Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 eller H50

Tjenare är det värt o köpa en Noctua NH-D14 och byta ut sin nuvarande Corsair h50kylare?

/Robert

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Tror att det är mer värt (om du inte gjort det) att byta till 2st GTfläktar som snurrar i 1150 eller 1450 rpm, inte så stor skillnad mellan dem. Innan jag köpte min H50 var det för att jag läst på flera ställen att den presterar bättre. Den är ju smidigare också.

Permalänk
Medlem

Okey, Kör med 2x Noctua NF-S12B FLX 120mm 1200rpmare (push / pull) Men då kör jag vidare med min h50 då. Tack för svar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jaha du är inte nöjd med din H50, bara att beklaga
Har du hyffsat med pengar och vill testa en luftkylare så kör på, kan vara intressant att jämföra. Jag skulle dock sätta dit en extra fläkt på H50n. Personligen är jag nöjd med min, tror inte att det är så stor skillnad mellan H50 och NH-D14.. någon enstaka grad kanske.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Jaha du är inte nöjd med din H50, bara att beklaga
Har du hyffsat med pengar och vill testa en luftkylare så kör på, kan vara intressant att jämföra. Jag skulle dock sätta dit en extra fläkt på H50n. Personligen är jag nöjd med min, tror inte att det är så stor skillnad mellan H50 och NH-D14.. någon enstaka grad kanske.

Joo jag e allt nöjd med h50, håller min i7a runt 68-70C full load i prime95. Men skulle vara skoj o prova på något nytt, Men som ni säger / testerna visar så är det inte värt 700:- för någon grad mindre

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

NH-D14 piskar H50 med hästlängder.

Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras.

Permalänk
Medlem

NF-S12B FLX är ju inte rekommenderade som radiatorfläktar, synd att du inte läste det innan du köpte dem. För radiatorer ska man ha noctuas pressure-serie.

Skrivet av partynikko:

NH-D14 piskar H50 med hästlängder.

Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras.

Troll.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av partynikko:

NH-D14 piskar H50 med hästlängder.

Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras.

Haha stämmer ju lika bra som att jag är en idiot. Det är inte so stor skillnad precis, men visst är D-14 lite bättre kylning med, men låter dock mera och tar MYCKET mera plats.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av eratrix:

Tjenare är det värt o köpa en Noctua NH-D14 och byta ut sin nuvarande Corsair h50kylare?

/Robert

Jag skulle säga att du ska behålla din H50 då det inte är mycket skillnad alls och Noctua D-14 låter mycket mer.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

NF-S12B FLX är ju inte rekommenderade som radiatorfläktar, synd att du inte läste det innan du köpte dem. För radiatorer ska man ha noctuas pressure-serie.

Troll.

Alla recensioner och tester är också trolls

Skrivet av DanneBern:

Haha stämmer ju lika bra som att jag är en idiot. Det är inte so stor skillnad precis, men visst är D-14 lite bättre kylning med, men låter dock mera och tar MYCKET mera plats.

Ifrågeställer inte din intelligens så vet ej ^_^.
Låter mera? U mad bro? Min snurrar på 900rpm på 4GHZ och håller ner temperaturerna till väldigt behagliga i full load.

Aldrig hört min fläkt förutom när jag dratt den på fullt (vilket inte är nödvändigt eftersom jag fick samma temperaturer på full RPM och 900rpm).

Permalänk
Skrivet av partynikko:

NH-D14 piskar H50 med hästlängder.

Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras.

H50 är bäst alltså? hehe

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

H50 är bäst alltså? hehe

Om du hade valt en Volvo framför en Bugatti så kan du se det så

Dessutom piskar även NH-D14 Corsair H50ns storebror "H70"

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Alla recensioner och tester är också trolls

Om skillnaden mellan H50 och D14 är som mellan Volvo och Bugatti så måste i samma storleksordning skillnaden mellan D14 och flytande kväve vara som mellan en handgranat och en supernova...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om skillnaden mellan H50 och D14 är som mellan Volvo och Bugatti så måste i samma storleksordning skillnaden mellan D14 och flytande kväve vara som mellan en handgranat och en supernova...

