Permalänk
Medlem

SSD livstid

Finns trådar, vet, men de är 2-3 år gamla! Någon som vet ungefärlig livslängd på en modern SSD med defrag etc av?

Permalänk

Det skall ju beräknas till en 1 000 000 timmar vilket är rätt mycket. Har för mig att det är knappt 8 000 på ett år. Men det är ju i teorin.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det skall ju beräknas till en 1 000 000 timmar vilket är rätt mycket. Har för mig att det är knappt 8 000 på ett år. Men det är ju i teorin.

Så ett par år i alla fall?

Permalänk
Musikälskare

Du hinner nog köpa nya grejer innan den ger upp (i bästa fall då man aldrig kan vara helt säker när det kommer till elektronik)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hur långt är ett snöre?

Från den ena änden till den andra

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Inteno:

Från den ena änden till den andra

Ja men hur långt är det då?

Hm bara 8 tusen timmar på ett år?

Permalänk
Medlem

24h*365dygn=8760h/år

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

http://www.anandtech.com/show/4159/ocz-vertex-3-pro-preview-t...

Här står lite intressant läsning på livslängden för en ssd..

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem

3 års garanti på en Corsar Force 120 GB idag. Självklart så dör den väl dagen efter den gått ut. Saliga ironi...

Förhoppningsvis håller den ett par 3-5 år... *host* 10 Fast i och för sig. Håller den 5 år så,... tja den lär ju bli utdaterad. Alltså, det lär komma snabbare och billigare med större kapacitet, så det blir nog bra

Permalänk
Medlem

Jag har haft min OCZ VERTEX (120Gb) sedan release (feb 2009) och kört den som systemdisk sedan dess.

Var ett tag sedan jag formaterade om, men enligt SSD Life har jag en estimerad livslängd till Oktober 2016. Resultaten varierar lite i programmet dock. 67% health.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikerrer:

Jag har haft min OCZ VERTEX (120Gb) sedan release (feb 2009) och kört den som systemdisk sedan dess.

Var ett tag sedan jag formaterade om, men enligt SSD Life har jag en estimerad livslängd till Oktober 2016. Resultaten varierar lite i programmet dock. 67% health.

Vad menar du med att du har "formaterat om" den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hur långt är ett snöre?

Sånna frågor passar in på flashback?!?!?!

Permalänk
Avstängd

Asså det beror väll på hur mycket och hur hård den används, samt temperatur?
Om det är 3års garanti är det kanske med halvdann behandling, typ varmt chassi och att den står på och används hela tiden som den ska hålla så pas länge.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Finns trådar, vet, men de är 2-3 är gamla! Någon som vet ungefärlig livslängd på en modern SSD med defrag etc av?

Är det någon här på forumet som kört slut på sin SSD? Märkt att minnesceller är "utslitna"?

Alla siffror om livslängd är teoretiska tills det börjar trilla in verklig information.

Håller Intels SSD:er i fem år så är jag nöjd åtminstone. Jag hör av mig om dom pajar innan.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Skrivet av Nystartad:

Är det någon här på forumet som kört slut på sin SSD? Märkt att minnesceller är "utslitna"?

Alla siffror om livslängd är teoretiska tills det börjar trilla in verklig information.

Håller Intels SSD:er i fem år så är jag nöjd åtminstone. Jag hör av mig om dom pajar innan.

Jag har hade ett OCZ Vertex 60 som i höstas började tappa systemfiler varje gång jag flyttade datorn. Jag fick installera om windows varje månad pga detta. Sen för en dryg månad sen så slutade disken svara helt, den dök inte upp i BIOS ens. Den höll i nästan 2 år för mig. *RIP*

Jag har nu fått den utbytt till en Corsair Force 60 av Alina Systems ska installera den så snart jag har uppdaterat firmwaren på den. Ett fall är ju inget att bygga statistik på och jag tycker det är så skönt med SSD så om går de sönder med 2-3 års mellanrum så gör det mig inget, då får man en ursäkt att uppgradera till en ännu snabbare:)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

