Permalänk

Varm dator

Tjena, har på den senaste tiden inte kollat min värme i datorn. Då jag för ett tag sen såg att den låg rätt stabilt. Runt 40 i idle. Nu har jag dock märkt att mitt graffekort går upp i grad väldigt snabbt, när jag startar datorn börjar den på ca 40, sedan kryper den upp mot 60 grader, och detta utan större användning. Fixade programmet MSI Afterburner. Ställde in lite högre på graffekortsfläkten, men det jobbiga nu är att det låter väldigt mycket. Tycker detta är störande då jag innan klarade mig bra. Eller så kanske det inte var så då jag hade koll ett tag bara. En sak slog mig, kan det inte vara så att mina chassifläktar är kassa. Har 3 st Akasa, riktiga b fläktar under hundringen. 120mm och dom låter också rätt mycket, och gissar att dom inte kyler så bra heller. Tror ni det borde räcka att byta till Fractal Design fläktar 140mm som fanns till chassit, fast 2 st som var 120mm.

Tycker det är jäkligt jobbigt.

Vet inte hur jag ska fixa detta det börjar bli jobbigt att höra så högt ljud från datorn.

Länk till chassit http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=605521

//fillemangen

Permalänk
Medlem

Har du rengjort fläktfiltren?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Har du rengjort fläktfiltren?

Har ett på fronten, och det är rengjort

Permalänk
Medlem

R3:an har ju filter på undersidan med, vid nätagget och bottenfläkten.
Skulle kolla att dina fläktar inte är igendammade samt att grafikkortsfläkten inte är igenproppad med damm.
Du kan även få lite bättre kylning på grafikkortet om du sätter en fläkt i sidan på chassit som suger in kalluft.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

R3:an har ju filter på undersidan med, vid nätagget och bottenfläkten.
Skulle kolla att dina fläktar inte är igendammade samt att grafikkortsfläkten inte är igenproppad med damm.
Du kan även få lite bättre kylning på grafikkortet om du sätter en fläkt i sidan på chassit som suger in kalluft.

Undersidan vid nätagget är också fixad, bottenfläkt har jag inte.
Grafikkortsfläkten är inte full med damm. Och jag har en fläkt som sprutar in på grafikkortet från sidan.

Tycker att det borde vara bättre kylt. Har alla fläktar maxxade.

Permalänk

Hur tycker ni att man ska ha luftlödet? Har just nu en i fronten, 120 mm. Som drar in luft. Sedan där bak drar den in luft, och däruppe drar den ut luft. Och den skjuter in luft från sidan av chassit på grafikkortet? Är det smartare att kanske ha så den drar in fram , ut bak. Ut uppe och in vid grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillemangen:

Tjena, har på den senaste tiden inte kollat min värme i datorn. Då jag för ett tag sen såg att den låg rätt stabilt. Runt 40 i idle. Nu har jag dock märkt att mitt graffekort går upp i grad väldigt snabbt, när jag startar datorn börjar den på ca 40, sedan kryper den upp mot 60 grader, och detta utan större användning.
//fillemangen

60C är normalt för ett grafikkort, du behöver inte vara orolig.

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

60C är normalt för ett grafikkort, du behöver inte vara orolig.

Kan det inte vara i idle?
Har ju blivit tvungen att sätta grafikkortsfläkten högre nu. Då ligger den runt 60 uppåt efter spelande, dock är ju ljudet väldigt störande.

Permalänk
Medlem

Du ska ha in fram och i sidan vid grafikkortet och ut bak och uppe i taket.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Om jag hade haft det chassiet så hade jag haft 2 120mm fram sen till dom 3 140mm fläktarna hade jag köpt thermalright TR TY 140 jävla bra fläktar kan tänka mig att du kanske kör fractals orginal som medkommer som är tysta och flyttar väldigt dåligt med luft sen till att du har 60 grader på gpu i idle är inte farligt köp bra fläktar så slipper du dom bekymerna

Visa signatur

Antec 1200, Intel Core i5-3470 Processor , Gainward Phantom GTX570, Thermalright Archon, Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB, Gigabyte GA-Z77X-D3H ,Intel SSD 520 Series 120GB , 2 WD VelociRaptor 74GB Raid0, Intel X25-M SSD 80GB, WD Green1x3Tb 2x1Tb,Be Quiet 1000W. Samsung P2450h

Permalänk

och som Piece of Cake säger ska fläktarna vara såklart

Visa signatur

Antec 1200, Intel Core i5-3470 Processor , Gainward Phantom GTX570, Thermalright Archon, Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB, Gigabyte GA-Z77X-D3H ,Intel SSD 520 Series 120GB , 2 WD VelociRaptor 74GB Raid0, Intel X25-M SSD 80GB, WD Green1x3Tb 2x1Tb,Be Quiet 1000W. Samsung P2450h

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Du ska ha in fram och i sidan vid grafikkortet och ut bak och uppe i taket.

Tack för tipset, ska ändras. Funderar om jag köper nya på att sätta dubbelt uppe på.

Skrivet av Black Heart:

Om jag hade haft det chassiet så hade jag haft 2 120mm fram sen till dom 3 140mm fläktarna hade jag köpt thermalright TR TY 140 jävla bra fläktar kan tänka mig att du kanske kör fractals orginal som medkommer som är tysta och flyttar väldigt dåligt med luft sen till att du har 60 grader på gpu i idle är inte farligt köp bra fläktar så slipper du dom bekymerna

Okej, ska kolla deras fläktar. Tack

Skrivet av Black Heart:

och som Piece of Cake säger ska fläktarna vara såklart

Okej, då blir det att fixa

Permalänk

tycker jag låter som en bra ide

Visa signatur

Antec 1200, Intel Core i5-3470 Processor , Gainward Phantom GTX570, Thermalright Archon, Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB, Gigabyte GA-Z77X-D3H ,Intel SSD 520 Series 120GB , 2 WD VelociRaptor 74GB Raid0, Intel X25-M SSD 80GB, WD Green1x3Tb 2x1Tb,Be Quiet 1000W. Samsung P2450h

Permalänk
Medlem

60 grader är inte nån alls fara, mitt ligger i runt 70 idle och ca 98 full load