Corsair Link ger avancerad fläktstyrning, temperaturövervakning

Permalänk
Melding Plague

Corsair Link ger avancerad fläktstyrning, temperaturövervakning

Corsair och Coolit arbetar med att utveckla ett helt system för avancerad fläktstyrning och temperaturövervakning. Tanken är att ge en komplett bild av läget inuti datorlådan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oj, detta låter nice. Hade varit trevligt med smidig fläktstyrning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Allt beror på priset, slänger hellre ut 1000kr extra på bättre hårdvara än fläktstryning t.ex.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Detta ska jag lätt skaffa!

Permalänk
Medlem

man får nog se det som en ngångskostnad för antagligen kommer man kunna ha med den till sina andra datorsystem. väldigt bra tycker jag iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Kan bli aktuellt nu när man inte får plats med en vettig fläkt-controller R1'an Hoppas man kan använda det i form av gadget på skrivbordet, så har man hela tiden en schysst översikt på sidoskärmen ingame. Vore även trevligt att kunna koppla in grafikkortets kylning.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli intressesant att se hur det här utvecklar sig samt vad prislappen kommer att landa på.

Permalänk
Medlem

Låter visserligen rätt användbart, men antagligen lär man ju bli rätt bunden till Corsair-delar för att få ut hela poängen med systemet.

Permalänk
Medlem

Det här såg mycket intressant ut, smart grej faktiskt, tyckte om det där med leds som lyste olika beroende på belastning..hoppas bara de kommer med en enda ledlampa för fler vill man inte ha, då ser det fjortisshiny ut^^..men iden i sig är bra, integrera med belastning och liknande på nätagg, mycket smart!
Bra klipp för övrigt, bra med info och kul att få se nåt lite bakom kulisserna fråån corsair:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Varför inte löpa linan ut och ta in hur mycket ström som går i de olika linorna. mao koppla in en usb kabel mellan moderkortet och nätagget, presentera i ett litet snyggt programfönster, borde inte vara så svårt. Kör själv med en liknande denna: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduc... funkar fint, använder den bara på 12V linan.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man ska behöva hårdvarukoppla denna kontrollenhet till olika ställen i chassit/nätagg/grafikkort mm. De flesta intressanta enheterna i datorn har ju sensorer för övervakning av temperaturer. Bör ju gå att använda dem för att kunna ställa in fläktkurvor via en universal kontrollenhet?

Permalänk
Medlem

Trevlig manick.

Kanske inte nödvändigt för normala användare, men för entusiasterna med klockning som hobby.
Dessutom skulle jag tro att det är ett bra verktyg för te.x. Sweclockers.se vid recensioner/mätning av chassin.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt nog är det återigen en tillverkare som står bakom det hela. Vem vill sitta fast med corsair för all hårdvara?

Om de faktiskt försökte sig på en industri standard som fungerade med allas hårdvara då skulle det vara intressant.

Permalänk

haha 0.13 målbrottet

haha 0.13 målbrottet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av diddiakander:

haha 0.13 målbrottet

Haha, la märkte till samma sak

Permalänk
Medlem

Finns ju redan mojänger som har ungefär samma funktion, har själv en Aquaero som verkar har ungefär samma funktioner, problemet är väll egentligen bara priset ~1000:- i dagsläget.

Angåeende att ta temperaturer från moderkortet verkar ingen av de varianter som finns klara det, har hör rykten om att det är en patentfråga som gör att man inte får ta signalerna från moderkortet och använda det för att styra fläktarna, så man får dra ut termistorer till alla väsentliga ställe lite surt men det går förvånansvärt bra. Verkar ju lite smart om man kan få termistorerna inbyggda direkt i komponenterna så slipper man tejpa fast dem där man vill ha dem.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

tur man redan sitter på en Airflow PRO

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Trevlig sak, men jag fattar inte varför inte moderkorten kunde ha bättre fläktstyrningar + kunna övervaka GPU osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Trevlig sak, men jag fattar inte varför inte moderkorten kunde ha bättre fläktstyrningar + kunna övervaka GPU osv.

Håller med, tror att det är svårt att få ihop en bra standard från en ensam tillverkare som dessutom kräver extra hårdvara och att den vanliga hårdvaran stödjer systemet. Vore mycket bättre om det fanns en industristandard som använder redan existerande givare inuti komponenterna.
Skulle lätt lägga på 500+ kr extra på ett moderkort som hade bra fläkthantering och kanske även möjligheter att koppla in sig på andra komponenter såsom nätagget. Möjlighet att koppla in extra tempgivare vore också mycket bra.
Men ett bra steg på vägen måste man väl säga att det är, om detta lyckas visar det kanske moderkortstillverkarna att sådant efterfrågas.

