Kylpastan "limmat" fast processor och Cpu-kylare

Permalänk
Medlem

Kylpastan "limmat" fast processor och Cpu-kylare

Som titeln lyder så har min kylpasta limmat fast processorn och cpu-kylare. Skulle gladeligen uppskatta om någon skulle vilja vara vänlig att komma med tips för att sära på de båda. OBS . Vill gärna att komponenterna fungerar efteråt

Permalänk
Medlem

Socket?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Enklast är att väldigt försiktigt försöka vrida på cpu-kylaren, förutsatt att den inte sitter fast med något annat än kylpasta. Är inte helt hundra men det kan hjälpa att värma kylpastan med hjälp av processorn(kör 100% belastning i några minuter) och sen försöka. Givetvis stänger du av datorn innan du försöker.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag bytte kylare idag... Jag lossade allt och skulle ta bort kylaren, men den satt typ fast, så efter en del krånglande så tog jag i lite och då följde processorn med upp ur socketen (den var fortf i låst läge), CPU'n satt fast på kylaren... då tog jag en skruvmejsel och "bände" isär de försiktigt... Trodde först jag hade sabbat CPU'n, men den verkar funka

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goodia:

Jag bytte kylare idag... Jag lossade allt och skulle ta bort kylaren, men den satt typ fast, så efter en del krånglande så tog jag i lite och då följde processorn med upp ur socketen (den var fortf i låst läge), CPU'n satt fast på kylaren... då tog jag en skruvmejsel och "bände" isär de försiktigt... Trodde först jag hade sabbat CPU'n, men den verkar funka

Samma sak hände för mig när jag bytte CPU-kylare. Funkar fint!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har även hört att man kan använda skruvmejsel och "bend it". Var inte riktigt säker och ville gärna vara säker så jag inte fibblar med processorn eller något dylikt. Tackar

Permalänk

Älskar sista raden (ToJa92) "Givetvis stänger du av datorn innan du försöker" -men ibland kan man inte vara nog tydlig...

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Älskar sista raden (ToJa92) "Givetvis stänger du av datorn innan du försöker" -men ibland kan man inte vara nog tydlig...

Haha, skrattade också lite när jag såg det ...

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goodia:

Jag bytte kylare idag... Jag lossade allt och skulle ta bort kylaren, men den satt typ fast, så efter en del krånglande så tog jag i lite och då följde processorn med upp ur socketen (den var fortf i låst läge), CPU'n satt fast på kylaren... då tog jag en skruvmejsel och "bände" isär de försiktigt... Trodde först jag hade sabbat CPU'n, men den verkar funka

Jag antar att din cpu verkligen satt fast hårt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fethue:

Jag antar att din cpu verkligen satt fast hårt ?

Jodå, jag klämde och vred la lite i 5 min innan jag tog i lite, då gick ju som sagt allt upp.. men sen med en skruvmejsel så trilla den loss dirr, då satt den inte så hårt Ta det lugnt bara så går det bra

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goodia:

Jodå, jag klämde och vred la lite i 5 min innan jag tog i lite, då gick ju som sagt allt upp.. men sen med en skruvmejsel så trilla den loss dirr, då satt den inte så hårt Ta det lugnt bara så går det bra

Tack för era tips, lär nog hjälpa

Permalänk
Medlem

Går det inte att ta en hårfön och värma upp det lite grann? Sedan försöka att vrida loss processorn?
Så länge man har koll på processorn när den släpper så är det lungt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Går det inte att ta en hårfön och värma upp det lite grann? Sedan försöka att vrida loss processorn?
Så länge man har koll på processorn när den släpper så är det lungt

Har faktiskt också hört det och man kanske ska köra på det och sedan försiktigt lirka upp det med en skruvmejsel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fethue:

Har faktiskt också hört det och man kanske ska köra på det och sedan försiktigt lirka upp det med en skruvmejsel ?

Du har inte möjlighet att komma åt "låsningen" på processorn, så du kan ta ut hela skiten i "samma paket"?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goodia:

Du har inte möjlighet att komma åt "låsningen" på processorn, så du kan ta ut hela skiten i "samma paket"?

Du missförstog nog det hela. Jag har min cpu under min kylare och de båda är i min hand just nu, haha

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem, funkar INTE med skruvmejsel, du kommer att ha sönder allt. Det jag gjorde var att värma upp skiten med en hårtork. Sedan lossnar det mycket enkelt

Permalänk
Medlem

Detta hände mig med!
Jag löste det genom att ta en hårtork och blåsa på, men gör det inte för länge, jag brände mig på kylflänsarna, lol...