System hårddisken kan ju haverera utan alltför stora förluster, värre om de större lagringshårddiskarna dör.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Jag har hade ett OCZ Vertex 60 som i höstas började tappa systemfiler varje gång jag flyttade datorn. Jag fick installera om windows varje månad pga detta. Sen för en dryg månad sen så slutade disken svara helt, den dök inte upp i BIOS ens. Den höll i nästan 2 år för mig. *RIP*

Jag har nu fått den utbytt till en Corsair Force 60 av Alina Systems ska installera den så snart jag har uppdaterat firmwaren på den. Ett fall är ju inget att bygga statistik på och jag tycker det är så skönt med SSD så om går de sönder med 2-3 års mellanrum så gör det mig inget, då får man en ursäkt att uppgradera till en ännu snabbare:)

Detta verkar ju vara ett klassiskt fall där disken dör av andra anledningar än att nand-cellerna tar slut?

Saxat från länken till andandtech ovan:

Citat:

Just to clarify, once you exceed the program/erase cycles you don't lose your data, you just stop being able to write to the NAND. On standard MLC NAND your data should be intact for a full year after you hit the maximum number of p/e cycles.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Detta verkar ju vara ett klassiskt fall där disken dör av andra anledningar än att nand-cellerna tar slut?

Saxat från länken till andandtech ovan:

Visst kan det vara så. Jag vet ju egentligen inte mer än att min disk stendog. Den nya disken verkar fungera bra i alla fall. Kul att den är snabbare än den gamla som den ersätter, grattis är gott:D

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Visst kan det vara så. Jag vet ju egentligen inte mer än att min disk stendog. Den nya disken verkar fungera bra i alla fall. Kul att den är snabbare än den gamla som den ersätter, grattis är gott:D

Det är ett väldigt typiskt fall av en så kallad "Controller Failure", och är den vanligaste (nästan exklusiva?) anledningen till att SSD enheter blir obrukbara.

Observera att mekaniska diskar ochså kan dö av dessa, det är inget unikt SSD problem. Men mekaniska diskar har ochså en hög risk att dö PGA mekaniska fel... specielt när de är nyköpta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiCAZi:

Sånna frågor passar in på flashback?!?!?!

nej, frågan var lika luddig som topic.

ont: kommer hålla längre än mekaniska hdds tror jag.

Permalänk
Medlem

Formeln för livslängden ser ut ungefär så:

SSD-storlek * P/E-cyklar ---------------------------------- = livslängd i GB Write amplification

Exempel: 50 GB SSD, 5000 P/E-cyklar och WA värde på 10 ger totalt en livslängd på 25 TB. Om man skriver 5 GB om dagen (en dvd-skriva) kommer disken hålla i 5000 dagar, dvs. c:a 14 år.

När P/E-cyklarna är förbrukade kommer man kunna läsa men inte skriva till disken.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det skall ju beräknas till en 1 000 000 timmar vilket är rätt mycket. Har för mig att det är knappt 8 000 på ett år. Men det är ju i teorin.

Du refererar till MTBF. Men det är inte riktigt samma sak som livslängden på disken. Om du har två enheter går det 2 av dina 1 miljon timmar per timme. Har du 3 går det 3 timmar. Har du en miljon diskar är sannolikheten väldigt stor att du inom en timme har en disk som har problem.

Permalänk
Medlem

Haha, och min c300 gick sönder efter typ en månads användande. På tal om att SSDs har lång livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Formeln för livslängden ser ut ungefär så:

SSD-storlek * P/E-cyklar ---------------------------------- = livslängd i GB Write amplification

Exempel: 50 GB SSD, 5000 P/E-cyklar och WA värde på 10 ger totalt en livslängd på 25 TB. Om man skriver 5 GB om dagen (en dvd-skriva) kommer disken hålla i 5000 dagar, dvs. c:a 14 år.

När P/E-cyklarna är förbrukade kommer man kunna läsa men inte skriva till disken.

Får nästan klämma in wear leveling också, ingen algoritm gör det perfekt så man får lite extra slitage där också. Kan ju också nämna att anandtech kontrollerade write amplification på ett antal vertex 2 diskar dom haft i sina datorer, de flesta diskarna låg runt 0.6 tack vare komprimeringen som sandforce gör!