Val av träningsskor - samt vad kör ni med?

Permalänk
Medlem

Val av träningsskor - samt vad kör ni med?

Funderar på införskaffa mig ett par redigt sköna skor för jogging och hurtiga promenader av modell längre sträckor.
Underlag generellt handlar om asfalt.

Vilka skor använder ni och ni tycker är riktigt sköna?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag själv sätter ner yttersidan av hälen först i mitt löpsteg och köpte ett par Nike som är designade för den typen av steg.

Så mitt tips är att gå till Löparlabbet och be om hjälp så tittar de vilka skor som passar ditt steg. Denna hjälp har jag också sett på vissa stora Intersport-butiker.
Är du snål kan du gå dit, få hjälp med att analysera ditt steg, sen köpa skorna från nätet.
Skor som är anpassade för dig gör din träning lättare och hjälper dig undvika konstiga förslitningar och snedbelastning.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag tror att skor är så pass individuellt att det bästa är nog att göra som RetarDeD säger.
Är i behov av ett par skor att jogga runt i nu till våren, så då lär jag skaffa mig ett par ordentliga annat än att ta första bästa i min storlek och som 'känns bra' efter att ha gått 10 meter i butiken

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

visst är det så.
Vart nyfiken på vad ni använder så man har något att titta på i butiker.
Sen är inte jag den som tar första bästa heller, vill inte att fötterna gråter efter 15 min joggande =P

Lite mer kärlek än så ska mina stinkisar få

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ska man röra sig på asfalt (hårt underlag) så rekommenderas bättre dämpning i sula än normalskon. Har provat olika modeller av Adidas samt Asics (och kommit fram till att det senare märkets utformning passar mina fötter bättre). Sen att jag numera sitter med en salig blandning av olika märken beroende på vilket syfte jag har med träningen.

Cykel = Shimano
Löpning = Asics
Inomhus (gym/fotboll mm), Nike/Adidas beroende på

Listan kan göras än längre

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Några asics har jag också haft för löpning. Om de är nå bra vet jag dock inte. Men jag tänkte ta och få något vettigt och spendera friskvårdsbidragspengar på ett par ordentliga åtminstone.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag började springa förra veckan, gick till stadium och frågade efter hjälp, alla har vi olika löpar steg och tydligen var Adidas och Nike bäst för mig, valde ett par billigare Adidas, 699SEK. Tycker dom funkar än så länge, nu springer jag inte så mycket ca 15-20 minuter 5-6 gånger i veckan (är fruktansvärt otränad ^^), men kommer defentivt att gå upp två-tre pris klasser när jag kommer att orka längre löp turer!

EDIT: Adidas response stability 3 (herr, finns även som dam). bild:

Med vänliga hälsningar
MS / MARCUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Jag började springa förra veckan, gick till stadium och frågade efter hjälp, alla har vi olika löpar steg och tydligen var Adidas och Nike bäst för mig, valde ett par billigare Adidas, 699SEK. Tycker dom funkar än så länge, nu springer jag inte så mycket ca 15-20 minuter 5-6 gånger i veckan (är fruktansvärt otränad ^^), men kommer defentivt att gå upp två-tre pris klasser när jag kommer att orka längre löp turer!

EDIT: Adidas response stability 3 (herr, finns även som dam). bild:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51OVdHDTlFL._SL500_.jpg

Med vänliga hälsningar
MS / MARCUS

Så tänker jag med, lägga mer pengar när man känner att man har kondis att kunna jogga utan problem.
Är jäkligt otränad, och den träning man får via jobbet handlar ju bara om lyfta skit osv osv.
Räknade själv att plocka 30min varannan dag i allafall.

Tack för tipsen, ska se om man hinner in till någon butik och kika imorgon nu när man ändå fick lön idag.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har varit förbi på stadium här i gävle nu och fått reda på att jag ska ha ett par stabila dojjor då jag pronerar mycket. Jag är lång och har storlek 47-48 ca, men det största som finns här i trakten (inkl. valbo) är typ stl 45-46.

Funderar på att ta mig till löplabbet i uppsala för att få reda på mer om mina fötter, fast jag vill ju ge mig ut nu när solen börjar titta fram.
Någon som kan tipsa om nån bra webbutik för löparskor? Som då har större storlekar också, och gärna så att man kan få hem och provtesta ett par olika utan att betala extra frakt (eller liknande).

Brandos har nå sånt, men de har inte mycket löpskor (eller info om dom iaf).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har varit förbi på stadium här i gävle nu och fått reda på att jag ska ha ett par stabila dojjor då jag pronerar mycket. Jag är lång och har storlek 47-48 ca, men det största som finns här i trakten (inkl. valbo) är typ stl 45-46.

Funderar på att ta mig till löplabbet i uppsala för att få reda på mer om mina fötter, fast jag vill ju ge mig ut nu när solen börjar titta fram.
Någon som kan tipsa om nån bra webbutik för löparskor? Som då har större storlekar också, och gärna så att man kan få hem och provtesta ett par olika utan att betala extra frakt (eller liknande).

Brandos har nå sånt, men de har inte mycket löpskor (eller info om dom iaf).

drog du bara fram fötterna ellerl hur tar dom reda på det?
har fasiken inte fått tid än att åka in och kika :S
Men 48? =P Långben?
fasen blir du påhoppad bara och ta dojjorna så har du dödligt vapen hehe.

Nae men har du annars svårt att hitta eller gällde det bara träningsskor?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har varit förbi på stadium här i gävle nu och fått reda på att jag ska ha ett par stabila dojjor då jag pronerar mycket. Jag är lång och har storlek 47-48 ca, men det största som finns här i trakten (inkl. valbo) är typ stl 45-46.

Funderar på att ta mig till löplabbet i uppsala för att få reda på mer om mina fötter, fast jag vill ju ge mig ut nu när solen börjar titta fram.
Någon som kan tipsa om nån bra webbutik för löparskor? Som då har större storlekar också, och gärna så att man kan få hem och provtesta ett par olika utan att betala extra frakt (eller liknande).

Brandos har nå sånt, men de har inte mycket löpskor (eller info om dom iaf).

Kunde inte affären beställa ett par större åt dig? Brukar inte vara något problem, beroende på om modellen kanske inte har större. Rekommenderar att du tar dig tiden att söka vidare i affärer, du kan alltid ringa till butiker och fråga ifall de har dom storlekarna inne, så du inte åker helt förgäves!

PS: Har dock inget svar på frågan din

Med vänliga hälsningar
Mr.Snark / Marcus