Jag sa inte "skillnaden är som mellan Volvo och Bugatti."

Jag sa : "Som att en Volvo (H50) och en Bugatti (NH-14) skulle jämföras."

Vad jag menar är att kylarna spelar i två helt olika ligor.

H50 är kompakt, liten och enkel med en helt ok kylarprestanda.

NH-D14 är lite större, väger lite mer men ger definitivt bättre kylarprestanda.

Beror på vad man prioriterar.

Permalänk
Avstängd

är skälv sugen på antec vattenkylning med GT fläkt.

som folk har nämnt innan så visst luftkylare som väger 700 gram+ och som är 20*20*20 centimeter kyler i regel bättre vilket inte är helt oväntat.

kylare såsom h50 är att föredra ifall man vill ha en lösning som inte tar upp så mycket plats och som inte värmer upp chassit(såvida man inte följer corsairs idiotiska rekommendationer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Haha stämmer ju lika bra som att jag är en idiot. Det är inte so stor skillnad precis, men visst är D-14 lite bättre kylning med, men låter dock mera och tar MYCKET mera plats.

d14 är tystare än h50, d14 kyler också bättre (inte mycket dock, inte just som natt eller dag)
men de är ingen mening att köpa en ny kylare om du är nöjdm ed h50 som de är nu, lite svalare blir de men inte värt de helt enkelt.

d14 är ett monster, tar bra mycket plats (inte för att den platsen är nått man saknar egentligen så)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

är skälv sugen på antec vattenkylning med GT fläkt.

som folk har nämnt innan så visst luftkylare som väger 700 gram+ och som är 20*20*20 centimeter kyler i regel bättre vilket inte är helt oväntat.

kylare såsom h50 är att föredra ifall man vill ha en lösning som inte tar upp så mycket plats och som inte värmer upp chassit(såvida man inte följer corsairs idiotiska rekommendationer).

NH-D14 väger 1,2kg med fläktarna man får med

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i dina skor hade jag köpt nya fläktar till H50'n. Kollat lite reviews och visst det är skillnad, D14 vinner oftast, men jag skulle inte tycka att det är värt 700kr för att få kanske 5-8 grader kallare CPU. Plus att NH-D14 är en monsterkylare vilket också skulle vara ett bra anledning att inte köpa en. Men ett par nya fläktar tror jag skulle göra susen för dig.

Halv OnT: Satt i liknande funderingar igår, sitter med en NH-U12P och vill ha ny kylare, funderade lite mellan H50, H70 eller NH-D14, men efter lite mer tänkande vart det riktig vattenkylning. Jag orkar inte hålla på och byta mellan olika high-end kylare som kanske ger några graders skillnad längre.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte ljudet är speciellt stort problem för det mesta. pwm/volt reglerar man de via mobo går de ju knappt alls så länge man inte börjar belasta CPUn. I detta forumet är det väll mesta sammanknippat med spel och om datorn låter några extra dBa gör väll inte för mycket?

Själv snurrar inte ens min CPU fläkt förens jag kommer upp i ca 40% konstant load.

Permalänk
Hedersmedlem

Gick själv från H50 med 2 GT typoon till Noctua D14. D14 är tystare och mer effektiv. Jag fick dock H50 ganska så effektiv: #10422878

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hade jag varit i dina skor hade jag köpt nya fläktar till H50'n. Kollat lite reviews och visst det är skillnad, D14 vinner oftast, men jag skulle inte tycka att det är värt 700kr för att få kanske 5-8 grader kallare CPU. Plus att NH-D14 är en monsterkylare vilket också skulle vara ett bra anledning att inte köpa en. Men ett par nya fläktar tror jag skulle göra susen för dig.

Halv OnT: Satt i liknande funderingar igår, sitter med en NH-U12P och vill ha ny kylare, funderade lite mellan H50, H70 eller NH-D14, men efter lite mer tänkande vart det riktig vattenkylning. Jag orkar inte hålla på och byta mellan olika high-end kylare som kanske ger några graders skillnad längre.

