Permalänk
Medlem

Så tyst som möjligt i7 2600K

Jag letar efter en tyst kylare till en i7 2600K. Överklockning är ointressant - målet är att köra den så tyst som möjligt på stock-inställningar. Jag är inte helt bekväm med att montera på enorma ~1kg tornkylare, så om detta går att undvika så vore det klart att föredra. Har sneglat en del på Corsair H70 och liknande, men blir tveksam när folk talar om surrande pumpoljud.

Tips? Idéer? Reflektioner?

Permalänk

Hej

Finns väl 2 o välja på och det är Thermalright Silver arrow och Noctua NH-D14.
Iom att du inte tänker överklocka är Silver arrow både bättre vad gäller kylning och ljudnivå.
Inte speciellt mycket kanske men dock aningen bättre, se test nedan.
Kör du sedan fläktarne genom en fläktkontroller kommer det garanterat o bli väldigt tyst om inte knäpptyst.
http://www.xbitlabs.com/articles/coo...w_5.html#sect0

EDIT: Glömde bort att Thermalright HR-02 kan vara ett bra alternativ i ditt fall.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Skrivet av Scab:

Jag letar efter en tyst kylare till en i7 2600K. Överklockning är ointressant - målet är att köra den så tyst som möjligt på stock-inställningar. Jag är inte helt bekväm med att montera på enorma ~1kg tornkylare, så om detta går att undvika så vore det klart att föredra. Har sneglat en del på Corsair H70 och liknande, men blir tveksam när folk talar om surrande pumpoljud.

Tips? Idéer? Reflektioner?

Får man fråga varför du inte är bekväm med 1k kylare? Jag själv skulle valt en Noctua Nh-D14, kostar ungefär samma som h70 och kyler dessutom bättre. Av vad jag har hört så är Corsair fläktarna till radiatorn högljudda. Känns som mer kvalité på noctua kylaren! Den är dessutom knäpptyst. Du kan ju även köra den på volt regulatorer, som säker hastigheter på den, tror dem följer med kylare, ej helt säkert men fråga någon som köpt den Jag pratar inte av egen erfarenhet utan av vad jag har hört från Swec, vänner osv. Tycker att Noctuan verkar lite mer robust! Och även så kanske du blir sugen att överklocka den senare, tyckte samma som du tills jag överklocka min Core 2 Duo E7200 @ 4.1ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Finns väl 2 o välja på och det är Thermalright Silver arrow och Noctua NH-D14.
Iom att du inte tänker överklocka är Silver arrow både bättre vad gäller kylning och ljudnivå.
Inte speciellt mycket kanske men dock aningen bättre, se test nedan.
Kör du sedan fläktarne genom en fläktkontroller kommer det garanterat o bli väldigt tyst om inte knäpptyst.
http://www.xbitlabs.com/articles/coo...w_5.html#sect0

1. Han sa inte stora 1kg's kylare.

2. D14 och silverarrow är grymt overkill om han inte ska överklocka. Om han mot all förmodan väljer en av dem, så ta d14 för prisets skull.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

Hej

Citat:

Han sa inte stora 1kg's kylare

Missad helt enkelt det lilla ordet INTE så därför blev svaret som de blev

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Scythe ninja!

Permalänk
Medlem

saken är ju den om du vill ha tyst dator så är det nog bäst om du har en halvstor kylare så du kan köra fläktarna tyst istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför har du köpt en 2600K om du inte ska klocka?

Sen beror ju ljudnivån mest på vad du har för chassi. Är lättare att rekommendera kylare när man vet vad som får plats. Sen vad har du för ramminnen?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Igenting är inköpt ännu, allt detta är på papper för stunden. Chassi lutar åt Define R3 (fulltower är inte intressant). Har XMS3 Vengeance-minnen i åtanke just nu, men det är inte hugget i sten. CPU-valet är mest en fråga om någonting högpresterande med många trådar - burken kommer primärt används för videoredigering/-kodning.

Ang. jättekylare... det känns mest vanskligt, befogat eller inte. ^_^; Thermalright HR-02 ser ju ut att kunna köras helpassiv om jag nu lugnar mig om detta - någon drawback med det? Finns ju gott om fläktar där i R3:an och lutningen på HR-02 lämnar som jag ser det plats för valfri RAM?

Permalänk
Medlem

De jag menar är att du lika gärna kan köpa dig en vanlig 2600 efter som K modellerna är till för överklockning.

Jag personligen sitter och är sugen på en Intel Core i5 2400S då den har lägre TDP än de andra och den ändå kommer va en MASSIV uppgradering från min nuvarande Core 2 Quad Q8200. Och jag har oxå funderat på Thermalright HR-02 och köra den passivt i mitt Antec P180 mini då de redan sitter en 200mm fläkt i taket som kommer hamna ruskigt nära inpå kylaren.

Sen om du är ute efter att bygga en TYST dator så är de Lian Li PC-B25B eller de ännu bättre Lian Li PC-S80

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Scythe Mugen 2 Rev. B skulle nog många säga (jag har levt silentpcreview.com i ett par månader så mer hur andra resonerar, jag har ingen förstahandskunskap), den är inte bautastor (740 gram) och har en perfekt fläkt, tyst och välljudande - inget klickande eller motorljud, och bra fläktblad. Enda problemet är att det fortfarande är en stor kylare som dessutom många tycker är krånglig att installera - men istället för att lyssna på min andrahandsinformation så sök på videos som visar hur installationen går till och skapa dig en uppfattning utifrån det. Noctua NH-U12P SE2 kan också kanske vara någonting.

