Asetek förbereder vattenkylningspaket för extrema användare

Permalänk
Melding Plague

Asetek förbereder vattenkylningspaket för extrema användare

Danska företaget Asetek väljer att återuppliva sitt gamla varumärke Waterchill och visar upp en prototyp av sitt kommande vattenkylningspaket i den mer extrema delen av skalan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Permalänk
Medlem

Oj den måste kosta mycket då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Ptja, varför inte : )
Med lite tur blir den kanske lite som CM V10, dyker upp lite här och där för dom vågade få som köper den meeen, förmodligen inget prisvärt alternativ.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

en 120 mm radiator med två scythle GT skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag har kört vattenkylning nu i ca 8 år...på gott och ont.
Det goa = systemet blir kallt och tystgående.
Det onda = man kan köra "torrt" och då kan grejor brinna. Hände mitt GF6800 Ultra som stendog
efter en blockerande luftbubbla smugit sig in i systemet.

När jag feteuppgraderar nästa gång blir det helt klart utan vattenkylning.
Med dagens bra komponenter, såsom tysta låg rpm flänsar, solid state diskar och tystgående
vanliga HDD's kommer jag inte att hoppa på vattenkrångeltåget igen.

Visa signatur

Honk

Permalänk

Smakar det så kostar det
Såg inte alls tokigt ut att kunna övervaka och styra på det sättet.. inget jag egentligen behöver, men ett otroligt ha-begär infann sig ändå!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Verkar tyvärr inte alls så lovande, på filmen så har de överklockat en processor till 3,84GHz (20x192) och den ligger på 75-80 grader load. Alldeles för högt för att ha en sådan klump i datorn, min CH50 håller ju min i7 930 på 3,8Ghz på 80 grader load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Verkar tyvärr inte alls så lovande, på filmen så har de överklockat en processor till 3,84GHz (20x192) och den ligger på 75-80 grader load. Alldeles för högt för att ha en sådan klump i datorn, min CH50 håller ju min i7 930 på 3,8Ghz på 80 grader load?

Tänkte precis likadant då jag såg filmen & pausade för att se värdena. Nog för att fläktarna ser ut att gå i lägsta läget (?) men fortfarande, det var inte imponerande.
Slutprodukten kan ju dock bli bra mycket förbättrad, det skulle kunna bli intressant.

Permalänk
Medlem

Kul grej Även om den antagligen kommer sälja dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Jag har kört vattenkylning nu i ca 8 år...på gott och ont.
Det goa = systemet blir kallt och tystgående.
Det onda = man kan köra "torrt" och då kan grejor brinna. Hände mitt GF6800 Ultra som stendog
efter en blockerande luftbubbla smugit sig in i systemet.

När jag feteuppgraderar nästa gång blir det helt klart utan vattenkylning.
Med dagens bra komponenter, såsom tysta låg rpm flänsar, solid state diskar och tystgående
vanliga HDD's kommer jag inte att hoppa på vattenkrångeltåget igen.

Fast nu är ju detta ett slutet system, så man slipper alla problem.

Intressant att du anser att det är helt onödigt med vattenkylning, jag funderade på att skaffa det till mitt ev. bygge, men det verkar som om jag ska tänka om det beslutet. Tror du att du skulle få (nästan) samma resultat med vanliga fläktar? Vad tror du om att köra två slutna system, ett för CPU och en för GPU?

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Tänkte precis likadant då jag såg filmen & pausade för att se värdena. Nog för att fläktarna ser ut att gå i lägsta läget (?) men fortfarande, det var inte imponerande.
Slutprodukten kan ju dock bli bra mycket förbättrad, det skulle kunna bli intressant.

Ja hoppas verkligen på det. Visserligen så var deras klock säkert inte den bästa heller, volten var ju på 1.47 vilket borde dra upp värmen en del antar jag. Min ligger på 1.27.

Permalänk

Skulle vilja se en sån här lösning som kombinerar både GPU och CPU.
Skulle byggt ett "riktigt" vattenkylningssystem men har inte tiden eller tålamodet för det även fast jag gärna vill och kan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Skrivet av Fjanterifjant:

Skulle vilja se en sån här lösning som kombinerar både GPU och CPU.
Skulle byggt ett "riktigt" vattenkylningssystem men har inte tiden eller tålamodet för det även fast jag gärna vill och kan.

Samma här, skulle vilja bygga ett riktigt system men orkar bara inte, för mycket att tänka på.
Jag skulle vilja se ett slutet system med en radiator man sätter baktill ala 120mm och sedan en box som tar upp 3 x 5,25" i fronten där det är en 120mm radiator + typ en extra pump eller nåt sånt som behövs.
Den ska sedan vara kopplad till 2 block, CPU + GPU och kosta en rimlig summa (1800?). Man köper. Man kopplar in. Man kör. The End.

Det e iaf min idé, bara att hoppas på att någon förverkligare den nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Samma här, skulle vilja bygga ett riktigt system men orkar bara inte, för mycket att tänka på.
Jag skulle vilja se ett slutet system med en radiator man sätter baktill ala 120mm och sedan en box som tar upp 3 x 5,25" i fronten där det är en 120mm radiator + typ en extra pump eller nåt sånt som behövs.
Den ska sedan vara kopplad till 2 block, CPU + GPU och kosta en rimlig summa (1800?). Man köper. Man kopplar in. Man kör. The End.

Det e iaf min idé, bara att hoppas på att någon förverkligare den nu

Ja tack till det...men priset får du nog räkna upp lite, tyvärr.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

ja nått man kanske ska skaffa om det inte blir allt för dyrt ger inte så mycke mer en max 1500:-

Permalänk
Medlem

Ni som är intresserade, släng iväg ett mail redan nu till Asetek så får ni säkert lite förtur.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Proffsmobbare

Det jag inte förstår mig på är varför man kör push/pull på en slim-radiator när man kunde kört enbart pull på en radiator vars tjocklek är densamma som nuvarande + 120mm fläktar på ena sidan.

Då skulle man kunna kör lågvarviga fläktar och uppnå samma temperaturer.

Permalänk
Medlem

Kul med gamla asetek! Kommer nog kasta ett närmare öga på vattenkylningen när den kommer. Hade både deras Vapochill och waterchill i mina gamla P4-system

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Jonas, dra ner lite på att säga "a" så ofta innan påståenden.