Permalänk
Medlem

Behöver häjlp! AMD phenom ii x2 550

Tjena!

Nu är det så att jag hittade en guide om hur jag skulle låsa upp de två andra kärnorna. Så det skulle bli en phenom x4 istället

Det jag skulle ändra var:
Advance clock calibration (ACC) till Auto
Unleashing mode till Enabled

Då stod det att det låstes upp till 4 core

Reebotade datorn men kommer inte in till OS (windows 7 64-bit)

Stod att det inte var några problem utan då skulle man ändra Vcore voltage till 1.35v. Gjorde detta (tror jag)
Det jag ändrade hette CPU over voltage, den ändrade jag till 1.35 och det funkade inte då ökade jag till 1.4 (1.40000 står det) Men funkar fortfarande inte...

Så jag undrar vad kan jag göra för att få datorn att fungera ?

Ändrar jag CPU voltage på rätt ställe eller är jag helt ute och cyklar och ska ändra det någon annan stans.

För att komma dit jag gör det så är det: fliked Advanced ---> "jumperFree configuration" trycker på den och under "rubriken" CPU ratio and voltage så finner jag "CPU over voltage som det är jag ändrar!

Tack på förhand, hoppas ni fattar. Om inte så är det bara att ställa frågor så ska jag försöka svara !

Tack på förhand // bollkoll

EDIT: Jag ändrade allt i BIOS

stavfel
Permalänk
Medlem

Kan vara att din processor inte klarar av att låsas upp till 4 kärnor. Testa att endast låsa upp 1 kärna till. Annars skall du inte ändra Vcore där.
Du skall gå in i bios->advanced-> gå ner några steg till CPU Voltage som borde stå på
AUTO. Det skall du ändra till 1.35 V.
Men som sagt, många 550BE går inte att låsa upp.
Min 555BE låste jag upp till 4 kärnor men klarade sig inte längre än 1 månad så dog en kärna :/ Men klockade just upp den till 4Ghz i stället med originalkylaren så jag är mycket nöjd! Annars vad har du för moderkort? ASUS moderkorten har iallafall vid posten att bara trycka på #4 för att låsa upp till 4 kärnor.

Lycka till!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Tjena!

Funkade tyvärr inte att ändra till 3 kärnor (eller rättare sagt jag kunde göra det men kom fortfarande inte till windows)

Så istället valde jag att f5 (load default) så allt återställdes och det gjorde så datorn fungerade igen iaf

Moderkortet jag kör med är: Asus M4A785TD-M EVO

Förstod inte riktigt, hur jag gör för att låsa upp till 4 kärnor då? kanske är en basic fråga som man ska kunna men vad är posten?

Är iaf glad att datorn fungerar nu igen, men ger mig gärna på ett nytt försök att låsa upp till 4 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkoll:

Tjena!

Funkade tyvärr inte att ändra till 3 kärnor (eller rättare sagt jag kunde göra det men kom fortfarande inte till windows)

Så istället valde jag att f5 (load default) så allt återställdes och det gjorde så datorn fungerade igen iaf

Moderkortet jag kör med är: Asus M4A785TD-M EVO

Förstod inte riktigt, hur jag gör för att låsa upp till 4 kärnor då? kanske är en basic fråga som man ska kunna men vad är posten?

Är iaf glad att datorn fungerar nu igen, men ger mig gärna på ett nytt försök att låsa upp till 4 kärnor

Du kanske har otur och inte kan låsa upp :/

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Du kanske har otur och inte kan låsa upp :/

Kan mycket väl vara så. Men jag kom på att jag kanske inte har senaste bios drivern?

Så jag undrar vart jag kan ladda ner senaste bios drivern för M4A785TD-M EVO. Sökte lite snabbt på google men hittade inget, känns inte som att jag vill ladda ner vad som helst, så om någon kunnig kan hjälpa mig så uppskattas hjälp

Permalänk
Medlem

Okej sweet. Hittade detta på asus hemsida: http://www.asus.com/FeatureList.aspx?PG_ID=mKyCKlQ4oSEtSu5m&F...

Tack för all hjälp jag fått, ska testa om det funkar, annars är det väl helt enkelt så att jag inte kan låsa upp de andra två.. :/

Permalänk
Medlem

Okej sorry för många posts

Känner mig som världens noob. Förstår inte vad det är jag ska ladda ner?

När jag går in här: http://www.asus.com/FeatureList.aspx...Su5m&F_ID=7082
Så läser jag
"ASUS Core Unlocker simplifies the activation of a latent AMD CPU—with just a press of a button. Enjoy an instant performance boost by simply unlocking the extra cores, without performing complicated BIOS changes."
Låter ju skitsmidigt och mitt moderkort finns under "You can unleash the CPU core with the following ASUS AMD motherboard as well"

Trycker mig in på mitt moderkort: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=QHbvGVB1mXmmD8qQ

Men vad fan ska jag göra sen ? Snälla skulle verkligen uppskatta lite hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollkoll:

Tjena!

Funkade tyvärr inte att ändra till 3 kärnor (eller rättare sagt jag kunde göra det men kom fortfarande inte till windows)

Så istället valde jag att f5 (load default) så allt återställdes och det gjorde så datorn fungerade igen iaf

Moderkortet jag kör med är: Asus M4A785TD-M EVO

Förstod inte riktigt, hur jag gör för att låsa upp till 4 kärnor då? kanske är en basic fråga som man ska kunna men vad är posten?

Är iaf glad att datorn fungerar nu igen, men ger mig gärna på ett nytt försök att låsa upp till 4 kärnor

Okey! Startade om datorn för att kolla hur det såg ut för mig i bios! Borde vara ganska lika.
För att ändra Vcore skall du gå in på Ai Tweaker och sedan ändrar du Ai overclock tuner från auto till manual. Datorn kommer att startas om och gå in i bios igen. Ändra sedan CPU voltage, du kan också clocka datorn då.

Posten är då du kan klicka in dig i bios(del)
För att låsa upp till 4 kärnor skall du gå in på Advanced->CPU configuration-> ändra asus core unlocker från disabled till enabled. Där under finns också CPU core activation som du kan ändra till manual så kommer det fram
2nd ON
3d ON
4Th ON

Testa att lägga av den fjärde eller tredje?
Men detdär är hur det ser ut för mig i allafall.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling