. 1.35 för 4.1Ghz ser dock rätt skapligt ut så det har du gjort bra. Men om du får temps på 97 grader så är ju något fel i alla fall.

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk

Antingen felmonterad, inte ordentligt med kylpasta? testa klocka tillbaka till fabriksklocken och smeta på ny kylpasta, låt det härda sen klocka igen?

once again, Alex said it

Permalänk

Okej, intressant! Jo jag måste ta itu med kylningen... Är det möjligtvis så att man kan smeta på för mycket kylpasta? Detta är mitt första datorbygge om man räknar bort ett misslyckat sådant för ett par år sen. Tog ju nästan hela tuben med kylarpasta, och har sett på videos i efterhand att det hela gick till på helt fel sätt Kan detta vara anledningen?

Edit: Kan ju lägga till att jag har ångest bara vid tanken att montera om den fläkten, det var ett jävla pill!

Edit 2: Om jag ska applicera ny kylpasta antar jag att jag ska ta bort den gamla (duh!). Hur gör man detta på bästa sätt? Torkar bort med papper bara?

/DP

Permalänk

taget från random forum från google:
Kylpasta används enbart för att få ordentligt kontakt mellan den varma ytan och kylaren, kladdar du på för mycket så blir kylförmågan sämre iom att pastan inte leder värme lika bra som kylflänsen, kladdar du sen på för mycket av en del sorters pasta så att det kläms ut på sidorna och hamnar på kretskortet kan du få kortslutning där.
Lagom är alltid bäst och i det här fallet är lagom väldigt lite.

Tänkte dessutom passa på att sno tråden ett tag nu när vi 3 nattugglor sitter här!
som ni ser i infon så har jag inget värstingpaket i min dator, är sugen på att uppgradera och klocka lite. men frågan är är det värt ett? Spelar BFBCII och Just Cause II. inga värsting spel direkt. men kommer den att fixa BF3? Och kör med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 som processorkylare. men jag kan knappt trycka min processor alls, hade den uppe i 3.3 då började och körde igång ett test med OCCT efter 2 minuter la den av och sa "CPU to hot" värt att lägga på ännu en ny kylare? eller kan jag bara inte klocka mer? (ja den sitter som den ska )

Permalänk

Sätt en klick stor som ett riskorn på processorn och tryck dit kylaren. Lyft inte upp och ner kylaren när den väl är på plats då det kan komma in luft mellan! Smeta ut eller inte? Jag själv har inte märkt så stor skillnad så det spelar egentligen ingen roll hur du gör. Jag tror vi har hittat lösningen på ditt problem

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

Tänkte dessutom passa på att sno tråden ett tag nu när vi 3 nattugglor sitter här!
som ni ser i infon så har jag inget värstingpaket i min dator, är sugen på att uppgradera och klocka lite. men frågan är är det värt ett? Spelar BFBCII och Just Cause II. inga värsting spel direkt. men kommer den att fixa BF3? Och kör med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 som processorkylare. men jag kan knappt trycka min processor alls, hade den uppe i 3.3 då började och körde igång ett test med OCCT efter 2 minuter la den av och sa "CPU to hot" värt att lägga på ännu en ny kylare? eller kan jag bara inte klocka mer? (ja den sitter som den ska )

Du behöver knappast byta ut processorn, moderkortet eller minnena. Spelen du kör nu måste väl flyta på rätt fint med det du har? Jag hade väntat till BF3 kom ut och testat lira, är du inte nöjd med grafiken? Då så får du väl uppgradera Men jag körde med ett 5830 och nästan alla spel flöt på bra med max grafik i upplösningen 1920x1080. Tror du kan vänta ett tag.
Vad har du för inställningar på din överklockning? Processorn är ju villig att överklockas och moderkortet borde palla en del. Så ny kylning och du kan nog pressa den till 3.7Ghz+

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk

ah jodå det flyter, dessutom är båda korten max klockade via Auto-tune och har inga värmeproblem med dem heller så låter det vara så jodå klart det flyter men nyfiken som man är vill man alltid pilla vidare isåfall vad för kylare? äre Noctua som gäller? eller Corsair? eller som TS hade?

btw ber om ursäkt att jag snodde din tråd TS. men nu när vi har Alex experthjälp här måste man ta tillfället i akt!