Efter hårtorken tar du bara en kniv och vips så öppnar musslan sig!

EDIT: Kazen_90 var snabbare, satan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fethue:

Du missförstog nog det hela. Jag har min cpu under min kylare och de båda är i min hand just nu, haha

sry, är trött men ta en liten skruvmejsel, det borde funka tkr jag. Var lätt för mig iaf

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag hade samma problem, funkar INTE med skruvmejsel, du kommer att ha sönder allt. Det jag gjorde var att värma upp skiten med en hårtork. Sedan lossnar det mycket enkelt

Skrivet av farekim:

Detta hände mig med!
Jag löste det genom att ta en hårtork och blåsa på, men gjör det inte för länge, jag brände mig på kylflänsarna, lol...

Efter hårtorken tar du bara en kniv och vips så öppnar musslan sig!

EDIT: Kazen_90 var snabbare, satan...

Ungefär hur länge ska jag värma den , vill ju liksom inte "bränna sönder skiten" men så att det lossnar utan att använda våld ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fethue:

Ungefär hur länge ska jag värma den , vill ju liksom inte "bränna sönder skiten" men så att det lossnar utan att använda våld ?

Skulle tippa på 1 minut, kanske? jag hade den 1dm ifrån prollen.

Permalänk
Inaktiv

Jag blåste på ett tag, brände mig faktiskt på kylflänsarna. Jag vet inte hur känsliga grejerna är, men se till så att det är hyfsat varmt i alla fall utan att bränna det. Känn efter.

Permalänk
Medlem

Alla med AMD processorer har/kommer få detta problem någon dag dem byter kylare/pasta. Händer mig lite då o då och då tar jag bara runt processorn och vrider, inte svårare än så. akta pinsen bara.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Läs min tråd. Jag fick loss proppen genom att bända lite på varje hörn med en plattmejsel. Men att värma först med hårtork (när allting sitter fast i socketen såklart) och sen vrida och jucka lite (läs MYCKET) fram och tillbaka så lossnar den.

Goodluck!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk

Inte helt ovanligt det här alltså. Samma sak hände mig förra veckan. CPUn slets loss ur socketen och följde med kylaren. Någon skruvmejsel vågade jag inte använda utan jag vred loss den istället.
Jag använde kylpastan Arctic Silver 5.

scoorch: Varför alla AMD? Har inte Intel samma problem?

Visa signatur

Har många PC för olika ändamål. Kör Windows 10 och Linux Mint 20.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrizzlyBear:

Inte helt ovanligt det här alltså. Samma sak hände mig förra veckan. CPUn slets loss ur socketen och följde med kylaren. Någon skruvmejsel vågade jag inte använda utan jag vred loss den istället.
Jag använde kylpastan Arctic Silver 5.

scoorch: Varför alla AMD? Har inte Intel samma problem?

det gäller alla nyare intel processorer då dom sitter fast på ett mycket bättre sätt än vad AMD processorer gör

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrizzlyBear:

Inte helt ovanligt det här alltså. Samma sak hände mig förra veckan. CPUn slets loss ur socketen och följde med kylaren. Någon skruvmejsel vågade jag inte använda utan jag vred loss den istället.
Jag använde kylpastan Arctic Silver 5.

scoorch: Varför alla AMD? Har inte Intel samma problem?

För intel har en platta runtom processorn som håller emot när du lossar kylaren AMDs processorer kan våldas ut ur socketen utan att öppna den.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

OK. Jag har inte byggt en Intel-baserad maskin på många år vilket ni kanske förstår
Det låter som något som AMD kanske borde ta efter. Det känns inte så jättebra att slita loss CPUn ur sitt fäste...

Visa signatur

Har många PC för olika ändamål. Kör Windows 10 och Linux Mint 20.x.

Permalänk
Medlem

Vrida låter inget vidare för pinsen. ó_ò
Lossa om möjligt sockellåsningen och ta upp cpu+kylare istället, så de kan säras på ett säkert sätt. Alternativt sära försiktigt med en liten platt skruvmejsel medan allt är på plats istället för att vrida.

Permalänk
Medlem

Vet inte om nån skrivit det redan men innan du försöker splocka bort CPUn så maxa CPUn en kvart eller mer så att den och kylpastan blir varm. Pastan brukar bli mycket mjukare då och _mycket_ enklare att plocka bort kylaren sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Alla med AMD processorer har/kommer få detta problem någon dag dem byter kylare/pasta. Händer mig lite då o då och då tar jag bara runt processorn och vrider, inte svårare än så. akta pinsen bara.

Alldrig haft det problemet och jag har bytt pasta på ~6 AMD proppar grejen är att vrida inte dra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...