Permalänk
Inaktiv

Hur tvättar ni era fläktar?

Hur gör ni när ni tvättar fläktar? Jag tar en tygduk blöter lite granna och för in fingret mellan bladen för att få rent omgivningen och sedan tvättar jag baksidan på bladen med fingret lite löst.

Gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Det går säkert fint att göra som du gör, egentligen torkar du ju bara en plastdetalj med en fuktad trasa skulle man ju kunna säga.
Själv brukar jag bara ta tryckluft (kompressor + blåsmunstycke) och jag känner att det funkar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Jag målar över dammet.
Eller så blåser jag bort det med tryckluft på burk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samots:

Det går säkert fint att göra som du gör, egentligen torkar du ju bara en plastdetalj med en fuktad trasa skulle man ju kunna säga.
Själv brukar jag bara ta tryckluft (kompressor + blåsmunstycke) och jag känner att det funkar bra för mig.

Jag vet inte om tryckluft tar bort det allra mest hårdnackade dammet som klistrar sig fast på ytan? Vilken tryckluft kör du?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror lite på bladens storlek och mängd damm som sitter fast, men din metod fungerar nog utmärkt. Har man trångt mellan bladen kan tops vara väldigt användbart, även tryckluft fungerar bra, se dock till att hålla i fläkten så man inte har sönder något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palmie:

Beror lite på bladens storlek och mängd damm som sitter fast, men din metod fungerar nog utmärkt. Har man trångt mellan bladen kan tops vara väldigt användbart, även tryckluft fungerar bra, se dock till att hålla i fläkten så man inte har sönder något.

Okej! Det är svårt när vi snackar om fläktar med storleken <120mm men ska man hålla hårt vid basen för eller ska man hålla fingrarna mellan bladen när man tvättar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj christian:

Okej! Det är svårt när vi snackar om fläktar med storleken <120mm men ska man hålla hårt vid basen för eller ska man hålla fingrarna mellan bladen när man tvättar?

Jag menade när man blåser tryckluft, när man tvättar manuellt behöver du inte hålla fast rotorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Yes - Drygt som räcker längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

tvätta?

om jag någon gång tar ur fläkten av någon anledning blåser jag med bort dammet med hjälp av munnen och lungorna

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk

högtryckstvätt brukar funka för mig

Permalänk
Avstängd

blåser på det, eller så använder jag en pump och blåser bort med den...om man nu orkar, lite onödigt.

Permalänk
Medlem

Använder främst fingret om jag inte plockar bort fläkten av någon annan anledning för då blir det disktrasa eller fuktigt papper.

Permalänk
Medlem

Köper nytt!!!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

gammal tandborste. Överlägsen om man inte vill plocka loss grejerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Slänger på mig lövblåsen och kör några varv runt burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Köper nytt!!!

så varje gång fläktarna blir dammiga i din dator så köper du nya fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

gammal tandborste. Överlägsen om man inte vill plocka loss grejerna.

Klart bland de bästa verktyg som finns för att komma åt små skrymslen effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas95:

så varje gång fläktarna blir dammiga i din dator så köper du nya fläktar?

Sarkasm

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

jag monterar bort bladen, och torkar bort dam med lite lätt blött trasa sen tops + torkar rent/tort med trasa/papper

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Klart bland de bästa verktyg som finns för att komma åt små skrymslen effektivt.

Låter som en dålig reklam för något nytt "revolutionerande" hushållsföremål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

ok jag trodde du var seriös

Permalänk
Avstängd

T-röd, tandborste, tops och trasa. Funkar till det mesta. Även när pappa spilt en kopp kaffe över sin bärbara och den inte vill starta längre. Tog en stund att skruva isär och hitta allt kaffe. Kylflänsarna och fläktarna fick sig en omgång också.

Permalänk
Entusiast

Dammsugare med ett litet runt munstycke med borst på är det lättaste sättet att bli av med damm från fläktar tycker jag. Borsten gör att man kan gnugga lite och bli av med det där envisa dammet som sitter fast i plasten. Mycket mindre pill än med trasa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24