Skrivet av Aka_The_Barf:

man får nog se det som en ngångskostnad för antagligen kommer man kunna ha med den till sina andra datorsystem. väldigt bra tycker jag iallafall!

Tyvärr är väl engångskostnader sällsynt när det gäller entusiastsystem, brukar i alla fall för mig lätt bli så att när man väl bygger nytt vill man ha det senaste även när det gäller saker som man skulle kunnat återanvända såsom chassi, nätagg osv

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Så T-Balancer, fast några år senare? ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Varför inte löpa linan ut och ta in hur mycket ström som går i de olika linorna. mao koppla in en usb kabel mellan moderkortet och nätagget, presentera i ett litet snyggt programfönster, borde inte vara så svårt. Kör själv med en liknande denna: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduc... funkar fint, använder den bara på 12V linan.

Nu blev jag lite nyfiken, pallar du slänga upp en bild på "programfönstret" så man kan få en titt på gränssnittet ?

Var inne på HobbyKings sida o klickade runt, men kunde inte hitta bild på själva mjukvaran igång ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg i rätt riktning, varje dator jag bygger är samma sak. Man får alltid hålla på och mecka och fila och trimma med fläktar, biosinställningar, motstånd och mjukvaruprogram etc för att få datorn att bli både tyst och sval. Ofta får man den sval rätt lätt men att få den tyst när man inte belastar den kräver desto mer känsla.

Detta är helt klart ett steg i rätt riktning, men som andra redan sagt - en universell gränssnittsstandard hade inte varit fel i långa loppet.

Permalänk
Medlem

Skulle varar trevligt om nu corsair kunde släppa det här fritt sedan. Så att flera tillverkare kan hänga på. Om det nu fungerar bra hade det varit intressant. MEn jag ror inte det når sin fulla potential om man är låst till corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

Låter visserligen rätt användbart, men antagligen lär man ju bli rätt bunden till Corsair-delar för att få ut hela poängen med systemet.

Äsch, är det bara thermistorer i brygga kan man ju bara bygga egna för några ören och sedan köpa kontakterna på ex farnell elelr elfa (ebay)

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Så T-Balancer, fast några år senare? ^^

Håller med. Har suttit på en T-Balancer i några år. Helnöjd är jag, förutom att den nu inte går att omprogrammera...

Varför inte fler använder dom har jag aldrig förstått...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=243484

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammaspappa:

Håller med. Har suttit på en T-Balancer i några år. Helnöjd är jag, förutom att den nu inte går att omprogrammera...

Varför inte fler använder dom har jag aldrig förstått...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=243484

Japp - den är riktigt bra, rekas helt klart om man vill bygga något seröst med luftkylning.

Har också använt denna en del: http://www.almico.com/speedfan.php

Bra windowsprogram som kan läsa de flesta moderkort och sensorer, freeware men man kan sponsra.

Själv sitter jag nu på ett Asus värstingmoderkort och biosinställningarna där har inbyggd temperaturreglering som jag tycker jag funkar helt ok. Min dator är bara milt överclockad och då räcker och det blir i princip två fläktlägen, lågt när man kör vanligt och sedan varvar dom upp om man spelar något.

Permalänk
Medlem

Verkar som att detta kan bli något riktigt bra när det kommit igång och blivit någon sorts standard. Jag ser fram emot det som fan iaf!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jösses vilket måste ha sak.

Permalänk
Medlem

Någon har tänkt som mig!
Jag hoppas att mitt inlägg slipper kalkon/troll-stämpeln - men sedan 8 månader tillbaka har jag haft en idé om ett temp/fläkt-varvtalsreglerande system med en funktionsprincip som är mycket likt Corsair Link och T-balancer (fick reda på deras existens idag) . Jag har även haft en idé om att samma enhet skulle köra spänningsövervakning och effektmätning i realtid på nätagget - men det verkar dem också ha på gång. Vi får se hur bra allt fungerar när deras system lanseras - för om det snålas det på komponent & byggkvalité kommer det visa sig väldigt fort.

Jag funderade på att bygga en high-end temp/fläktRPM kontroller på egen hand som hobby/skolprojekt och kanske göra en produkt av det ifall intresset fanns. Jag upplever mig i dagsläget ha det mesta som krävs för att bygga en prototyp + driva en mindre verksamhet runt den ifall det skulle ta fart.

Vi får se hur det blir. Om det blir av syns det isåfall i mitt galleri med största sannolikhet.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.