Som sagt bort med gamla pastan å på med ny (väldigt lite )

Permalänk

Klart man är sugen Hehe! Men kolla du hur varm processorn blev när du körde OCCT? För 3.3 känns det nästan som man borde kunna köra med original fläkten. Körde min q9550 med original i 3.4 och det funkade ju utan några problem. Minns inte vilka temp jag hade men minns att jag körde så i några dagar medans jag vänta på H50 Vad vill du lägga på kylningen?

http://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1

http://www.inet.se/artikel/5321472/noctua-nh-d14

http://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-...

Dessa tre är ju bra allihopa! Sen beror det ju på hur ljudkänslig du är och så vidare. H70 låter mest original, D14 är tyst och C1 vet jag inte men den är troligtvis tyst Sök och kolla! Dessa bör ligga inom samma temps i alla fall!

Edit: Be-Quiet DARK ROCK PRO C1 verkar jävligt vass! Tung också 1.5kg!
http://www.sweclockers.com/galleri/6899-be-quiet-dark-rock-pr...

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk

det ända är ju att D14 är ett jäklans monster bara läst kommentarer om att pilla bort kylflänsar och liknande
https://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
den då? borde jag få plats med, men kanske borde mäta upp lite först. då D14 är en bättre kylare? ^^

Permalänk
Skrivet av DeathPony:

Okej, intressant! Jo jag måste ta itu med kylningen... Är det möjligtvis så att man kan smeta på för mycket kylpasta? Detta är mitt första datorbygge om man räknar bort ett misslyckat sådant för ett par år sen. Tog ju nästan hela tuben med kylarpasta, och har sett på videos i efterhand att det hela gick till på helt fel sätt Kan detta vara anledningen?

Edit 2: Om jag ska applicera ny kylpasta antar jag att jag ska ta bort den gamla (duh!). Hur gör man detta på bästa sätt? Torkar bort med papper bara?

Du ska se kylpasta som något dåligt, men luft som värdelöst och metall mot metall som underbart fantastiskt.

Det är alltså eventuella luftfickor mellan processor och kylare som du vill få bort, och primärt i mitten av processorn där värmeutvecklingen är högst.

Alltså du vill ha så lite kylpasta som möjligt, om kylaren är lappad hyffsat (alltså att den är rak och inte skrovlig utan i princip en rak spegel) så skall du ha närmast ingen kylpasta alls, ett halvt riskorn eller mindre.

Vad som är allra viktigtigast är principen att aldrig lyfta på kylaren efter att kylpastan har kommit i kontakt med processorn, då skapas med största sannolikhet luftbubblor som försämrar prestandan rejält.

Edt: för att ta bort kylpastan på bästa/enklaste viset, så köper du kemiskt renad bensin på Ica (Gripen kallas märket)
och sedan tar du ett par kaffefilter som du blöter med bensinen och gnuggar försiktigt på processorn.

Papper smular och lämnar små rester, vatten kan i värsta fall kortsluta.

Kaffefilter smular aldrig, och bensin avdunstar (lämnar alltså inga rester)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

det ända är ju att D14 är ett jäklans monster bara läst kommentarer om att pilla bort kylflänsar och liknande
https://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
den då? borde jag få plats med, men kanske borde mäta upp lite först. då D14 är en bättre kylare? ^^

Denna ska prestera som H50 så det räcker gott och väl för en fin överklockning

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Skrivet av DeathPony:

Okej, intressant! Jo jag måste ta itu med kylningen... Är det möjligtvis så att man kan smeta på för mycket kylpasta? Detta är mitt första datorbygge om man räknar bort ett misslyckat sådant för ett par år sen. Tog ju nästan hela tuben med kylarpasta, och har sett på videos i efterhand att det hela gick till på helt fel sätt Kan detta vara anledningen?

