Försöker overclocka min i5 760 men det går inget vidare

Permalänk
Medlem

Försöker overclocka min i5 760 men det går inget vidare

Skaffade precis en ny kylare och tänkte då för att overclocka min processor lite. Den ligger på 30c idle vid stocksettings. Moderkortet jag har är Gigabyte P55A-UD3 och vad jag har läst ska den fungera mycket bra när man klockar.

Jag har aldrig klockat tidigare så jag har ingen bra erfarenhet med detta men i bios satte jag multipliern på 20x och bclk på 180 (3,6ghz) och ändrade VCore till 1.25v. När jag startade datorn så låg den på 40c vilket jag antar är helt okej. Men efter någon minut så fick jag bluescreen med koden 3b.
EDIT: Glömde nämna att datorn vägrade starta efter bluescreenen förens jag drog ut och in strömförsörjningen från nätagget.

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Kan någon som kanske har likadan processor/moderkort med erfarenhet förklara vad jag gör för fel?

Permalänk
Medlem

tips: gå aldrig in i bios och ändra om du inte gjort det förut eller om du inte har nån som vet med dig!

men vet inte hur du ska fixa det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke94:

tips: gå aldrig in i bios och ändra om du inte gjort det förut eller om du inte har nån som vet med dig!

men vet inte hur du ska fixa det :/

Datorn fungerar perfekt nu, jag fick igång den och bytte till stock hastigheter igen.
Jag läste på några guider på internet om hur man skulle göra men de nämde bara vclock för i5 750. Men jag antar att dom ska vara ungefär likadana endå?

Permalänk
Medlem

det tror ja, men om du verkligen vill klocka så borde du kolla om du får med nåt program eller kolla på Internet elr nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke94:

det tror ja, men om du verkligen vill klocka så borde du kolla om du får med nåt program eller kolla på Internet elr nåt

vad menar du med att kolla om jag får?

Permalänk
Medlem

läs i manualen, ja ficka ialllafall med en skiva med bl.a. överklockningsprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke94:

läs i manualen, ja ficka ialllafall med en skiva med bl.a. överklockningsprogram

sådana program är ju inget att hänga i granen direkt :/

Permalänk
Medlem

1.25 Vcore kanske va lite lågt för din processor? Jag kör med 1.2875 eller något i BIOS.

Sen ska du även ha så lite som möjligt på auto, har du även kollat dina ramminnen då de borde följt med upp i klocken och kommer förmodligen behöva 1.65 Volt alternativt ställas ner i hastighet för att de kanske inte klarar så mycket

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

1.25 Vcore kanske va lite lågt för din processor? Jag kör med 1.2875 eller något i BIOS.

Sen ska du även ha så lite som möjligt på auto, har du även kollat dina ramminnen då de borde följt med upp i klocken och kommer förmodligen behöva 1.65 Volt alternativt ställas ner i hastighet för att de kanske inte klarar så mycket

På guiden jag läste använde jag denna som mall:

Citat:

3.6GHz:(24hrs Small FFTs test, 30hrs-2mins Large FFTs test and 14hrs-12mins Memtest86+ stable!)
Load-Line Calibration: Enabled (or Level2 for Gigabyte GA-P55A-UD5)
Vcore= 1.20V (CPU-Z idle)
QPI/Vtt/IMC= 1.14V
PCH= 1.10V
PLL= 1.80V
RAM= Specified voltage for your RAM

Jag ändrade Vcore och lämnade QPI, PCH och PLL på auto.
Ram vet jag inte riktig vad jag ska sätta dem på. Jag har 1600mhz minnen som kör på 1333mhz speed just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rfin:

sådana program är ju inget att hänga i granen direkt :/

lyckades låsa upp en kärna och klocka från 3 Ghz till 3.6 dom är nog nått att hänga i granen

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke94:

lyckades låsa upp en kärna och klocka från 3 Ghz till 3.6 dom är nog nått att hänga i granen

Det är ju dock software overclocking :|.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rfin:

På guiden jag läste använde jag denna som mall:

Jag ändrade Vcore och lämnade QPI, PCH och PLL på auto.
Ram vet jag inte riktig vad jag ska sätta dem på. Jag har 1600mhz minnen som kör på 1333mhz speed just nu.

