Köpråd till en lite billigare Systemkamera

Permalänk
Medlem

Köpråd till en lite billigare Systemkamera

Hej!

Behöver lite köpråd då det ska inköpas en systemkamera till min fotointresserade syster som behöver en billig och bra nybörjarkamera.

Systemkameran får kosta ungefär 4-5k med objektiv, inga speciella krav såvitt jag vet då jag själv inte har så omfattande kunskaper inom foto.

Har själv kollat lite på Canon Eos 1000D som verkar vara en bra nybörjarkamera men lite gammal i sitt utförande. är det värt att gå upp lite i pris till en annan modell?

mvh Oto

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Nikon D3100. Jag fotar själv med Canon men tycker att D3100 är en bättre instegsmodell. Mycket prisvärd, samt att du även får duglig videoinspelning.
Alternativt så väntar du på Canon Eos 1100D som är påväg ut i butikerna och ser vad den går för. Precis som du säger så är 1000D lite föråldrad. Brushanteringen är ruskigt dålig!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Nex-5.

Ok, inge pro på systemkameror. Min polare är tryckare, så han har lite koll iallfall.
Han köpte en Nex-5 har jag för mig!
http://shop.onoff.com/Produkter/Kameror/Systemkameror/Kameror...

Grymma bilder, stor shutter (Har för mig det heter så) ska se ifall jag hittar en bild o posta.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Nex-5 och även Nex-3 är jättetrevliga kameror. Dessvärre går du ifrån systemkamera formatet då dessa kameror har mer "egna" inställningslösningar. Lär du dig en systemkamera så kan du dugligt använda dom flesta. Tycker att det är en jättebra kamera för semesterfotografen som vill ha bra bilder, men inte för den som är intresserad av att lära sig mer om fotografering och systemkameror.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Nex-5.

Grymma bilder, stor shutter (Har för mig det heter så) ska se ifall jag hittar en bild o posta.

Stor bländare?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Nex-5 och även Nex-3 är jättetrevliga kameror. Dessvärre går du ifrån systemkamera formatet då dessa kameror har mer "egna" inställningslösningar. Lär du dig en systemkamera så kan du dugligt använda dom flesta. Tycker att det är en jättebra kamera för semesterfotografen som vill ha bra bilder, men inte för den som är intresserad av att lära sig mer om fotografering och systemkameror.

Nex-kamerorna är systemkameror, precis som moderna digitala spegelreflexkameror är. De är nämligen också system, i att man kan byta objektiv på dem.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Nikon D3100 eller D5000, D5000 är dessutom ruskigt billig just nu på Cyberphoto. Är själv Canon "fantast" men tycker att 1000D är en dålig instegskamera med dagens mått, 1100D kan kanske ändra detta läge lite men tycker fortfarande Nikons insteg är mer intressanta.

Sen finns ju också t ex Sony SLR-A390, här har du tiltbar skärm och väldigt mycket bättre liveview än vad konkurrenterna har.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

I måndags köpte jag en begagnad Canon EOS 30D i nyskick för 2100kr och en Canon EF 50mm f/1.8 II med motljusskydd för 850kr till en vän som ville lära sig fotografera. Med ett billigt minneskort så blir det strax över 3000kr. Kompletteras med en vidvinkel senare om man känner för det.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Det här måste ju vara en bra affär om man vill köpa en ny kamera och börja fota http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD50001855VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Nex-kamerorna är systemkameror, precis som moderna digitala spegelreflexkameror är. De är nämligen också system, i att man kan byta objektiv på dem.

Fast i dagsläget är det ju inte så mycket till system då utbudet av objektiv är ganska begränsat (minst sagt), även om du har rätt per definition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trenne:

Det här måste ju vara en bra affär om man vill köpa en ny kamera och börja fota http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD50001855VR

Ja det är nog det bästa erbjudandet just nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Jag ska begrunda det ni rekommenderat och se vad det blir för köp, just nu lutar det åt en Nikon D5000 hos Cyberphoto, hoppas bara att den finns kvar till det priset ett tag till.

