Överföring från Handelsbanken till Swedbank

Permalänk
Medlem

Överföring från Handelsbanken till Swedbank

Nu är det så att en kompis ska skicka lite pengar till mig från hans bank (Handelsbanken), men jag har Ungdomms kort på Swedbank.

Fungerar det att skicka pengar till ungdommskort från andra privat personer i andra banker?

/Lualian

Permalänk

Japp. kan dock ta upp till 3 dagar innan pengarna är inne pga olika banker.

Permalänk
Avstängd

dom lär vara inne dagen efter.

Permalänk
Medlem

Fyfasen vad jag älskar detta forum! Alltid snabba svar!

btw, måste jag verifiera något innan jag får pengarna eller åker dom bara in på kontot?

Permalänk
Medlem

Dom ramlar bara in .

Permalänk
Medlem

Kan ta 2-3 dagar. Du har alltid ett konto kopplat till ditt Ungdomskort så det är det kontot som pengarna ska skickas till.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Överför från Nordea till swedbank ganska ofta, brukar ramla in under lunch dagen efter.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Kan ta 2-3 dagar.

Till 99% säkerhet NEJ

* Överföringar som görs före 09.00 finns tillgängliga för mottagaren samma dag före 12.20.
* Överföringar som görs före 11.30 finns tillgängliga för mottagaren samma dag före 15.10.
* Överföringar som görs före 13.45 finns tillgängliga för mottagaren samma dag före 17.25.
* Överföringar som görs efter 13.45 men före 22.30 finns tillgängliga för mottagaren senast 09.35 följande bankdag.
* Överföringar som görs efter 22.30 eller på en dag som inte är bankdag, finns tillgängliga för mottagaren senast 12.20 följande bankdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Japp. kan dock ta upp till 3 dagar innan pengarna är inne pga olika banker.

Alltså det där är en myt, kan inte folk bara fatta det? Pengarna kommer ALLTID in senast dagen efter.

Om man betalar FRÅN! Handelsbanken till andra banker så går det skit fort, en av dom snabbaste bankerna tror jag...

Permalänk
Skrivet av X101:

Alltså det där är en myt, kan inte folk bara fatta det? Pengarna kommer ALLTID in senast dagen efter.

Om man betalar FRÅN! Handelsbanken till andra banker så går det skit fort, en av dom snabbaste bankerna tror jag...

Visst kommer pengarna oftast in snabbare men bankerna reserverar sig för att det kan ta upp till 3 dagar av olika faktorer.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så tillkom det en lag för ett tag sen som sade att transaktioner mellan banker får inte ta längre än en bankdag.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på handelsbanken.
Detta är vad som gäller för oss :).

"Vid överföring mellan konton i Handelsbanken når pengarna mottagaren omedelbart.

Överföring till annan bank utförs endast på bankdagar, det vill säga helgfria vardagar.

- En överföring som signerats senast kl 08.45 utförs direkt och når mottagaren senast kl 12.30 samma dag.
- En överföring som signerats senast kl 11.45 utförs direkt och når mottagaren senast kl 15.05 samma dag.
- En överföring som signerats senast kl 14.00 utförs direkt och når mottagaren senast kl 17.20 samma dag.

En överföring som signeras efter kl 14.00 utförs direkt och är framme hos mottagande bank senast kl 09.30 nästföljande bankdag.

En överföring med överföringsdatum längre fram i tiden läggs under Kommande överföringar för bevakning och når mottagaren senast kl 12.30 på begärd betaldatum."

PEACE

Permalänk
Medlem

Fick pengarna en bankdag efteråt som ni sa

Permalänk
Testpilot

Vad är det egentligen som gör att det inte går på direkten? är det billigare att spara ihop flera transaktioner och utföra dessa samtidigt än att köra varje enskild på direkten?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad är det egentligen som gör att det inte går på direkten? är det billigare att spara ihop flera transaktioner och utföra dessa samtidigt än att köra varje enskild på direkten?

Är inte expert på området men det har att göra med att banker använder sig av olika clearingsystem. Det är inte på grund av tekniska förutsättningar utan för att det är det som är bestämt. Vissa tror att detta enbart görs en gång per dag men det är inte sant (längre).
Detta görs som jag skrev 4 ggr per dag. (Senaste klockan 14.00).

"- En överföring som signerats senast kl 08.45 utförs direkt och når mottagaren senast kl 12.30 samma dag.
- En överföring som signerats senast kl 11.45 utförs direkt och når mottagaren senast kl 15.05 samma dag.
- En överföring som signerats senast kl 14.00 utförs direkt och når mottagaren senast kl 17.20 samma dag."

Banker kan inte se vad som skickas till vad eftersom vi inte har tillgång till varandras information. Troligtvist så existerar denna "spärr" så man ska få chansen att kunna förhindra något fishy inträffar.

My bet

edit, 3 gånger*

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad är det egentligen som gör att det inte går på direkten? är det billigare att spara ihop flera transaktioner och utföra dessa samtidigt än att köra varje enskild på direkten?

Jag har för mig att det blir en liten avgift om du skickar till en annan bank, men om du skickar till samma bank är det gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Jag har för mig att det blir en liten avgift om du skickar till en annan bank, men om du skickar till samma bank är det gratis.