Testa sänka hastigheten och öka gradvis upp till 3.6 GHz, precis som man ska göra, hoppa inte bara in på en hastighet med en volt och tro att det ska funka bra

Ställ ner din QPI så mycket du kan så du vet att det inte är det som krashar, men det borde det inte vara.

Ställ även in dom värdena som dom har istället för att lämna dom på auto Klockning tar lite tid om du ska få det bra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Testa sänka hastigheten och öka gradvis upp till 3.6 GHz, precis som man ska göra, hoppa inte bara in på en hastighet med en volt och tro att det ska funka bra

Ställ ner din QPI så mycket du kan så du vet att det inte är det som krashar, men det borde det inte vara.

Ställ även in dom värdena som dom har istället för att lämna dom på auto Klockning tar lite tid om du ska få det bra

Okay, tack Jag ska prova det

Permalänk

vet inte rikigt om detta hjälper då jag har en i5-750 men har för mig jag kunde ha 3.8GHz med 1.25Vcore men det är ju från cpu till cpu osv alla är ju inte likadana, sitter nu med 1.3Vcore med 4.0GHz klockning kan se ifall jag hittar guiden igen på EVGA där dom vissa alla setting för att klocka till 4.0GHz på 1.3Volt

*edit*

såg nu att dom ändrat lite i guiden och kör en i7-860 (P55) men du kan följa den för det gjorde jag och min funkar prima bara att kör på 20x200 istället för 21x200 i BCLK

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=20029

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. För jädra bökigt för mig också.
Har haft en guide där metoden var att höja BCLK först och då rikta sig mot IMC/VTT. i 200BCLK har jag en IMC på 1.15 som är stabil 1h i prime95 med cpu multiplier på 12 (2.4GHz) och en Vcore på 1.2. RAM är på 1600MHz och 1,65DRAM Stänger därefter av Prime95 för att börja överklockningen då.

Går ganska lätt till 3.6GHz, ej färdig men ingen BSOD ännu där, med en Vcore på 1,25. För att få datorn stabil i 3.8GHz blir cpu väldigt volt krävande och just nu har jag 1,33. Är det vanligt beteende? Har LLC avstängt.

Behöver jag höja IMC volten?

Min rig:
i5 760 2,8GHz
A70 Corsair
2st EVGA GTX460 SLI
AX850W GOLD Corsair
st 2GB Corsair XMS3 1600MHz - 8-8-8-24 - 1,65 V

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Lånar tråden lite. För jädra bökigt för mig också.
Har haft en guide där metoden var att höja BCLK först och då rikta sig mot IMC/VTT. i 200BCLK har jag en IMC på 1.15 som är stabil 1h i prime95 med cpu multiplier på 12 (2.4GHz) och en Vcore på 1.2. RAM är på 1600MHz och 1,65DRAM Stänger därefter av Prime95 för att börja överklockningen då.

Går ganska lätt till 3.6GHz, ej färdig men ingen BSOD ännu där, med en Vcore på 1,25. För att få datorn stabil i 3.8GHz blir cpu väldigt volt krävande och just nu har jag 1,33. Är det vanligt beteende? Har LLC avstängt.

Behöver jag höja IMC volten?

Min rig:
i5 760 2,8GHz
A70 Corsair
2st EVGA GTX460 SLI
AX850W GOLD Corsair
st 2GB Corsair XMS3 1600MHz - 8-8-8-24 - 1,65 V

IMC volten är nog bra, rekomenderat på 3,6 är 1,14 och rekomenderat på 3,8 är 1,16

Vad har du för moderkort btw?

Permalänk
Medlem

ASUS Sabertooth 55i

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.