Edit: Kan ju lägga till att jag har ångest bara vid tanken att montera om den fläkten, det var ett jävla pill!

Edit 2: Om jag ska applicera ny kylpasta antar jag att jag ska ta bort den gamla (duh!). Hur gör man detta på bästa sätt? Torkar bort med papper bara?

/DP

Ta bort det värsta och använd sedan T-röd eller liknande för att få bort det sista. Processorn ska vara så ren som möjligt

Edit: Kylaren också så klart!

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

det ända är ju att D14 är ett jäklans monster bara läst kommentarer om att pilla bort kylflänsar och liknande
https://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
den då? borde jag få plats med, men kanske borde mäta upp lite först. då D14 är en bättre kylare? ^^

Den är inte så stor som folk får den att låta, har en i flickvännens dator. Skulle säga att D14 är nästan för effektiv om du inte vill klocka för att tävla med andra, eller har det som hobby.

Drog upp hennes phenom II till 4.4ghz på skojskull, temperaturerna är inte i närheten av max på 72 grader men volten är inte direkt hälsosam.

Den får plats i alla normalstora chassin, om du har minnen med värdelösa kylflänsar på så kan du behöva slänga dom. (de har ingen effekt hur som helst, ser bara lite fjortiscoolt ut. Ungefär som lysrör eller liknande)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av alexsundin1:

Denna ska prestera som H50 så det räcker gott och väl för en fin överklockning

ligger i sängen med bärbara orkar inte öppna upp dumburken och börja mäta köra nh-u12an eller D14(som kanske får plats) i want the best! men Antec Nine hundered II chassi och enligt Noctuas hemsida är D14 kompatibel med moderkortet, vågar man lita på det?

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Den är inte så stor som folk får den att låta, har en i flickvännens dator. Skulle säga att D14 är nästan för effektiv om du inte vill klocka för att tävla med andra, eller har det som hobby.

Drog upp hennes phenom II till 4.4ghz på skojskull, temperaturerna är inte i närheten av max på 72 grader men volten är inte direkt hälsosam.

Den får plats i alla normalstora chassin, om du har minnen med värdelösa kylflänsar på så kan du behöva slänga dom. (de har ingen effekt hur som helst, ser bara lite fjortiscoolt ut. Ungefär som lysrör eller liknande)

D14 it is! nu känns det som jag snott den här tråden mer än nog haha

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

ligger i sängen med bärbara orkar inte öppna upp dumburken och börja mäta köra nh-u12an eller D14(som kanske får plats) i want the best! men Antec Nine hundered II chassi och enligt Noctuas hemsida är D14 kompatibel med moderkortet, vågar man lita på det?

Båda passar i ditt chassi och D14 är bättre! Kör på den du känner för men båda duger fint

Edit: Båda passar ditt moderkort också så det är lugnt.

Visa signatur

7700K Delid 5.0Ghz @1.295V, GTX1080, 3333Mhz DDR4 16-18-18-36, Corsair 750RM, Corsair LE 480GB, Corsair H100i V2.

Permalänk
Skrivet av alexsundin1:

Båda passar i ditt chassi och D14 är bättre! Kör på den du känner för men båda duger fint

Edit: Båda passar ditt moderkort också så det är lugnt.