Permalänk
Citat:

Thermalright HR-02 ser ju ut att kunna köras helpassiv

Ja vad jag läst ska det gå alldeles utmärkt.
Sedan kan man ju hänga på en lugn fläkt o eventuellt en fläktkontroller så blir de garanterat knäpptyst med bra kylning.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Corsair H70? Kommer ju ändå ha en chassifläkt monterad där bak, så det borde bli lika tyst som med en HR-02 såvida pumpen inte väsnas..?

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits med samma fråga: vad är egentligen tystast till 1155-socket och i7-2600K? Thermalright HR-02, Thermalright silver arrow, Coolermaster Hyper 212+ eller Noctua NH-D14?

Permalänk
Medlem

En Hyper 212 med 2st Schyte GT 1450 RPM borde nog kunna vara tyst som graven.

Då kommer du undan ganska billigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Någon som har erfarenhet av Corsair H70? Kommer ju ändå ha en chassifläkt monterad där bak, så det borde bli lika tyst som med en HR-02 såvida pumpen inte väsnas..?

Pumpen ger ett visst bakgrundsljud och radiatorn förstärker fläktljudet då luften pressas genom den, dessutom ska den helst blåsa inåt enligt installationsanvisningen.
Om du inte ska klocka är h70, NH-D14 mm kraftigt overkill, finns tysta kylare som är mycket smidigare och billigare och ändå mycket bättre än originalkylaren.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Ok, en NH-D14 var planerad här... Fast känns på ett sätt som petitesser att jaga tysta fläktar när nätaggregatet alltid kommer låta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter23:

Ok, en NH-D14 var planerad här... Fast känns på ett sätt som petitesser att jaga tysta fläktar när nätaggregatet alltid kommer låta mer?

Nejdå, bra moderna agg hörs inte.
Jag har köpt ett par av Fractal Designs agg på sista tiden, 400W och 650W och dom är knäpptysta, likaså mitt Chieftec jag har i stora burken.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

Scythe Mugen 2 Rev. B skulle nog många säga (jag har levt silentpcreview.com i ett par månader så mer hur andra resonerar, jag har ingen förstahandskunskap), den är inte bautastor (740 gram) och har en perfekt fläkt, tyst och välljudande - inget klickande eller motorljud, och bra fläktblad. Enda problemet är att det fortfarande är en stor kylare som dessutom många tycker är krånglig att installera - men istället för att lyssna på min andrahandsinformation så sök på videos som visar hur installationen går till och skapa dig en uppfattning utifrån det. Noctua NH-U12P SE2 kan också kanske vara någonting.

Kan inte hålla med om att orginalfläkten är tyst men det är bara blås ljud så inget klickande eller motorljud. Men med 2xPnP med fyra GT 1150 fläktar så skulle den vara ljudlös och kunna kyla extremt bra dock så blir den ett riktigt monster i storlek.

Har själv en mugen2 med två nexus fläktar som push och orginalfläkten som pull.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vad är det för någe overkill ni jiddrar över? Det är bättre att ha kylning så att det räcker till och blir över, för då kan man justera ner hastigheterna på fläktarna mycket. Det några klassar som tyst är inte tyst för andra. Borsätt från fläkten i mitt nätagg har jag bara en Gentle Typhoon 800rpm i min burk, och den låter på tok förmycket vid 800rpm för min del.

Ska du ha en tyst dator så se till att köpa en riktigt overkill kylare resp passiv, och använd inte fläktar som snurrar mer än 700rpm.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

jag kör h70 med nya fläktar, corsairs egna fläktar låter as vill du ha tysta fläktar rekomenderar jag
http://www.inet.se/artikel/5321443/scythe-120mm-gentle-typhoo...
vill du ha kallare så kör på mer rpm kör dom i ett bra chassi (t ex kommande NZXT H2 eller om du ska ha ett nu så; Fractal Design define R3) Ett tips är också att byta ut samtliga fläktar i chassit för ultimat tystnad

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter23:

Sitter i samma sits med samma fråga: vad är egentligen tystast till 1155-socket och i7-2600K? Thermalright HR-02, Thermalright silver arrow, Coolermaster Hyper 212+ eller Noctua NH-D14?

Ok, tack för tips, men en Hyper 212 känns som svar mest utifrån priset? Hur blir det om man ser kostnaden i andra hand? T o m om man släpper pengarna o bara tänker kvalité? Då borde ju Noctua NH-D14 vara det bästa ovan? Lyssnade på bygget nedan igår o det var ok. Nån som tror det går att få tystare med samma prestanda? Hur isf?

Fractal Design Define R3 med Fractal Design 650W
Noctua NH-D14
Asus P8P67 S1155 med i7
DDR3 1600 4 GB

Permalänk
Medlem

Går o väntar på en 2,5" OCZ Vertex 3 ssd-hårddisk från Net2World, såg att där finns ju vad som ser ut att vara samma fast 3,5" istället - vad är egentligen skillnaden? http://www.net2world.se/g.skill-ripjaws-ddr3-pc10666-1333mhz-...

O väljer mellan deras grafikkort ATI HD5450 o ATI HD5670. Det senare kostar dubbelt så mycket, blir varmare o ligger närmare spelande som jag knappt gör. Samtidigt ger det kanske bättre bildkvalité i stillbild o filmer? Så är det värt pengarna och kommer jag få bättre bildkvalité på en 24" skärm med det dyrare?

O lönar det sig att köpa till mer minne för att få mer snabbhet i paketet ovan? Blir mest vanlig web med många program samtidigt, plus ibland bild/ljud-redigering av min datortid.