AMD Phenom II X3 720 BE 2.8Ghz vs AMD Athlon2 X4 635 2.9Ghz

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X3 720 BE 2.8Ghz vs AMD Athlon2 X4 635 2.9Ghz

Hej!

Har en liten fundering ang. vilken av dessa processorer som presterar bäst?
Nämligen så att jag har möjlighet att byta processor här under kvällen till en AMD Athlon2 X4 635 och undrar om det är värt att göra det?

Undrar även ang. överklockningsmöjligheter hos AMD Athlon2 X4 635, hur ser dessa ut?

MVH!

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Du kan ju börja kolla om 4:e kärnan fungerar annars är det onödigt med byte.

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte U720-US3 eller nått sånt. Är i alla fall helt säker att jag inte har någon funktion i bios så att jag kan låsa upp 4e processorn..
Så, hur ser det ut mellan dessa processorer? Värt att byta? Är AMD Athlon2 X4 635 bra att överklocka?

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Black edition processorer går väl lättare att klocka och Phenom har väl mera cache än vad Athlonen har? Athlonen har ju en kärna mera än phenom. Det är nog du själv som skall avgöra om du vill byta eller ej. Men om du fått en clock på 3.6Ghz med phenom kan det nog bli svårt att få samma med athlon.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det bör finnas någon upplåsningsfunktion. Se här: http://www.overclock.net/amd-motherboards/530812-ga-ma720-us3...

Well well, den som ger sig in i leken får leken tåla, som man brukar säga..

Följde guiden och satt NVCC i Auto så att alla 4 kärnor skulle aktiveras. Resultatet?
Nu är processorn trasig. Datorn botar upp utan problem, men får bluescreen varje gång när jag datorn laddar upp Windows 7. Provat återställa allt, köra bios i fail-safe och så vidare. Nu har jag Athlon processorn i datorn och det fungerar ypperligt..
Blir till att beställa ny processor nu då..

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

ajdå... Inte roligt att höra! Men är du säker på det? Går ju att reseta cmos, ta ut batteriet på moderkortet.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Well well, den som ger sig in i leken får leken tåla, som man brukar säga..

Följde guiden och satt NVCC i Auto så att alla 4 kärnor skulle aktiveras. Resultatet?
Nu är processorn trasig. Datorn botar upp utan problem, men får bluescreen varje gång när jag datorn laddar upp Windows 7. Provat återställa allt, köra bios i fail-safe och så vidare. Nu har jag Athlon processorn i datorn och det fungerar ypperligt..
Blir till att beställa ny processor nu då..

Ta ur det lilla batteriet som finns på moderkortet, vänta en minut och sen sätter du tillbaka det... Nu ska det funka. Och om du ger dig på överklockning håll koll på temperaturer och volter. Sätt inte v-core på auto.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Ta ur det lilla batteriet som finns på moderkortet, vänta en minut och sen sätter du tillbaka det... Nu ska det funka. Och om du ger dig på överklockning håll koll på temperaturer och volter. Sätt inte v-core på auto.

Okok ska ta och prova det!
Håller självklart koll på både temperaturer och v-core. Det jag ändrade nu var ej Vcore utan en funktion i BIOS som låser upp 4e processorn. Men ska prova och reseta CMOS, tack för hjälp!

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Okok ska ta och prova det!
Håller självklart koll på både temperaturer och v-core. Det jag ändrade nu var ej Vcore utan en funktion i BIOS som låser upp 4e processorn. Men ska prova och reseta CMOS, tack för hjälp!

Tror att problemet är att en kärna är sönder. Själv låste jag upp min x2 till x4 men en kärna gick sönder efter 1 månad :/ Klockade istället den till 4Ghz med originalkylaren idag! STOLT som första klocken jag gjorde

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Har nu resetat CMOS och processorn verkar fungera igen.. Dock tror jag att jag ger upp med att försöka låsa upp 4e kärnan.. Åter till frågan nu, är det värt att byta till en Athlon II X4 635?

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Verkar som något har blivit fel i processorn trots allt..
Tidigare låg jag på cirka 28 - 33C idle @ 3.6Ghz
nu ligger den helt plötsligt i ca 70C (!!) idle @ 3.6GHz och 55C idle @ 3Ghz

Vad tusan har hänt?? Verkar som nått är galet med processorn, märker att datorn är seg också, tar tid att öppna internet-fönster etc.

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Verkar som något har blivit fel i processorn trots allt..
Tidigare låg jag på cirka 28 - 33C idle @ 3.6Ghz
nu ligger den helt plötsligt i ca 70C (!!) idle @ 3.6GHz och 55C idle @ 3Ghz

Vad tusan har hänt?? Verkar som nått är galet med processorn, märker att datorn är seg också, tar tid att öppna internet-fönster etc.

Kolla din v-core.

Skrivet av _oZZar_:

Tror att problemet är att en kärna är sönder. Själv låste jag upp min x2 till x4 men en kärna gick sönder efter 1 månad :/ Klockade istället den till 4Ghz med originalkylaren idag! STOLT som första klocken jag gjorde

Wow!!?!?! Temperaturer?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Kolla din v-core.

Wow!!?!?! Temperaturer?

Vcore på 1.392, samma som den var på tidigare. Har nu Athlon processorn i datorn, temp i idle ~28C.

Helt sjukt, aldrig varit med om att en processor helt plötsligt blir över dubbelt så varm..

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Vcore på 1.392, samma som den var på tidigare. Har nu Athlon processorn i datorn, temp i idle ~28C.

Helt sjukt, aldrig varit med om att en processor helt plötsligt blir över dubbelt så varm..

Skumt Vad fick du Athlon processorn för?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Skumt Vad fick du Athlon processorn för?

Nja valt att behålla min Phenom II, går istället till lokala datoraffären imorgon och köper mig en AMD Phenom2 X4 955 BE. Var tänkt att göra ett byte men vill ju inte byta bort min processor när den uppenbarligen har det lite svårt just nu..

Vädligt OT: Såg att du är från Eskilstuna, thumbs up!

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Nja valt att behålla min Phenom II, går istället till lokala datoraffären imorgon och köper mig en AMD Phenom2 X4 955 BE. Var tänkt att göra ett byte men vill ju inte byta bort min processor när den uppenbarligen har det lite svårt just nu..

Vädligt OT: Såg att du är från Eskilstuna, thumbs up!

Lokal datoraffär? Vilken? Köp på Inet istället, förmodligen bättre pris

Också OT: Du har en rigg liknande min, thumbs up!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Wow!!?!?! Temperaturer?

Den blir max 62C med intelburntest.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

Hej!

Har en liten fundering ang. vilken av dessa processorer som presterar bäst?
Nämligen så att jag har möjlighet att byta processor här under kvällen till en AMD Athlon2 X4 635 och undrar om det är värt att göra det?

Undrar även ang. överklockningsmöjligheter hos AMD Athlon2 X4 635, hur ser dessa ut?

MVH!

Har du testat att låsa upp din 720BE till en X4?
Kanske funkar

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Har du testat att låsa upp din 720BE till en X4?
Kanske funkar

Om du läser hela tråden så testade han låsa upp men det fungerade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om du läser hela tråden så testade han låsa upp men det fungerade inte.

Såg det nu. Tänkte lite fel.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S