Mvh Oto

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenne:

Det här måste ju vara en bra affär om man vill köpa en ny kamera och börja fota http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD50001855VR

Ojojoj vad billigt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det står kvar att Nikon D5000 är den prisvärdaste kameran i nuläget eller? Har noll koll på kameror men kanske ska ge en i present. Om man tar med tillbehörspaketet så bör man klara sig som nybörjare eller?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så köper man en beg nikon det blir billigare, kamerahuset är inte det viktigaste för bildkvalitet utan objektiven och blixtar är det man ska satsa på. köp en d 50 eller bättre, man kan hitta dem med kitoptik runt 2000kr på blocket o tradera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle rekommendera en begagnad Nikon D80 eller liknande med inbyggd fokusmotor i kamerahuset. De så kallade "instegskamerorna" är just inget annat. Ett annat kamerahus behövs om man vill kunna köpa annat än "kitzoomarna" utan att ruinera sig, om man vill ha autofokus och ljusmätning. Det kan vara kul att så småningom skaffa t.ex ett makroobjektiv eller ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd för foto i befintligt inomhusljus och bilder med kort skärpedjup. Allt detta är "kört" med "instegskamerorna" om man inte har råd med dyr AF-S optik.
Visst har de nya kamerorna bättre brusegenskaper vid höga ISO, det får man väga mot nackdelarna.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Skrivet av Nystartad:

Jag skulle rekommendera en begagnad Nikon D80 eller liknande med inbyggd fokusmotor i kamerahuset. De så kallade "instegskamerorna" är just inget annat. Ett annat kamerahus behövs om man vill kunna köpa annat än "kitzoomarna" utan att ruinera sig, om man vill ha autofokus och ljusmätning. Det kan vara kul att så småningom skaffa t.ex ett makroobjektiv eller ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd för foto i befintligt inomhusljus och bilder med kort skärpedjup. Allt detta är "kört" med "instegskamerorna" om man inte har råd med dyr AF-S optik.
Visst har de nya kamerorna bättre brusegenskaper vid höga ISO, det får man väga mot nackdelarna.

Nikkor AF-S 35mm 1.8 kostar runt 1800:- Nytt
Nikkor AF-S 55-200 4.5-5.6 VR kostar också runt 1800:- Nytt
Vilket absolut inte är att ruinera sig!
Och det är inte alls "kört"!
Jag kör en D3100 och det var min första system, jag är sjukt nöjd och det har varit en kalas inkörsport i "systemvärlden"!
Erbjudandet på D5000 fanns inte då jag köpte min D3100 men hade nog troligtvis valt D3100 ändå!
Har bara bra saker att säga om D3100:an, visst den är en "lättviktare" och kanske lite plastig!
Men allt är väldigt logiskt på den och det är få saker man saknar!
Nu har jag köpt på mig en hel del optik och börjar fundera på att uppgradera kamerahus till en D7000 då jag fastnat ordentligt för foto och D7000 var för mycket att lägga då jag inte visste att det skulle bli en sådan här stor hobby som det blivit!

I mitt tycke ..D5000 eller D3100 båda är riktigt bra första system!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystartad:

Jag skulle rekommendera en begagnad Nikon D80 eller liknande med inbyggd fokusmotor i kamerahuset. De så kallade "instegskamerorna" är just inget annat. Ett annat kamerahus behövs om man vill kunna köpa annat än "kitzoomarna" utan att ruinera sig, om man vill ha autofokus och ljusmätning. Det kan vara kul att så småningom skaffa t.ex ett makroobjektiv eller ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd för foto i befintligt inomhusljus och bilder med kort skärpedjup. Allt detta är "kört" med "instegskamerorna" om man inte har råd med dyr AF-S optik.
Visst har de nya kamerorna bättre brusegenskaper vid höga ISO, det får man väga mot nackdelarna.

Vad gäller fasta objektiv finns det fortfarande lite att önska vad gäller stöd för AF osv tillsammans med de hus som inte har inbyggd motor (dock så finns den utmärkta normalen 35/1.8, som inte heller kostar så blodigt mycket), men det behöver varken vara så dyrt eller begränsande längre att köpa objektiv till ett sådan hus. Det finns många bra normalzoomar, Nikon har flera och Tamron och Sigma har lite ljusstarkare med inbyggd fokusmotor (och en del med stabilisering). Vad gäller makroobjektiv så finns tex Tamron 90/2.8, Tamron 60/2.0, Nikon AF-S60/2.8 och Nikon 85/3.5, som alla har fokusmotor, för överkomliga pengar. Sedan finns ju de något dyrare Nikon 105/2.8VR och Sigma 150/2.8. Sigma är väl även på gång med en uppdaterad version av sin 105:a som har både inbyggd fokusmotor och bildstabilisering (vet inte vad den kommer att kosta dock).

