Permalänk
Medlem

AMD X6 1055T överklockningshjälp

Hej! Hade tänkt att överklocka min 1055T nu lite till att börja med. Har testat lite och ligger just nu på ca 3.3GHZ. Jag har desable turbo mode, cool n quiet.
Jag har ställt in CPU voltage till 1.33v men det står i CPU-Z att jag har 1.416v samt i bios brevid det jag ställt in. Vad kör jag på för volt egentligen??

Laddar upp en bild också:

Tar gärna emot hjälp ang överklockningen
MVH

Permalänk

lita alltid på bios står dock (1.33*****)v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

lita alltid på bios

Står ju två olika voltage i bios?

Permalänk

bra fråga inte säker antar att 1.4 är Core voltage och 1.3 är CPU låter dock rätt korkat, vänta nog på någon lite mer insatt att svara

Permalänk
Medlem

Kallas för Vdroop. Det som händer är att din spänning till din CPU (vcore) höjer/sänker sig automatiskt fast du ställt in ett fast antal volt.

Så om du vill ha t.ex. 1.35v så får du ställa in något (testa dig fram) som ger dit 1.35v under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Kallas för Vdroop. Det som händer är att din spänning till din CPU (vcore) höjer/sänker sig automatiskt fast du ställt in ett fast antal volt.

Så om du vill ha t.ex. 1.35v så får du ställa in något (testa dig fram) som ger dit 1.35v under load.

Jag fattar inte riktigt vad du menar Men har sänkt Cpu voltage till 1.3 nu men den står fortfarande kvar på 1.416v???
Är de någon annan inställning jag måste ändra?
Bilder igen:

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser det ut som om du kan ändra Vcore på 3st olika ställen i BIOS enligt din bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Är det bara jag eller ser det ut som om du kan ändra Vcore på 3st olika ställen i BIOS enligt din bild?

Andra bilden är samma som första bara att men ser alla nedre inställningar också. Den andra är "health" där det står temp,vcore m.m

Permalänk
Medlem

Har du startat om datorn efter du ändrat i BIOS?

Ibland kan de behövas för att inställningarna ska träda i kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Har du startat om datorn efter du ändrat i BIOS?

Ibland kan de behövas för att inställningarna ska träda i kraft.

Ja det har jag gjort, körte stabilitetstest med volten på 1.3 och fick bluescreen men de fick jag inte när den var på 1.334 så den ändras iaf fastän den alltid står på 1.416v i cpu-z samt bios brevid volten jag har ställt in, som på bilden.

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och se om du hittar något som heter LLC; Load Line Calibration.

Asus borde ha det på sina kort.

Testa ändra inställningarna på LLC och se vad som händer ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Gå in i BIOS och se om du hittar något som heter LLC; Load Line Calibration.

Asus borde ha det på sina kort.

Testa ändra inställningarna på LLC och se vad som händer ;P

CPI Load Line Calibration är auto just nu, ska jag testa desable?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

CPI Load Line Calibration är auto just nu, ska jag testa desable?

Ye gör det å se vad som hände ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Ye gör det å se vad som hände ;P

Jag hittade en videoguide från NCIX där han visar jur han kommer upp till 4GHZ med mitt moderkort och processor så använde inställningarna som han hade, ändra bara volten och fsb till det jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Ligger just nu på 3.5GHZ och volten är 1.38 har kört prime ett tag och verkar funka bra Men i CPU-Z så hoppar volten upp till ca 1.4 när jag kör prime. Är det okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Ligger just nu på 3.5GHZ och volten är 1.38 har kört prime ett tag och verkar funka bra Men i CPU-Z så hoppar volten upp till ca 1.4 när jag kör prime. Är det okej?

Din volt hoppar 0.02v vilket inte är så farligt, min hoppar också med 0.02v.

När jag testade på 1.5v så hoppade min till 1.58v. Höll på att skita på mig haha

Permalänk
Medlem

CPU-Z läser inte rätt ibland så har du ställt på 1.38 i bios så ska den stämma helt enkelt.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter ju bra Har höstlov nu så ska åka bort under lovet ska testa mer efteråt Tack för hjälpen hittills!

Permalänk
Skrivet av Superlight:

CPU-Z läser inte rätt ibland så har du ställt på 1.38 i bios så ska den stämma helt enkelt.

Ehmm, inte i load iaf. Med llc avaktiverat sjunker min vcore med 0.03v vilket resulterar i bluscreen vid stresstest. Med llc aktiverat höjs den istället med 0.03v. Så för mig är jag helt säker säker på att bios inte stämmer i load iaf.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Låter ju bra Har höstlov nu så ska åka bort under lovet ska testa mer efteråt Tack för hjälpen hittills!

Höstlov? Vart bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Höstlov? Vart bor du?

Studerar sista året på gymnasium i Edsbyn, gävleborgs län Men ska åka upp till vackra norr (Kalix) därifrån jag kommer

Edit: Givetvis menar jag sportlov Hahaha