5 personer som vill bo tillsammans i Stockholm

Permalänk
Medlem

5 personer som vill bo tillsammans i Stockholm

Halloj!

Vi är 5 personer som funderar på att flytta ihop i Stockholms området. 2 av personerna kan bo i samma rum så vad vi letar efter är ett boende med 4 sovrum och vardagsrum. Var kan vi kolla för att hitta stora lägenheter att hyra? Har kollat lite på Hemnet men de jag sett är det byteskrav på.

MVH
Phalle

Permalänk
Medlem

blocket?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toker!!!:

Ring bostadsförmedlingen och fråga ifall de kan ge er "något stort hus". Varför jag säger ring är för att man kan inte "grupp-registrera" sig på bostad Stockholms hemsida i grupp utan som max 2 personer åt gången.

Finns även kollektivboende som familjehem erbjuder och till dessa är det inget "tryck" som till vanliga lgh. så kolla med dem.:)

Sen finns det något som heter Farsta Hotellhem men det verkar mest vara "blandad problematik" där så det skulle jag inte rekommendera (men hörde ett rykte på Swec. att det tydligen skulle finnas studentbostäder där?) men sthlm är sthlm så allt är ju värt att ta "i beaktande" som det brukar heta så fint.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har 3 polare som precis flyttade in tillsammans i en fyra här i jakobsberg. Fy satan vad det är grisigt i deras lägenhet! Det ligger prylar över allt, fullt med disk, ostädat osv... Skulle inte klara av att bo där i en vecka!

Permalänk
Medlem

Är ni fem pers så är det nästan lika bra att chippa in för en villa direkt.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Är ni fem pers så är det nästan lika bra att chippa in för en villa direkt.

Föreslås du att 5 personer ska köpa en villa i Stockholm tillsammans?

Permalänk
Skrivet av CloX:

Jag har 3 polare som precis flyttade in tillsammans i en fyra här i jakobsberg. Fy satan vad det är grisigt i deras lägenhet! Det ligger prylar över allt, fullt med disk, ostädat osv... Skulle inte klara av att bo där i en vecka!

Blir ju lite vad man gör det till. Jag bor med 2 polare i en 3a. Fungerar överlag väldigt bra. Alla måste plocka undan efter sig. Städar varje söndag. Turas om att ta dassen osv.
Men det är intressant att du tar upp det. Speciellt då TS ska bo 5 pers tillsammans. Regler är ett måste, annars kommer det gå åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Blir ju lite vad man gör det till. Jag bor med 2 polare i en 3a. Fungerar överlag väldigt bra. Alla måste plocka undan efter sig. Städar varje söndag. Turas om att ta dassen osv.
Men det är intressant att du tar upp det. Speciellt då TS ska bo 5 pers tillsammans. Regler är ett måste, annars kommer det gå åt helvete.

Ja det är ju självklart från hushåll till hushåll, vi kan väl i runda slängar säga att de är rätt grisiga, slarviga och icke pedanta av sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Föreslås du att 5 personer ska köpa en villa i Stockholm tillsammans?

Fuck yeah, bra mycket härligare med en villa lite längre ut i Stockholms utkanter än en trång lägenhet närmre in.

Vet några såna kollektiv och det känns mycket härligare tycker jag faktiskt.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twiggeh:

Fuck yeah, bra mycket härligare med en villa lite längre ut i Stockholms utkanter än en trång lägenhet närmre in.

Vet några såna kollektiv och det känns mycket härligare tycker jag faktiskt.

Jag förstår och håller med dig helt Twiggeh.^^ Men jag tror att man (för och överdriva lite) måste vara rätt tighta, barndomsvänner, eller rent allmänt ha en bra vänskapsrelation med varandra utöver det vanliga så att man kan uppnå den känslan som du är inne på i din tanke.

Känner en polare som jobbade på ett kneg och han bodde i kollektiv ett tag: han jobbade dygnet runt, kom hem i arbetskläder och gjorde det många gör: byter om, duschar, lagar mat...sedan började problemen:

Han blev mobbad/utfryst för att hans arbetskläder "luktade" (no wonder om man jobbar som målare) ibland, fick pikar om att hans vanliga kläder var "fula" och inte dög (han var i likhet med många killar inte shoppingtypen), när han skulle äta med de andra så "plötsligt" hade de andra ätit klart. Var massor med sådana incidenter. Han blev utfryst (och ja, han följde regler och städscheman, betalade hyran i tid osv.) bara för att de andra ansåg sig vara lite finare och ansåg att man skulle ta söndagspromenader och "gå ut på lokal" för att "de skulle vara så". Han flyttade så snart han kunde givetvis.

