Får inget ljud genom HDMI

Permalänk

Får inget ljud genom HDMI

Datorn är kopplad som HTPC till en 50" lg plasma, får bild och allt är frid och fröjd, men inget ljud, varken i device manager eller under playback devices finns det spår utav hdmi audio, vet precis hur det ska ut då jag har en bärbar där ljudet funkar prima med hdmi.

min configuration är:

msi 915gm4
gainward 240 gt
p4 3.0ghz prescott
2gb samsung ram

hjälp mig få ljud!

Permalänk
Skrivet av unreal_is_back:

Datorn är kopplad som HTPC till en 50" lg plasma, får bild och allt är frid och fröjd, men inget ljud, varken i device manager eller under playback devices finns det spår utav hdmi audio, vet precis hur det ska ut då jag har en bärbar där ljudet funkar prima med hdmi.

min configuration är:

msi 915gm4
gainward 240 gt
p4 3.0ghz prescott
2gb samsung ram

hjälp mig få ljud!

Vad jag vet så har inte gammla grafikkort inbyggt HDMI ljud... och vissa måste man ha en liten "Ljud-kabel" eller liknande för att få ljud via HDMI!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jocke92:

Min morsans GT220 har det..Mitt 8600GT hade det. Jo man kan få ljud via HDMI, antingen behöver man en ljudsladd mellan kortet och moderkortet eller inte.

Permalänk
Medlem

Ljudchip fanns inte på korten i 200 serien, du får koppla en spdif kabel från ditt ljudkort eller moderkort till grafikkortet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

fast jag är ganska säker på att mitt geforce 240gt ska ha inbygt ljud på kortet, dels får att det typ stog så i manual speccen, sen så har kortet ingen spdif utgång, har noga studerat kortet ;), läste typ lite om att äldre 200 kort hade det så men att nyare har det inbygt som ati.
såhär står det i "datasheet":

Full integrated support for HDMI 1.3a
including xvYCC, Deep color and 7.1
digital surround sound.

Permalänk
Medlem

P-NILZ:
Spdif kabel kan man väll bara dra på en stationär och inte en bärbara som unreal_is_back har problem med?

unreal_is_back:
Första gången man ska ställer in så är det bra om man stänger av allt och startar TV först. Sen datorn för att de ska komma upp. För mig händer det att jag är måste starta om datorn 2 gånger att se HDMI ljud alternativet om jag hållit på och fifflat med kablarna.

Permalänk

Varför skulle det gälla en bärbar?

Det verkar på google som att vissa moderkort kan ha dålig kompatibilitet med ljudchipen. Kolla om du kan uppdatera BIOS till nån nyare version.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Visste inte alls att du hade en bärbar, så här ser det iaf ut på mitt gtx 295.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Enligt Techpowerup så behövs ingen SPDIF kabel för att ljudet skall fungera via HDMI från GT 240, men dom skriver att det fungerar med hjälp av dom inbyggda ljudkretsarna på moderkortet.

Nedan följer ett citat från ett Techpowerup test på GT 240

"As mentioned before, NVIDIA has slightly changed how their HDMI Audio works. Instead of connecting an SPDIF output from your sound card to the graphics card, the driver will route the audio signal from the sound device over the PCI-Express bus into the graphics card. According to NVIDIA "fully uncompressed 7.1 LPCM" is supported, as far as I know the sound card will take care of decoding the audio from other formats into LPCM. Please note that you will still need an onboard sound device or sound card. Unlike ATI graphics cards there is no complete sound device embedded inside the GPU".

Länk till test på GT 240 från Techpowerup http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_GT_240/3.html

Visa signatur

janee

Permalänk

Okej grymt ska läsa testet, sen min dator det gäller är en HTPC stationär, men jag har även en bärbar där hdmi funkar perfekt med ljud o bild, men det är inte den det gäller nu. har provat med senaste BIOS, och nvidia drivisar

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Okej grymt ska läsa testet, sen min dator det gäller är en HTPC stationär, men jag har även en bärbar där hdmi funkar perfekt med ljud o bild, men det är inte den det gäller nu. har provat med senaste BIOS, och nvidia drivisar

http://i51.tinypic.com/o59th4.jpg

Högerklicka och markera "Show Inactive..."
Finns den med?

