Permalänk
Medlem

2600k SpeedStep

Processor: 2600k
Moderkort: Asus P8P67

Har gjort en enkel överklockning till 4GHz. Stresstestat och allting flyter på smärtfritt. Dock av nån anledning envisas min processor med att stanna på 4GHz även när det är ingen load. Har inte rört SpeedStep inställningen i BIOS. Värt att nämna att före överklockningen så klockade den ner/upp sig vid behov.

Både CPU-Z och RealTemp visar 4GHz.

Tips?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Den ska ligga på 4GHz hela tiden om du ändrat volten. Klockar den ner sig och volten ligger kvar så kommer den bli grillad. Hoppas det hjälpte. (Inte säker om det är rätt, rätta mig om jag har fel. Jag har uppfattat det så iaf.)

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så fungerar SpeedStep inte alls när man överklockar?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem
Skrivet av kempes:

Den ska ligga på 4GHz hela tiden om du ändrat volten. Klockar den ner sig och volten ligger kvar så kommer den bli grillad. Hoppas det hjälpte. (Inte säker om det är rätt, rätta mig om jag har fel. Jag har uppfattat det så iaf.)

uhm, varför skulle processorn grillas om vcoren skulle ligga samma på 4ghz eller 1.6ghz,
jag tror definitivt du har fel.. Det som oftast grillar processorn är hög värme.
mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

uhm, varför skulle processorn grillas om vcoren skulle ligga samma på 4ghz eller 1.6ghz,
jag tror definitivt du har fel.. Det som oftast grillar processorn är hög värme.
mvh

Exakt! "Det som oftast grillar processorn är hög värme." Vad tror du händer på mycket volt och liten klock? Tänk lite

Permalänk
Medlem

den kommer inte grillas för att den har låg klock men hög volt, vet att min i7 920 körde som standard (auto volt dvs) 1.25v, jag kör på 1.29v nu å den är klockad till 4ghz (kunde ha den på 1.25 volt men efter ett par dagar så blev den instabil å fick bluescreens hela tiden. så jag höjde lite å efter de har de aldrig varit problem) min blev ju aldrig grillad fast ha den volten som behövdes för 4ghz när den går standard på 2.66ghz

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

jag förstår inte teorin att det skulle bli varmare med med höjd vcore vid tex 3ghz, än med samma vcore vid 4ghz.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem

För att få lite klarelse i det hela; processorn BORDE alltså klocka ner/upp även efter manuell överklockning?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Medlem

Prova klocka med FSBn istället för multipeln så tror jag att SpeedStep kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Prova klocka med FSBn istället för multipeln så tror jag att SpeedStep kommer fungera.

Posta inte när du inte vet ett skit, det finns ingen FSB i SB-processorer. Däremot har du en Baseclock som du kanske kan ändra typ 4MHz innan systemet blir instabilt. RÖR INTE DEN!!!!!!

Och nej, processorn grillas inte av högre vcore med lägre clock. Det kommer bli exakt samma värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat min i5 2500k till 4Ghz 1,21V och den klockar inte ner sig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Posta inte när du inte vet ett skit, det finns ingen FSB i SB-processorer. Däremot har du en Baseclock som du kanske kan ändra typ 4MHz innan systemet blir instabilt. RÖR INTE DEN!!!!!!

Och nej, processorn grillas inte av högre vcore med lägre clock. Det kommer bli exakt samma värmeutveckling.

Man kan faktiskt BCLK-klocka (på AMD heter funktionen FSB). Så lägg ner att säga att jag inte kan något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man kan faktiskt BCLK-klocka (på AMD heter funktionen FSB). Så lägg ner att säga att jag inte kan något!

Ja 4MHz som han skriver, vilket ger ca 120MHz, WAOW.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man kan faktiskt BCLK-klocka (på AMD heter funktionen FSB). Så lägg ner att säga att jag inte kan något!

På AMD, ja.. men nu handlar tråden om SB och jag skrev t.o.m. SB så vad är problemet? Din kommentar var irrelevant och jag dementerade den.

Permalänk

Min gamla 930 gich under load på 4.2 och idle 2.4

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av kempes:

Den ska ligga på 4GHz hela tiden om du ändrat volten. Klockar den ner sig och volten ligger kvar så kommer den bli grillad. Hoppas det hjälpte. (Inte säker om det är rätt, rätta mig om jag har fel. Jag har uppfattat det så iaf.)

hur fan tänkte du nu ? så du menar att min cpu dör ifall jag skulle köra underklocka min cpu från 4GHz ner under stock 2.66 till typ säg 1GHz men fortfarande köra 1.3Volt ? ja du kan inte mycket om klocking pojklille

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kempes:

Exakt! "Det som oftast grillar processorn är hög värme." Vad tror du händer på mycket volt och liten klock? Tänk lite

Skitsnack, spotta inte ut dig saker som inte stämmer. Frekvensen spelar ingen roll, det är spänningen.
Så du kan köra på vilken frekvens du vill, den kommer inte ta mer eller mindre stryk om den har samma spänning hela tiden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår, någon som har nån idé?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ | Asus M2N-E SLI | GeForce 8800GT | 4 GB Buffalo DDR2 667 MHz | NZXT Apollo ATX Orange

Permalänk
Skrivet av kempes:

Exakt! "Det som oftast grillar processorn är hög värme." Vad tror du händer på mycket volt och liten klock? Tänk lite

Suck... undrar vem som borde tänka efter lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av running:

jag förstår inte teorin att det skulle bli varmare med med höjd vcore vid tex 3ghz, än med samma vcore vid 4ghz.

Varje klockcykel blir ju då lite längre, och därför hinner volten gå upp lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

På AMD, ja.. men nu handlar tråden om SB och jag skrev t.o.m. SB så vad är problemet? Din kommentar var irrelevant och jag dementerade den.

Tja eftersom det är samma sak så är det väll ändå bara ett annat ord för samma sak?
Hur kan det då vara irrelevant?

Permalänk
Medlem

Ju mer ström (Vcore) som omvandlas, desto mer kommer omvandlas till värme och det blir varmare, antar jag? Eller skämde jag just ut mig nu?

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock av nån anledning envisas min processor med att stanna på 4GHz även när det är ingen load.

om en kärna ligger på hög belastning så står det att den ligger på full klock hela tiden
händer med min i5 760 hela tiden

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Alltså. Detta har skrivits OTALIGA gånger.
P=UxI
Eftersom I är mer eller mindre den samma och U ökar när man drar upp vcore så bör man förstå att P ökar = varmare.

Permalänk
Medlem

Det är samma för mig, speedstep är påslaget men processorn klockar inte ner sig. Detta hände dock efter jag uppdaterade till senaste versionen av BIOS. Ingen aning om varför.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Alltså. Detta har skrivits OTALIGA gånger.
P=UxI
Eftersom I är mer eller mindre den samma och U ökar när man drar upp vcore så bör man förstå att P ökar = varmare.

äntligen någon som förstår grunderna i elektriska kretsar...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Meh :C Min är precis tvärt om, den klockar ner sig så fort den inte belastas, vilket jag inte vill. Den undrar jag hur du kan se hastighet i RealTemp, för mig står det inte ens vilken CPU det är med än "i7" och jag har senaste RealTemp.

Mitt förslag är att kolla i olika program, jag har stora svårigheter att få dom att visa rätt hastighet, många program visar min stock hastighet 3,4GHz, enda programmet som fungerat riktigt bra och som jag litar på är CPU-Z v1.57.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Alltså. Detta har skrivits OTALIGA gånger.
P=UxI
Eftersom I är mer eller mindre den samma och U ökar när man drar upp vcore så bör man förstå att P ökar = varmare.

Precis! Det kan då diskuteras att värmeutvecklingen blir mindre när vi klockar ner processorn eftersom lika mycket energi går in men mer används till beräkningen istället för att bara omvandlas till värme. Den skillnaden tror jag dock är liten.

Skrivet av Triton242:

Tja eftersom det är samma sak så är det väll ändå bara ett annat ord för samma sak?
Hur kan det då vara irrelevant?

Eftersom BCLK (QPI) påverkar mer saker än vad FSB gör så är det inte samma sak. Man överklockar inte heller på samma sätt. (förutom Black Edition AMD-prollar som har olåst multiplier som man kan överklocka med)

Det är som att hoppa in i en tråd om Volvo 850 triming och säga åt dem att byta motorblock eftersom Yamaha FS1 kan trimmas genom att byta cylinder. Samma sak men ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Meh :C Min är precis tvärt om, den klockar ner sig så fort den inte belastas, vilket jag inte vill. Den undrar jag hur du kan se hastighet i RealTemp, för mig står det inte ens vilken CPU det är med än "i7" och jag har senaste RealTemp.

Mitt förslag är att kolla i olika program, jag har stora svårigheter att få dom att visa rätt hastighet, många program visar min stock hastighet 3,4GHz, enda programmet som fungerat riktigt bra och som jag litar på är CPU-Z v1.57.

Finns inställningar i bios som tar bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Finns inställningar i bios som tar bort det.

Jodå det vet jag och jag har kört med dom "disabled" sen jag fick komponenterna och dom har alltid klockat ner sig till 1.6GHz, dock uppdaterade jag BIOS till senaste för ~5min sen och nu funkar det tydligen, kanske var jag som missade något förra gången, men hade slagit av både SpeedStep och C1E. Dock inte klockar sen uppdateringen.

EDIT: Okej den klockar fortfarande ner sig till 1.6GHz. :C

Visa signatur

Tofu bud