Ingen vågade (om sådana planer fanns?) jävlas med honom dock då han är 1.80 cm lång och välbyggd, det mesta stannade vid indirekta pikar, men likväl inte kul och märka att alla skratt/uppsluppna samtal klingar av när han kommer in i rummet, kan vara nog så jobbigt.

Så man bör tänka på alla aspekter innan man bor i kollektiv.:) Man ska kunna lita på varandra till 100% så det inte dyker upp någon otrevlig överraskning i form av att någon inte är denne utgett sig att vara i från början.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

jag kan räkna ut vad som kommer ändå fredag lördag i erat gruppboende

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MIFFo_BEast:

jag kan räkna ut vad som kommer ändå fredag lördag i erat gruppboende

Som vadå?;) Analsex i brist på brudar (och med tanke på att den nya 6köpslagen i allra högsta grad är levande).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sen finns det något som heter Farsta Hotellhem men det verkar mest vara "blandad problematik" där så det skulle jag inte rekommendera (men hörde ett rykte på Swec. att det tydligen skulle finnas studentbostäder där?) men sthlm är sthlm så allt är ju värt att ta "i beaktande" som det brukar heta så fint.:D

Vet att det är ett gammalt svar men vill endå ge min syn på det hela med tanke på att jag har hyffsat god kunskap om Farsta hotellhem, det är inget ställe en student vill bo på det är nog inget ställe någon skulle vilja på bo frivilligt känslan man får i dom korridorerna är inte rolig kan jag ju säga, Sen är det som det låter ett hotellhem och bara enrummare som är ganska dåligt planerade och små. Så undvik hamna på så kallade "hotellhem" iaf Farsta's.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blubbb:

Vet att det är ett gammalt svar men vill endå ge min syn på det hela med tanke på att jag har hyffsat god kunskap om Farsta hotellhem, det är inget ställe en student vill bo på det är nog inget ställe någon skulle vilja på bo frivilligt känslan man får i dom korridorerna är inte rolig kan jag ju säga, Sen är det som det låter ett hotellhem och bara enrummare som är ganska dåligt planerade och små. Så undvik hamna på så kallade "hotellhem" iaf Farsta's.

Okej kollade på deras sida och det finns förvisso en flik som heter "Ungdomsbostäder" men dom övriga flikarna lämnade ju mycket i övrigt att önska (för att uttrycka sig diplomatiskt;)) och det är nog inget ställe man skulle få studiero på tror jag...eller för den delen vilja ta hem studiekamrater på detta "hotell".:P

Det som är dumt är att "den gamla damen som hyr ut ett rum, för en liten peng" till en fattig student inte existerar, utan dessa har bytts ut mot - i förhållande till studenten - kapitalstarka medborgare som vill ha en liten inkomst vid sidan om.:P

Som sagt, efter att ha läst på om detta "Hotell" så är det inget jag skulle överväga eller framgent rekommendera till någon.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Halloj!

Vi är 5 personer som funderar på att flytta ihop i Stockholms området. 2 av personerna kan bo i samma rum så vad vi letar efter är ett boende med 4 sovrum och vardagsrum. Var kan vi kolla för att hitta stora lägenheter att hyra? Har kollat lite på Hemnet men de jag sett är det byteskrav på.

MVH
Phalle

Hur gick det? Hittade ni någon större lägenhet?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hur gick det? Hittade ni någon större lägenhet?

Ne det är riktigt svårt. Vi har mer eller mindre skrotat idén. Två stack iväg utomlands, en tog en studentlya, jag har förhoppningsvis en etta på gång.

Kan rekommendera alla som har minsta lilla tanke på att flytta till Sthlm att ställa sig i bostadskön så fort som möjligt för det här med att leta är inte kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Ne det är riktigt svårt. Vi har mer eller mindre skrotat idén. Två stack iväg utomlands, en tog en studentlya, jag har förhoppningsvis en etta på gång.

Kan rekommendera alla som har minsta lilla tanke på att flytta till Sthlm att ställa sig i bostadskön så fort som möjligt för det här med att leta är inte kul.

Synd!
Ang. att ställa sig i bostadskön. Då måste man nog komma på iden att bo i sthlm 10 år innan man flyttar dit

Bästa sättet att få något är att köpa, näst bästa är bostadssnabben @ sthlms bostadskö. Då får man in foten. Sen kan man byta sitt kontrakt mot en annan lägenhet osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |