Sandforce SF-2000 i Corsair Force GT

Permalänk
Melding Plague

Sandforce SF-2000 i Corsair Force GT

Välkända Corsair satsar vidare på Sandforce, och nya serien Force GT har styrkretsar från familjen SF-2000 under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

massa konkurans nu, 3 jättar (intel, ocz, corsair) so far som skall komma nu i mars/april

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

O yea, nu börjar det ju likna något med SSD'erna

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Så länge räckte SATA III till.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

"överföringshastigheter upp till 520 MB/s vid skrivning och 500 MB/s vid skrivning av data"

Bestäm er.
Blir kanske en SandForce-disk sen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Synd bara att man sitter med SATA II. Hade tänkt beställa en Vertex 2 120GB men nu kanske man ska vänta och se vad priset landar på

Permalänk

Supernöjd med min F120, så sandforce gäller för mig iaf i framtiden

Kul med röd då det är Corsair, väldigt oväntat.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se nånting från OCZ's monter
Ska bli intressant att se vad dom har hittat på för nåt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inväntar G3. Men intressant med sandforce-lanseringarna. Intel: wake up!

Permalänk
Jubileumsmästare

Vad tror ni priset landar på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pekka75:

Vad tror ni priset landar på?

Hehe på vilken av storlekarna? Just det, där nämns inga storlekar
Nej men om jag skulle gissa så tror jag runt 2500-3000kr för en 80GB. (Kommer säkert få äta upp min gissning senare).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av MulleEng:

Hehe på vilken av storlekarna? Just det, där nämns inga storlekar
Nej men om jag skulle gissa så tror jag runt 2500-3000kr för en 80GB. (Kommer säkert få äta upp min gissning senare).

Aha Kan ha blivit lite fixerad av hastigheterna.
Får se om man har ekonomi till ett köp i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hehe på vilken av storlekarna? Just det, där nämns inga storlekar
Nej men om jag skulle gissa så tror jag runt 2500-3000kr för en 80GB. (Kommer säkert få äta upp min gissning senare).

OCZ kommer ju släppa sin 120GB Vertex 3 för ungefär 1600:-, med moms och all skit så blir det här i Sverige sisådär 2500:- (enligt NordicHardware). Hade varit VÄLDIGT dumt av Corsair att prissätta sina SSD's så långt över konkurrenterna.

Permalänk

Jag såg någonstans att de släpper Vertex 3 och Vertex 3 Pro. För de priserna ni skriver ut verkar det vara för Vertex 3 Pro.

250Gb skulle la kosta 3500kr ungefär för en vanlig Vertex 3 och cirka 5000kr för en Vertex 3 Pro.

Kan detta stämma?

En annan kort fråga:
Corsair 240GB kostar idag strax under 4000kr. Om du har Sata 2 (inte 6.0gbps) så är det la inte lönt att köpa någon ny i alla fall rent hastighetsmässigt eller?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag såg någonstans att de släpper Vertex 3 och Vertex 3 Pro. För de priserna ni skriver ut verkar det vara för Vertex 3 Pro.

250Gb skulle la kosta 3500kr ungefär för en vanlig Vertex 3 och cirka 5000kr för en Vertex 3 Pro.

Kan detta stämma?

En annan kort fråga:
Corsair 240GB kostar idag strax under 4000kr. Om du har Sata 2 (inte 6.0gbps) så är det la inte lönt att köpa någon ny i alla fall rent hastighetsmässigt eller?

Kommer att finnas en version av sf-2000 som bara kör i sata 3gbit/s, blir förhoppningsvis aningen billigare än de som går i sata 6gbit/s. Annars så kommer den nya sandforce att vara snabbare än den tidigare generationen även vid 3gbit/s, huvudsakligen vid data som inte går att komprimera. Eftersom sandforce komprimerar data för ökad prestanda så har hastigheten varierat beroende på graden av komprimering, den nya sandforce är bättre vid okomprimerbar data och har helt enkelt en högre lägstanivå än den tidigare.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Kommer att finnas en version av sf-2000 som bara kör i sata 3gbit/s, blir förhoppningsvis aningen billigare än de som går i sata 6gbit/s. Annars så kommer den nya sandforce att vara snabbare än den tidigare generationen även vid 3gbit/s, huvudsakligen vid data som inte går att komprimera. Eftersom sandforce komprimerar data för ökad prestanda så har hastigheten varierat beroende på graden av komprimering, den nya sandforce är bättre vid okomprimerbar data och har helt enkelt en högre lägstanivå än den tidigare.

Ok. Kanske värt att vänta lite då. Jag här cirka 4000-4500 att lägga på en SSD.
Är på G till stan nu för tänkte köpa en 2TB och en Corsair F240 GB SSD. Men men, kanske bara blir en 2TB.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.