Permalänk
Medlem

Överklocka Sony Vaio EA3S1E

Står i valet och kvalet om jag skall köpa mer minne till datorn. Haft den sen igår kväll, så inte suttit så mycket med den än. Kommer med fabriksinställningar och 4gb minne. Jag funderar på att köpa 8gb. Hittade 2x4gb stickor för 740kr så var ju ganska billigt just nu.

Men kan man kanske också överklocka datorn. Har min stationära överklockad, men antar att det kanske blir mer besvär med en laptop på grund av värmen? Men det kanske funkar att överklocka den litegrann?

Något som vet detta?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Kan säga att man inte köper laptops för att överklocka.

Värme kommer antagligen vara ett problem ja, och förutom det kan BIOS vara låst vilket gör att du inte kan ändra speciellt mycket. Man köper inte laptops för prestanda så om du är ute efter prestanda är det åt fel håll du letar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Kan säga att man inte köper laptops för att överklocka.

Värme kommer antagligen vara ett problem ja, och förutom det kan BIOS vara låst vilket gör att du inte kan ändra speciellt mycket. Man köper inte laptops för prestanda så om du är ute efter prestanda är det åt fel håll du letar.

Tack för svaret! Håller helt klart med dig där! Grejen är att jag köpte den inte för den sakens skull utan köpte den för ett erbjudande med mobilt bredband. Och när jag nu väl har den så hade det ju varit kul att då kunna maximera prestandan iaf på den, så slipper jag dra igång den stationära hela tiden ifall jag vill pilla photoshop etc.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack för svaret! Håller helt klart med dig där! Grejen är att jag köpte den inte för den sakens skull utan köpte den för ett erbjudande med mobilt bredband. Och när jag nu väl har den så hade det ju varit kul att då kunna maximera prestandan iaf på den, så slipper jag dra igång den stationära hela tiden ifall jag vill pilla photoshop etc.

Photoshop borde den klara i vilket fall som helst ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Photoshop borde den klara i vilket fall som helst ;P

Antagligen ;p

Men vid spelande bör det ju kanske vara bra då!
Men okay, att överklocka är inte att rekommendera om jag förstår dig rätt?
Men att köpa minne till datorn då med samma förutsättning?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Antagligen ;p

Men vid spelande bör det ju kanske vara bra då!
Men okay, att överklocka är inte att rekommendera om jag förstår dig rätt?
Men att köpa minne till datorn då med samma förutsättning?

Klocka bärbar är helt ovärt då det bara kommer leda till värme och tillslut brinner moderkortet. (talking from experience) Så satsa på att byt ut det du kan, for example Ram > SSD
eller dags å kika på en ny?

alternativt Stationär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Antagligen ;p

Men vid spelande bör det ju kanske vara bra då!
Men okay, att överklocka är inte att rekommendera om jag förstår dig rätt?
Men att köpa minne till datorn då med samma förutsättning?

Tror inte ens du kan klocka den pga låst BIOS. Laptops och datortillverkare (stationära, såsom HP, DELL m.m.) brukar låsa BIOS så du i praktiskt sätt inte kan ändra något alls.

Vill du att datorn ska prestera bättre så är en SSD och RAM att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Klocka bärbar är helt ovärt då det bara kommer leda till värme och tillslut brinner moderkortet. (talking from experience) Så satsa på att byt ut det du kan, for example Ram > SSD
eller dags å kika på en ny?

alternativt Stationär!

haha, kika på en ny? fick ju den här igår kväll ;p
Men jag anade att det inte var värt pga värmeutvecklingen och anledningen till köpet var inte att jag
skulle ha en dunderburk, utan var mest ett erbjudande jag tog och när jag väl sitter med datorn hade det varit skoj att iaf få den att prestera max. Gällande SSD så tycker jag det är så satans dyrt och diskarna e ju så små. Men minne e jag ju sugen på, var ju bra pris med. Fast vill ju mer veta ifall skillnanden mellan 4 och 8gb kommer bli märkbar för det användandet jag har den till

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

haha, kika på en ny? fick ju den här igår kväll ;p
Men jag anade att det inte var värt pga värmeutvecklingen och anledningen till köpet var inte att jag
skulle ha en dunderburk, utan var mest ett erbjudande jag tog och när jag väl sitter med datorn hade det varit skoj att iaf få den att prestera max. Gällande SSD så tycker jag det är så satans dyrt och diskarna e ju så små. Men minne e jag ju sugen på, var ju bra pris med. Fast vill ju mer veta ifall skillnanden mellan 4 och 8gb kommer bli märkbar för det användandet jag har den till

För att svara på din fråga, vad använder du datorn till? Endast photoshop?

SSD är nice (har ingen i mitt rig men i laptop). Du kör endast ditt OS och program du behöver prestanda på på din SSD. Allt annat kör du på en annan hårddisk i din laptop (om det får plats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

För att svara på din fråga, vad använder du datorn till? Endast photoshop?

SSD är nice (har ingen i mitt rig men i laptop). Du kör endast ditt OS och program du behöver prestanda på på din SSD. Allt annat kör du på en annan hårddisk i din laptop (om det får plats).

Nja, är ju inte bara photoshop utan annat med som jag skrivit.
Men problemet är att jag nog bara har en plats för en disk och inte så sugen på att ha en 32gb disk där med operativsystem och ett fåtal program för att sedan behöva använda externa hårddiskar så fort jag vill göra projekt. Hade SSD funnit i större diskar billigare är det ju ett självklart alternativ. Men blir lite svårt nu i en laptop känner jag, hade ju funkat bättre i en stationär där man kunde tryckt in massa diskar utöver.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Säger såhär har en MBP. 4gb RAM märkte ingen skillnad när jag testade med 8gb. Dock SSD disken var den sjukaste uppgraderingen jag gjort. Startar datorn på 11sekunder, programmen svarar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Säger såhär har en MBP. 4gb RAM märkte ingen skillnad när jag testade med 8gb. Dock SSD disken var den sjukaste uppgraderingen jag gjort. Startar datorn på 11sekunder, programmen svarar direkt.

Ja jag har med hört om helt sjuka förvandlingar tack vare detta. Hur stor disk har du själv då?
Och löser du hårddiskutrymme med extern hdd då istället?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Ja jag har med hört om helt sjuka förvandlingar tack vare detta. Hur stor disk har du själv då?
Och löser du hårddiskutrymme med extern hdd då istället?

Har enbart 64gb då jag ejö har behov av mer. Funderar dock på att ta bort CD-läsaren och sätta in en till. Har 40gb ledigt så behövs inte för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Har enbart 64gb då jag ejö har behov av mer. Funderar dock på att ta bort CD-läsaren och sätta in en till. Har 40gb ledigt så behövs inte för tillfället

kostnad på den du köpte?
btw, hur mycket tar windows 7 storleksmässigt då?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

kostnad på den du köpte?
btw, hur mycket tar windows 7 storleksmässigt då?

Som sagt kör jag mac låg på En tusenlapp.
Windows tar väl inte mer än 10-20gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Som sagt kör jag mac låg på En tusenlapp.
Windows tar väl inte mer än 10-20gb?

spelar ju viss roll vad man väljer för windows, mellan home och ultimate säkert.
Men 20gb kanske, då behövs ju iaf minst en 64gb disk då, annars blir det ju trångt om plats.
Finns ju en del olika diskar, så vet inte vad man isf ska satsa på om detta är ett alternativ till att skita i att köpa minnet.

Visa signatur

Intel NUC :(