i7 930, Gigabyte GA x58a-UD3R, överklocka till 3.4 Ghz

Permalänk

i7 930, Gigabyte GA x58a-UD3R, överklocka till 3.4 Ghz

Hej!
Jag vill överklocka min i7 930 till 3.4 ghz ungefär utan att ändra alltför mycket med spänningarna. Min ram frekvens är 1333 mhz och kylaren är en Noctua nh-d14. Kan någon hjälpa mig? Jag vet inte riktigt hur jag ska höja BCLK värdet i takt med Vcore för det finns ju så otroligt mycket annat man måste pyssla med för att få en stabil överklocking.

Permalänk
Avstängd

Finns ju en guide just på 1366 på sidan, bara att kolla där

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva höja Vcore något alls för att nå upp till 3.4 ghz. Iaf. behövde inte jag höja något förän jag gick förbi 3.8 ghz gränsen. Se bara till att du ändrar på dividern för minnenas hastighet, då det troligtvis inte kommer klara några högre hastigheter än 1333.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

Men Qpi och alla de där lustigheterna? Jag har läst väldigt mycket om dram timings och så vidare men du menar att de inte är nödvändiga på de lägre frekvenserna?

Permalänk

Så det är bara att höja BCLK-värdet då? Finns det några inställningar jag ska låsa eller automatisera? När du överklockade så höjde du BCLK med hur mycket i taget?

Permalänk
Medlem

Det är bara att höja japp, håll ett öga på minnes frekvensen tex om du idag har endast 1333 specat minne får du sänka den först innan du klockar, har du 1600 minne kan det nog stå kvar men du får kanske höja volt något på minnet också i takt med du höjer BCLK, ta 5-10 i taget till att börja med

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Men vad bra! Då har jag en fråga till: Ska jag stänga av alla turbofunktioner eller behövs inte det? Jag har den för tillfället inställd på "Turbo" blir det mer stabilt om jag ställer in den på "Standard"?

Permalänk
Medlem

turbofunktionen kan du har på.. har själv alldrig haft den avstängd

Spread Spectruim och C1E bör du dock stänga av

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk

Absolut sista frågan för ikväll, om ni ursäktar min okunnighet. Ska jag låsa Vcore på det värdet som det står på nu eller ska jag lämna det på "Auto"? Jag har hört att det inte ska vara så bra då det värde som den automatiskt ställer in är i regel för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Absolut sista frågan för ikväll, om ni ursäktar min okunnighet. Ska jag låsa Vcore på det värdet som det står på nu eller ska jag lämna det på "Auto"? Jag har hört att det inte ska vara så bra då det värde som den automatiskt ställer in är i regel för högt?

Du ska aldrig ha volt på auto när du klockar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Men räcker verkligen Vcore på stock om jag ska höja till 3.4 ghz då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolthread:

Men räcker verkligen Vcore på stock om jag ska höja till 3.4 ghz då?

Högst troligt, och kanske går att sänka också något, jag kör tex lägre än stock auto, inte mycket dock.
och min 950 snurrar på för tillfället ca 3.5Ghz hmm nog dax att sätta lite sprätt på den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Idag händer det! Jag har varit lite upptagen i skolan så det har inte blivit av. Jag har bara en sista fråga: Vilka inställningar ska vara "låsta" och vilka kan jag lämna på auto?