Jodå men alltid skönt att få bekräftat ifrån Noctua själva och ganska ny på överklockning bara testat smiska upp BLKN lite blir nog leka lite med Vcore sen när jag får d14

Permalänk

Efter många om och men har jag nu lagt på ny kylarpasta enligt era instruktioner. Det var RIKTIGT mycket kylarpasta och det såg även ut som att det hade varit en och annan luftbubbla. Rengjorde den inte med bensin dock så får göra det när vattenkylningen kommer på posten. Tyvärr är V10 så jävla jobbig att montera att det kan ha kommit luftbubblor även denna gång för tyvärr ser jag inga förbättringar i temperatur efter kylarpastabytet

Tack för alla svar

/DP

Permalänk

Det är lite pill å få fast en kylare jag vet satt 3 timmar med mitt nuvarande (första kylaren jag monterade) och den var ett rent helvete ^^ men vänta 24timmar sen klockar du igen så ska du nog se att du har bättre temps

Permalänk

Väntat nu meda jag sovit iallafall, Standardtest i Intel Burn Test gav nu ca 3-4°C lägre temperaturer men fortfarande runt 80°C. Ska pröva att pressa på lite nu så får vi se vad som händer

Förbättras inte temperaturerna innan min vattenkylning kommer får jag väl klaga och kräva retur på skiten

/DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Hej SweClockers!

Då jag är novis inom överklockningsdelen av datoranvändande tänkte jag kolla med er mer erfarna ifall mina temperaturer är någorlunda normala i förhållande till min överklockning eller om någonting är fel!

Systemspecifikationer finnes nedan.

Processorn är klockad till ~4,021 Ghz (Idle: ~45°C. Load: ~80°C. Dessa med Intel Burn Test)
Minnet är klockat till ~1532 Mhz.
FSB: 191.5
Multiplier: 21x
VCore: 1.3

Jag är som jag nämnt tidigare långt ifrån en expert på detta, men jag får en känsla av att jag har lite väl höga temperaturer under load? Har ingen aning om vad en rimlig stabil övre gräns för överklockning av i7-960 är, men jag prövade att klocka upp processorn till ~4,1GHz vilket krävde en VCore på ca 1.35 istället för 1.3 för att hålla sig stabilt. Detta bidrog till temperaturer upp emot 97°C under load vilket är lite på gränsen om jag inte fått det hela om bakfoten...

Har inga som helst ambitioner att slå något världsrekord, utan vill bara få ut det allra mesta ur mina komponenter på ett sunt sätt, och har därför följande frågor:

Om ni har erfarenhet av överklockning i ett system likt mitt (dvs. i7-960 processor el. dyl.), hur ser mina resultat vad gäller temperatur/processorhastighet/spänning ut i förhållande till ert?

Vilka åtgärder kan jag experimentera med om mina resultat anses tvivelaktiga? Kylarpasta? BIOS-inställningar?

Hoppas att dessa frågor inte är för dumma för att ställas här på forumet. Jag vet att ni precis som jag ogillar folk som kastar ur sig krav om hjälp utan att göra någon form av research innan. Nio gånger av tio läser jag och lär mig själv, men då och då kan det vara trevligt med lite "input", diskussion och debatt!

Tackar så hjärtligt på förhand!

/DP

Har idle temperaturer på cirkus 39-41 grader och full load på kanske 73-76 helt stable(Prime 95). Utan fullständig brännings period då jag bara haft prylarna i 5 dagar. Ev kan jag ha lyft på kylaren under isntallation och kommer därav gära om kylpasta processen.

Av vad jag har läst innan så rekomenderas att man kör på ojämna multipliers(orginal 24, 25 med turbo) kan du köra på 25 och dra en lägre klock frekvens, för det jag märkte under mina "stable tester" är att 960 kör varmt på höga klockfrekvenser (12x210, 2,520 GHZ upp mot 80 med en lägre VTT).

Jag har kommit upp i en stable 4.2 med men gillar inte temperaturerna(80-82).
960 verkar vara lite mystisk efter 165 BCLK men ska nog ge mig på 4,4 när jag får ner temperaturerna lite granna.

CPU Voltage på 1.3
qpi/dram, cpu vtt etc..: på 1.4
IOH på 1.3
Se Rig nedan: