Permalänk
Medlem

i7 950 med NH-D14 OC hjälp

Tjena igen SweC, jag har nu satt min CPU på stock och alla voltages (utom Dram som är på 1.64xxx något, så nära 1.65 utan att gå över som möjligt iaf).

Här är en bild på mina temps efter jag kört prime i ~20 min (notera att de inte rörde sig mer förräns efter 8 min)

Personligen tycker jag att detta är lite väl högt med tanke på voltagen på CPUn samt min kylare, jag har testat montera om den också och det ger samma resultat. Jag ska återkomma med en bild på hur min montering ser ut strax.

Kan tillägga att min CPU idlar i ~40c även i stock med denna kylare. Och jag har inte jätte varmt i rummet heller.

Här är bilderna på hur det är i min låda, säg om ngt är fel (Den stora fläkten blåser utåt för övrigt)

Här är min lilla best (har tagit bort kylflänsarna på 2 av minna minnes stickor för att de var i vägen för berget, så jag tog bort dom för bästa möjliga kylning) Alla fläktarna går på max (inkopplade i moderkortet men stängt av PWM av dom) sen har jag också mina stora fläktar på max också, hade det när jag tog bild på tempsen med)

Har är den övriga dator bilden Ber om ursäkt för att den är så suddig. satte mitt grafikkort så långt bort för att den inte ska påverka min CPU kylning. Jag är medveten om den lite sämre kabeldragningen men jag är bombsäker på att den inte är orsaken till dessa temps

Nu är min CPU idle i 42c med -.- störande att se den så förbannat högt i dessa frekvenser! (kan tillägga att jag stängde av Speedstep osv med så den går ju ändå i stock speed även om den är idle)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd

en irlevant fråga varför har du grafikkortet på lägsta platsen den ska vara på platsen som är nedanför processorn finns risk att du kör grafikkortet i 8X (skit smama moderkortet kanske stödjer alla 3 som 16X ,men den ska fortfarande ligga som första pcie). tycker tempen ser rätt bra ut då jag hade en I7 920 då låg tempen vid 3ghz på över 70 även med min noctua d12

Permalänk
Medlem

Min CPU idlar i 27-28c

Testa montera om kylaren?

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har monterat den så den blåser ut luften från processorn mot chassits utblås. Personligen hade jag monterat så den fick kall luft direkt, övriga komponenter är inte lika viktiga. Detta borde ge dig några graders förbättring. Hur som helst klarar din processor sig bra mycket högre så det borde ju inte vara några problem alls. Under spelande lär du ju inte ens komma upp i 60.

Skrivet av partynikko:

Min CPU idlar i 27-28c

Testa montera om kylaren?

Du kan inte bara jämföra temperaturer hur som helst. Rumstemperatur och hur han satt luftflödet är mycket viktigt, för att inte nämna vilken processor det är... Känns som du är en av de som ber folk att att stoppa in sin hårddisk i de nya Sata-portarna på alla problem med Sandy Bridge moderkort även fast 90% av felen ligger hos användaren och inte moderkortet. Han har ju monterat om, ioförsig skulle man vilja veta hur han gjort det, men för en i7-950 är inte hans temperaturer direkt dåliga, även om AMDs processorer och Sandy Bridge serien går mycket lägre.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag kör min i7 950 med Noctua NH-U12P SE2 FSB 200x20=4GHz med Hyper Threading På (1,3VCore går upp i MAX 75°C i FULL LOAD), Sen kör jag med 1,6V på Minnena ett par Corsair 1600Mhz i 8-8-8-24

Dator går stabilt sen i somras förra året, har kört med denna inställning 24/7

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag kör min i7 950 med Noctua NH-U12P SE2 FSB 200x20=4GHz med Hyper Threading På (1,3VCore går upp i MAX 75°C i FULL LOAD), Sen kör jag med 1,6V på Minnena ett par Corsair 1600Mhz i 8-8-8-24

Dator går stabilt sen i somras förra året, har kört med denna inställning 24/7

Precis detta jag menar :/ Inte en chans att jag kan köra sådant, min CPU dampar sönder om jag klockar den en del... (och jag har t.om kört mer volt än nödvänligt men funkar ändå inte)

Skrivet av Sethai:

Ser ut som du har monterat den så den blåser ut luften från processorn mot chassits utblås. Personligen hade jag monterat så den fick kall luft direkt, övriga komponenter är inte lika viktiga. Detta borde ge dig några graders förbättring. Hur som helst klarar din processor sig bra mycket högre så det borde ju inte vara några problem alls. Under spelande lär du ju inte ens komma upp i 60.