Okey, vilka fläktar ska man ha?

Edit: Läste screamin-daemon länk

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av eratrix:

Okey, vilka fläktar ska man ha?

Edit: Läste screamin-daemon länk

Jag skulle kolla på Scythes Gentle Typhoon fläktarna som några tidigare nämnt. Dessa ska vara om inte den bästa bland de bästa fläkten man kan till radiator. Sen vilket varvtal du vill ha är upp till dig, till mitt vattenkylningspaket köpte jag 1850RPM och tänkte sedan strypa ner dom så mycket jag vill med en fläktkontroller.

Gentle Typhoon 1450rpm ligger på ungefär samma ljudnivå som noctua fläkte du har just nu. Dom har inte lika högt flöde som noctuorna men dom har mycket högre statiskt lufttryck vilket lämpar sig mycket bra till vattenkylning.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag skulle kolla på Scythes Gentle Typhoon fläktarna som några tidigare nämnt. Dessa ska vara om inte den bästa bland de bästa fläkten man kan till radiator. Sen vilket varvtal du vill ha är upp till dig, till mitt vattenkylningspaket köpte jag 1850RPM och tänkte sedan strypa ner dom så mycket jag vill med en fläktkontroller.

Gentle Typhoon 1450rpm ligger på ungefär samma ljudnivå som noctua fläkte du har just nu. Dom har inte lika högt flöde som noctuorna men dom har mycket högre statiskt lufttryck vilket lämpar sig mycket bra till vattenkylning.

Okej, men tror jag nog köper en ny kylare, har hört att pumpen börjar låta, stör mig som fan på det =/

Om jag nu skulle köpa Noctua NH-D14. skulle det få plats i ett corsair 800D?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av eratrix:

Okej, men tror jag nog köper en ny kylare, har hört att pumpen börjar låta, stör mig som fan på det =/

Om jag nu skulle köpa Noctua NH-D14. skulle det få plats i ett corsair 800D?

Okej, ja då är det nog kanske bästa att titta på en ny kylare. 800D är ett stort chassi som du lätt får plats med en NH-D14 i.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Okej, ja då är det nog kanske bästa att titta på en ny kylare. 800D är ett stort chassi som du lätt får plats med en NH-D14 i.

Beställde en nh-d14 nyss, hoppas man får den innan fredag, bor i Norrland

Men tack för alla svar..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eratrix:

Okej, men tror jag nog köper en ny kylare, har hört att pumpen börjar låta, stör mig som fan på det =/

Om jag nu skulle köpa Noctua NH-D14. skulle det få plats i ett corsair 800D?

Skicka in din H50 där du har köpt den. Skit i att det står att du ska skicka till Corsair direkt. Sedan ber du om att inte få en ny H50, utan du vill ha en annan. De flesta accepterar att man byter, man får bara betala mellanskillnaden. Du måste dock poängtera detta innan du skickar in den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Skicka in din H50 där du har köpt den. Skit i att det står att du ska skicka till Corsair direkt. Sedan ber du om att inte få en ny H50, utan du vill ha en annan. De flesta accepterar att man byter, man får bara betala mellanskillnaden. Du måste dock poängtera detta innan du skickar in den.

Går det o göra det om man inte har kvar kartongen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eratrix:

Går det o göra det om man inte har kvar kartongen?

Ja, du har garanti på kylaren, inte kartongen. Bara hitta nåt lämpligt att skicka i.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ja, du har garanti på kylaren, inte kartongen. Bara hitta nåt lämpligt att skicka i.

Garanti må han ha. Men ljud som han stör sig på tror jag inte går på garantin?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av partynikko:

Garanti må han ha. Men ljud som han stör sig på tror jag inte går på garantin?

Jo, om ljudet kommer från pumpen. Jag skickade in min till Inet och de bytte ut den utan snack. Det är ett ganska vanligt problem på H50.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...