60 kroner kostar det

Permalänk
Medlem

Ska enligt banken själva ta 2-3 dagar, dock har pengarna alltid kommit fram dagen efter dom gånger jag fört över.
Gör det regelbundet och det är aldrig några problem.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad är det egentligen som gör att det inte går på direkten? är det billigare att spara ihop flera transaktioner och utföra dessa samtidigt än att köra varje enskild på direkten?

Banken gör ett antal körning per dag. Det är det sk clearingsystemet som fungerar så.

Skrivet av Vaizard:

60 kroner kostar det

Om du gör det via internet brukar det vara gratis på de flesta bankerna.

Skrivet av Sergeant44:

Ska enligt banken själva ta 2-3 dagar, dock har pengarna alltid kommit fram dagen efter dom gånger jag fört över.
Gör det regelbundet och det är aldrig några problem.

2-3 dagar gäller endast om överföring görs före helg, helgdag etc.
SEB har följande schema (liknar Handelsbanken som det skrevs om ovan):

Överföringen är gjord - Hos mottagarbanken
en vardag
före 6.00 - 9.30
före 9.00 - 12.30
före 11.30 - 15.05
före 13.35 - 17.20
efter 13.35 en vardag, en lördag eller helgdag 9.30 nästa vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Banken gör ett antal körning per dag. Det är det sk clearingsystemet som fungerar så.

Om du gör det via internet brukar det vara gratis på de flesta bankerna.

Stämmer. Det är bara via kontor det kostar 60 kroner.

Permalänk
Medlem

Hejsan, har en till fråga och tänkte att det var dumt att skapa ny tråd.

Får jag pengarna direkt om någon person skickar från Swebank till mitt swedbank direkt? eller måste jag vänta tills nästa dag kl 9:30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Hejsan, har en till fråga och tänkte att det var dumt att skapa ny tråd.

Får jag pengarna direkt om någon person skickar från Swebank till mitt swedbank direkt? eller måste jag vänta tills nästa dag kl 9:30?

Du får pengarna direkt.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken tid på dygnet man skickar?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag vet inte vart myten kommer från att det tar 2-3 bankdagar för pengar att komma fram vid överföringar mellan banker. Det stämmer inte, som många redan sagt. Det tar högst en bankdag och pengarna är inne senast 09.30. Alla överföringar som går mellan banker passerar via riksbanken fyra gånger per dag (av redovisningsskäl antar jag), det rör sig alltså om gigantiska klumpsummor där din lilla överföring ingår.

Permalänk

Till Lönekonto?

Har sålt mitt hus och sista dagen för betalningen av handpenningen var igår den 12 maj. De nya köparna var till Handelsbanken (deras bank) på förmiddagen men pengarna kom inte in på mitt konto i Swedbank i går, trots att banken ju måste ha sett på avtalet att den 12 maj var sista dagen för inbetalning av handpenningen.

Är det någon som vet om det kan ta en bankdag extra, så att pengarna är inne på måndag?

Får nämligen lite panik av vissa anledningar som jag inte kan berätta om här.

Permalänk

Lite panik

@WolfOfVengeance:

Hej!

Vet inte om mitt inlägg kom in så jag skriver till dig eftersom du verkar ha koll. Jo, jag har sålt mitt hus och igår den 12 maj var sista dagen för handpenningen att bli inbetald. Jag väntade i det längsta, men inga pengar hade kommit på kontot.

De nya köparnas bank är Handelsbanken och min är Swedbank.

Är det normalt att det kan ta till måndag innan pengarna kommer in om överföringen gjordes före 13 på fredagen?

Hittar ingenstans på nätet där man kan fråga bankerna direkt ...

Tack för ev svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Computermarried: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/...

Om du inte fått pengarna av köparna så har de inte fört över i tid, det är nog det troligaste svaret. Jag har normalt sett aldrig problem med bryttiderna hos Handelsbanken, men det finns ju alltid möjligheten att IT-systemen haft störningar, både internt hos HB, Swedbank eller de system som hanterar transaktionerna mellan bankerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Computermarried:

@WolfOfVengeance:

Hej!

Vet inte om mitt inlägg kom in så jag skriver till dig eftersom du verkar ha koll. Jo, jag har sålt mitt hus och igår den 12 maj var sista dagen för handpenningen att bli inbetald. Jag väntade i det längsta, men inga pengar hade kommit på kontot.

De nya köparnas bank är Handelsbanken och min är Swedbank.

Är det normalt att det kan ta till måndag innan pengarna kommer in om överföringen gjordes före 13 på fredagen?

Hittar ingenstans på nätet där man kan fråga bankerna direkt ...

Tack för ev svar.

Nu har jag ju inte full koll på hur din husaffär ser ut, men just handpenningen brukar mellanlanda hos mäklaren (minns dock inte om det är hela summan fram tills uppgörelse eller hur det ser ut), så förutsatt att du använt dig av mäklare så ska du nog inte behöva bekymra dig.

Har du däremot sålt utan mäklare så får du helt enkelt kolla på måndag hur det ser ut. Mer kan jag inte rekommendera för tillfället

Permalänk
Medlem

Hej, jag är sjukt frustrerad. En "kompis" till mig ska ha skickat pengar från handelsbanken till mitt Swedbank efter kl.15 i tisdags, har ännu inte fått dom. Är detta rimligt, jag misstänker bs på detta, vad säger ni?