Du menar att jag ska montera den tvärtom och ha mitt utblås som inblås till kylaren istället?

Tror faktiskt inte det finns plats för det, och detta är hur jag sett att de flesta monterar denna kylare.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sethai:

Ser ut som du har monterat den så den blåser ut luften från processorn mot chassits utblås. Personligen hade jag monterat så den fick kall luft direkt, övriga komponenter är inte lika viktiga. Detta borde ge dig några graders förbättring. Hur som helst klarar din processor sig bra mycket högre så det borde ju inte vara några problem alls. Under spelande lär du ju inte ens komma upp i 60.

Du kan inte bara jämföra temperaturer hur som helst. Rumstemperatur och hur han satt luftflödet är mycket viktigt, för att inte nämna vilken processor det är... Känns som du är en av de som ber folk att att stoppa in sin hårddisk i de nya Sata-portarna på alla problem med Sandy Bridge moderkort även fast 90% av felen ligger hos användaren och inte moderkortet. Han har ju monterat om, ioförsig skulle man vilja veta hur han gjort det, men för en i7-950 är inte hans temperaturer direkt dåliga, även om AMDs processorer och Sandy Bridge serien går mycket lägre.

Säg mig var i mitt inlägg jag skrev något i stilen "Du ska ha samma temp som jag annars är det fel på dig!". Skrev jag det, nej precis... Skrev det bara for the sake of the information och for fun. Fördomar much

Permalänk

deja vu till 100% kan jag säga.
Köpte en nocatua nh d14 föra helgen som jag skulle använda för att överlocka min i7 950
Blev inte något kallas av det hela, den lät som en dammsugare samtidigt som jag fick temps på runt 60 grader i load (stock clock), ha monterat den 5-6 gånger utan lycka, ibland har man otur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrillARN3:

deja vu till 100% kan jag säga.
Köpte en nocatua nh d14 föra helgen som jag skulle använda för att överlocka min i7 950
Blev inte något kallas av det hela, den lät som en dammsugare samtidigt som jag fick temps på runt 60 grader i load (stock clock), ha monterat den 5-6 gånger utan lycka, ibland har man otur

Men vad fasen kan skilja så jävla mycket från alla andra då? har dom lufttunnel från en frysbox brevid datorn eller?

Ser flera som kör EXAKT samma processor, EXAKT samma mobo och EXAKT samma kylare, dock har de mina temps när de kör 1.3v och i 4-4.2ghz OC. Har jag fått ett defekt chip som helt enkelt genererar så mkt mer värme en alla andras? (~10 grader mer än vad de har, oavsett volt)

Och f.ö hade jag varit nöjd med 60c i load i stock, är ungefär vad jag förväntade mig, nu har jag ju 68c, och min personliga gräns går vid 75c för denna processorn... når ju det på 1.25v eller något skit -.- Kanske, KANSKE kan nå 3.6ghz OC som absolut bäst, alltså en klocking på ~540mhz med ett mobo för 3000:- en processor som är känd för att klocka bra samt den "bästa" luftkylaren.. fan skam på detta...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrillARN3:

deja vu till 100% kan jag säga.
Köpte en nocatua nh d14 föra helgen som jag skulle använda för att överlocka min i7 950
Blev inte något kallas av det hela, den lät som en dammsugare samtidigt som jag fick temps på runt 60 grader i load (stock clock), ha monterat den 5-6 gånger utan lycka, ibland har man otur

Det där låter inte direkt trovärdigt :o.

Visst kan du ha oturen att din processor utvecklar mer värme, men så mycket värme och att den låter som en dammsugare kan ja inte hålla med :O.