Visst blir urvalet fortfarande mindre, men utbudet av objektiv att välja på är inte längre så litet som det var när Nikon valde att slopa fokusmotorn i instegshusen för ett antal år sedan. Eg är det väl, för normala användare, om man tex vill köpa 85/1.8, 80-200/2.8, 50/1.8 och kanske något mer som man fortfarande får leva med MF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Nex-kamerorna är systemkameror, precis som moderna digitala spegelreflexkameror är. De är nämligen också system, i att man kan byta objektiv på dem.

Japp, det stämmer. Fördelen med NEXarna är ju att man får en stor detektor i s.k. APSc format.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Nex-kamerorna är systemkameror, precis som moderna digitala spegelreflexkameror är. De är nämligen också system, i att man kan byta objektiv på dem.

Nex-kamerorna är systemkameror, alldeles korrekt. Jag sa att du går ifrån "systemkameraformatet" då jag anser att för mycket skiljer sig från "traditionella" systemkameror. Inget ont om Nex-kamerorna som är toppen för sitt användningsområde! Jag förstod det som att trådskaparen ville ha en kamera att växa i vilket jag anser att det traditionella formatet ger mer utrymme för.

När det har lanserats fler än tre objektiv så kan vi börja snacka. Du har rätt per definition, absolut! Men min personliga åsikt är att det finns alldeles för lite tillbehör och alldeles för mycket inställningar som är specifika för tillverkarna av denna typ av systemkameror för att du ska kunna konfigurera den med den utrustning du vill. Samt att det blir något svårare att handskas med en annan kamera. Jag säger något för kunskaper om inställningar och fotografering kommer du definitivt ta med dig, men det kommer inte bli lika lätt att byta kamera och föra över dessa kunskaper till exempelvis en Nikon eller Canon som är något annorlunda och inte lika "ursäktande" mot handhavarens misstag när du använder manuella inställningar.

But hey, det är bara min åsikt!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Nex-kamerorna är systemkameror, alldeles korrekt. Jag sa att du går ifrån "systemkameraformatet" då jag anser att för mycket skiljer sig från "traditionella" systemkameror. Inget ont om Nex-kamerorna som är toppen för sitt användningsområde! Jag förstod det som att trådskaparen ville ha en kamera att växa i vilket jag anser att det traditionella formatet ger mer utrymme för.

När det har lanserats fler än tre objektiv så kan vi börja snacka. Du har rätt per definition, absolut! Men min personliga åsikt är att det finns alldeles för lite tillbehör och alldeles för mycket inställningar som är specifika för tillverkarna av denna typ av systemkameror för att du ska kunna konfigurera den med den utrustning du vill. Samt att det blir något svårare att handskas med en annan kamera. Jag säger något för kunskaper om inställningar och fotografering kommer du definitivt ta med dig, men det kommer inte bli lika lätt att byta kamera och föra över dessa kunskaper till exempelvis en Nikon eller Canon som är något annorlunda och inte lika "ursäktande" mot handhavarens misstag när du använder manuella inställningar.

But hey, det är bara min åsikt!

Egentligen vill jag inte heller kalla det för systemkamera när det enda man kan byta ut i systemet är objektivet. När man kan byta sökare, framdragning, bakstycke, osv kan vi börja snacka. Det du kallar för "traditionell" systemkamera är ett hyfsat färskt koncept.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

När man kan byta sökare, framdragning, bakstycke, osv kan vi börja snacka.

Med andra ord kan vi konstatera att det i stort sett inte finns några digitala systemkameror öht. De som finns är eg analoga kameror med digitalt bakstycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Med andra ord kan vi konstatera att det i stort sett inte finns några digitala systemkameror öht. De som finns är eg analoga kameror med digitalt bakstycke.

Jäpp, som retoriskt grepp då.

Att diskvalificera vissa kameror för att de har ett objektivutbud =< 3 är lite väl godtyckligt. Det man väl kan sträcka sig till är att säga att nex-kamerorna inte har den formfaktor och handhavande som brukar höra till spegelreflexkameror för småbilds- (och mindre) format, även om det finns en del andra undantag från den formfaktorn (icke-system-, men väl spegelreflexkamerorna Minolta 110 Zoom SLR (generation 1) och Yashica Samurai, t.ex.). Är det pentaprismat som ger "systemkameraformfaktorn", tro?

Det var väl först med Nikon F 1959 som småbildssystemare fick den formfaktor som fortfarande är gångbar?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."