/Off
Lite skumt att ett 240 skulle ha inbyggt då det inte kom fören 400-korten annars.
Vanligt gäller det 8000-serien, 9000 samt 200 behöver en kabel mellan moderkort/ljudkort och grafikkort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

ska prova när jag kommer hem, men det janee citerade verkar nog vara så som det funkar.

testet gäller just gefore 240 gt

"As mentioned before, NVIDIA has slightly changed how their HDMI Audio works. Instead of connecting an SPDIF output from your sound card to the graphics card, the driver will route the audio signal from the sound device over the PCI-Express bus into the graphics card. According to NVIDIA "fully uncompressed 7.1 LPCM" is supported, as far as I know the sound card will take care of decoding the audio from other formats into LPCM. Please note that you will still need an onboard sound device or sound card. Unlike ATI graphics cards there is no complete sound device embedded inside the GPU"

Permalänk
Medlem

När jag hade ati kort stog min hdmi output som not plugged in när förstärkaren var avstängd, vilket var lite jobbigt då den revertade standardenhet hela tiden.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

problemet är inte att det står "not plugged in" utan att den den inte finns med överhuvudtaget, sen så finns det inget listat i device manager heller ang nvidia hd audio :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Högerklicka och markera "Show Inactive..."
Finns den med?

/Off
Lite skumt att ett 240 skulle ha inbyggt då det inte kom fören 400-korten annars.
Vanligt gäller det 8000-serien, 9000 samt 200 behöver en kabel mellan moderkort/ljudkort och grafikkort.

G 210, GT220 GT240 behöver ingen SPDIF kabel, men GTS 250 och alla GTX 2XX måste använda SPDIF kabel mellan grafikkort och moderkort, jag tror det beror på att G 210, GT 220 och GT 240 lanserades mycket senare.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har du testa det jag skrev om att starta om datorn?

Permalänk

Jag har nu med ganska stor säkerhet funnit problemet:

"This problems happens on old AGP boards and also on some older PCIe boards. Newer PCIe boards don't have this problem. AGP boards weren't designed for multiple devices on the AGP bus. But this problem has an easy fix. At least for BIOS that rely on ACPI for IRQ routing. For those that don't, you can assign IRQ on the BIOS menu or under the OS.

Certain ATI HDXXXX cards come with an integrated High Definition Audio Controller to provide audio over HDMI. They have an HDMI output. So you will get two devices on the AGP bus. "Bus 2 Device 0 Function 0" and "Bus 2 Device 0 Function 1". Since most BIOS don't provide IRQ Routing for more than "Bus 2 Device 0 Function 0" the graphics function, the HDA function won't get an IRQ and audio over HDMI won't work.

There is a definitive solution for this problem. You need to edit the ACPI table of your System Board's BIOS. Not the Graphics card one! I am going to give a brief explanation on how I achieved this. In the hopes that this information might help others to fix their system board's BIOS too."

så vad jag behöver är antingen ett moddat AMI bios eller ett "hardware hack"

hardware hack:
first step is change pci cards in slot's and, if you have that option in mb bios, IRQ settings until you get SAME IRQ (in pci table after bios boot-up) for hdmi and vga. After that, CHANGE your computer driver from acpi to :"Advanced Configuration and Power.." and reboot PC. You don't need APIC table in your OS. This is sh..t. (Software emulation IRQ recourses from APIC table in your board bios). Win2K working perfectly w/o this. After reboot you will have only - TRULY 15 IRQ's in device manager and pop-up window for new driver will surprise you ). Of course, you must enable Microsoft UUA bus driver.

Add:
Don't worry. Most driver's, since W98, work perfectly when you sheering resources. All 24 IRQ's in XP and 255 in Vista are emulated and EVERY OS working through board resources (Unix, Linux, etc).

verkar lite krångligt, någon som har lite kunskap om som här och kan upplysa mig lite?

3 guider hur man gör för agp award bios
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=106690
http://www.theraptorpit.com/forum/index.php?showtopic=5166
http://www.rebelshavenforum.com/sis-bin/ultimatebb.cgi?ubb=ge...