Om du har fläktarna på MAX varv så är de självklart den låter en del. Jag har dock min på auto och även under full load så har den aldrig låtit speciellt mycket. Den överröstas av bla mitt nätaggregat och chassifläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Det där låter inte direkt trovärdigt :o.

Visst kan du ha oturen att din processor utvecklar mer värme, men så mycket värme och att den låter som en dammsugare kan ja inte hålla med :O.

Om du har fläktarna på MAX varv så är de självklart den låter en del. Jag har dock min på auto och även under full load så har den aldrig låtit speciellt mycket. Den överröstas av bla mitt nätaggregat och chassifläktar.

Jag kör mina fläktar på max Ändå kyler den inte så mkt bättre än stock kylaren -.- 10c max skillnad (i load, stock)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Kan ta en bild senare i 100% load, synd att man spenderar 800 kr på en fläkt som ska vara bäst som jag själv inte tycker presterar så mycket bättre en stock

Permalänk
Medlem

Jag kör min 920 i 3.82GHz (21x182) med 1.2375 volt och ligger i idle (dock med Speedstep aktiverat) på ca 35C med 22C temp i rummet. Under foldning och max belastning ligger den runt 65C. Din idle temp verkar rätt normal med tanke på att du inte har speedstep aktiverat. Din load däremot verkar lite för hög.

Kolla din processor och kylaren med ett rakblad och se om de är ojämna och därmed får dålig kontakt med varandra. Jag har lappat både CPU och kylare men tyckte inte att det gjorde någon större skillnad för mig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om era moderkort har samma inställningar men jag kör med VDroop Control på [Low VDroop] och även Spread Spectrum avstängt, Kan vara så att de är de som ligger bakom dessa höga temperaturer.

Skrivet av MSI XPower Big Bang Manual:

Spread Spectrum
When the mainboard’s clock generator pulses, the extreme values (spikes) of the pulses
create EMI (Electromagnetic Interference). The Spread Spectrum function reduces the
EMI generated by modulating the pulses so that the spikes of the pulses are reduced
to flatter curves.

Remember to disable Spread Spectrum if you are overclocking because even a slight
jitter can introduce a temporary boost in clock speed which may just cause your overclocked
processor to lock up.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

ni som säger ni har dålig temp med standard clock vilken volt har ni? vet inte hur de är med 950 men med min 920 så va jag lite missnöjd med min nya D14 när jag trycka i han, den va svalare ja men trodde den skulle vara bättre
de slutade med att jag klockade den till 4ghz med minimal volt skillnad å den har än inte varit över 65C och då är jag helt klart nöjd med den
som standard med auto volt körde min 1.25v, kör nu 1.29v på 4ghz (den blev ostabil i 1.25v i 4ghz efter ett par dagar så jag pillade upp volten å inte haft nå vidare problem efter de)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

ni som säger ni har dålig temp med standard clock vilken volt har ni? vet inte hur de är med 950 men med min 920 så va jag lite missnöjd med min nya D14 när jag trycka i han, den va svalare ja men trodde den skulle vara bättre
de slutade med att jag klockade den till 4ghz med minimal volt skillnad å den har än inte varit över 65C och då är jag helt klart nöjd med den
som standard med auto volt körde min 1.25v, kör nu 1.29v på 4ghz (den blev ostabil i 1.25v i 4ghz efter ett par dagar så jag pillade upp volten å inte haft nå vidare problem efter de)

Tja jag har testat stock t.ex och då är den ju 1.24v har jag för mig, den idlar ändå ~40c och kommer upp i 70c+ i prime95... Detta är ju helt sjukt med tanke på att en NH-D14 kyler den..

Kollade lite på youtube idag, en som körde en i7 i 4ghz och hade 28-33c i idle och max 68c i prime95... är ju vad min kommer upp i stock i vanliga spel -.-

Nästan så jag funderar på att sälja mina grejjer och skaffa Sandy Bridge istället... Detta klockar ju inte bra alls...

Kommer pröva montera om en sista gång, stänga av HT osv och alla andra grejjer och se om jag kan nå 4ghz då, sjuka är att jag kan inte ens starta min dator med X.M.P igång trots att mina Dominator minnen ska stödja det?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One