Guide för att göra ett USB minne bootbart samt hur man får på någonting användbart.

Permalänk
Medlem

Guide för att göra ett USB minne bootbart samt hur man får på någonting användbart.

Tjosan! Jag tänkte bjuda på en guide kring ett ämne som ligger mig rätt varmt om hjärtat och det är att få usb minnen att boota upp vid start av datorn
så man kan köra till exempel Windows recovery console, miniPE och andra egna boot builds.

Jag tänkte gå igenom hur man installerar en boot CD som heter "Ultimate Boot CD" på ett flashminne och sedan får det att boota via usb.
Jag tänkte även gå igenom hur man kan få egna BartPE och WinPE builds att boota från ett flashminne, det finns idag rätt många olika hemmasnickrade
boot cd-skivor som man faktiskt kan få att boota från ett usb minne ganska enkelt...

Nu börjar vi!

Ultimate boot cd

Detta behövs:
1st PC med XP, vista eller Windows 7
1st Windows XP CD
1st USB flash minne i storleken 512mb till 16gb (jag har ej testat större)
Ultimate boot cd mjukvaran samt Ultimate USB Boot mjukvara

Steg 1:
Ladda hem de ovanstående filerna och placera dom på lämplig plats, jag har valt skrivbordet

Steg2:
Starta installationen av Ultimate boot CD genom att köra UBCD4Win350.exe, följ instruktionerna
och installera till katalogen C:\UBCD4Win, klicka på fortsätt och låt programmet installera sig.

Steg3:
Du kommer få en fråga som illustreras på bilden; Du kan välja att kontrollera md5 hashen,
jag rekommenderar att ni gör detta för att vara säkra på att filerna är intakta. Det räcker
med en korrupt fil för att det ska bli många timmar lagd på onödig filsökning.

Steg4:
Efter att md5 hashen verifierats vill programmet köra en integritetskontroll på dina filer,
det går inte att skippa detta steg och det kan ta upp till 5 minuter.

Steg5:
När integritetskontrollen är genomförd klickar du på ok och sedan next. Du får sedan en
fråga att kontrollera ifall uppdateringar finns tillgängliga, gör som ni vill på denna fråga.
I skrivande stund finns det ej någon uppdatering.

Steg6:
Vid nästa fönster frågar programmet om det skall starta när installationen slutförs,
vi kommer ändå att starta programmet direkt efteråt så vi kan lika gärna låta det vara och klicka på finish.

Steg7:
Ultimate boot CD startar och du får en fråga om PE builder licens, klicka på "I agree" för att gå vidare.

Steg8:
En fråga dyker upp ifall du vill söka efter Windows installations filer,
vad det här betyder är att programmet kommer leta efter din Windows XP cd-rom. Klicka nej här eftersom vi ska ange det manuellt.

Steg9:
Du möts nu av följande bild:

I source fyller du i sökvägen till Windows XP installationsfilerna (t.ex. D:\ eller E:\)
beroende på vilken enhetsbeteckning din CD läsare har.

Fältet custom lämnas tomt.

I output fältet väljer du endast namn på vad din build ska heta, den kommer att skrivas till C:\UBCD4Win\"dittnamn".

I media output ändrar du till None.

Steg10:
Klicka på Build, en fråga om att katalogen du valt inte existerar kommer upp, klicka på ok för
att skapa katalogen. Du får sedan upp en dialogruta till om licensavtal för winPE builds, klicka på "I agree"
för att gå vidare och låta programmet bygga en PE baserat på Ultimate Boot CD. När programmet är färdigt
klickar du på Close och sedan Exit. Dags att gå vidare!

Steg11:
Stoppa nu i ditt USB minne du tänker använda för detta i en valfri USB enhet i datorn.

Steg12:
Starta sedan programmet UBUSB.exe som du tidigare laddade ner.

Steg13:
Du möts av följande skärm:

Börja med att kontrollera att "Drive letter" pekar mot det USB minnet du vill ska formateras och Ultimate boot CD
installeras på. Ett tips här för att undvika att man använder fel minne är att dra ut eventuella externa hårddiskar
och andra flash minnen man kan tänkas ha i någon USB port.

Det andra vi ska ändra är "BartPE folder", du klickar på knappen till höger och navigerar till C:\UBCD4Win\"dittnamn"
där "dittnamn" är namnet du valde att ge din build. Klicka sedan ok och kontroller att sökvägen uppdaterades.

Bocka sedan ur "create CD image for USB boot with no bios support". (Du kan självklart välja att skapa ett bootbart
flashminne som även kommer att fungera på en dator som ej stödjer bios boot genom att lämna den här rutan som den är.)

Steg14:
Klicka på GO, du får upp en varningsruta om att du är på väg att formatera ditt usb minne, klicka på Yes för att fortsätta.

Steg15:
Programmet börjar arbeta, det kan se ut som att det hängt sig men det jobbar i bakgrunden och det här kan ta allt
från 5 minuter till 20 minuter beroende på din USB stickas storlek samt hastigheten på din dator.

Steg16:
När programmet är färdigt får du upp en ruta som säger "finished". Du kan nu välja att köra "test USB" om du vill,
men det är bra mycket roligare att prova att starta om datorn eller stoppa i minnet i en annan dator och boota om.

Viktigt att tänka på: Den datorn du provar på måste i bios ha "USB disk" valt som boot steg före standard hårddisken,
eller så trycker du in rätt tangent vid BIOS för att trigga en boot lista över olika alternativ. Olika moderkort och PC tillverkare
har olika tangenter för detta, det kan skilja sig så mycket att två olika modeller av t.ex. en HP dator har olika tangenter för att
nå boot listan.

Vet du vilken knapp det är på din dator är det klart det lättaste alternativet för att enkelt och smidigt boota.
annars så går du in i BIOS och verifierar att "USB disk" ligger före din hårddisk.Gör den ej det justera i bios så den bootar före hårddisken.
Att ha "USB disk" före i boot ordningen kommer inte att förstöra din möjlighet att boota ditt OS som du är van vid, hittar BIOS ingen USB disk går den helt
enkelt vidare till nästa objekt på boot listan.

Grattis! du har nu ett usb minne som du kan boota upp en virtuell strippad version av Windows XP på och utföra diagnostiska funktioner
såsom minnes, hårddisk, antivirus scanningar och mycket mera på! Nu går vi vidare tycker jag.

----------------------------------------------------------

Nu ska vi prata om hur man generellt kan bygga ett usb flash minne för att boota BartPE builds. Det finns alltså otroligt många olika
builds ute på nätet och det finns ingenting som hindrar dig från att sätta dig ner och lära dig hur BartPE fungerar och sätta ihop din egen build.

Vad du behöver:
1st PC med Windows XP, Vista eller 7
1st Windows XP skiva eller en färdig winPE build
1st usb flash minne 1gb till 16gb (återigen det största jag testat på)
Programvaran pebuilder, PeToUSB och bootsect.

Steg1:
Börja med att installera pebuilder3110a, klicka igenom installationen och låt programmet installera till C:\pebuilder3110a.

Steg2:
Starta sedan pebuild, du får frågan ifall programmet ska söka efter Windows installationsfiler,
klicka nej på detta eftersom vi manuellt lägger upp detta.

Steg3:
Du möts sedan av följande skärm:
Vid source väljer du din Windows installations cd-rom, eller en färdig PE build som ska skrivas,
om du väljer en färdig build rikta in dig mot en katalog då som innehåller dom färdiga filerna.

Custom fältet lämnar du tomt.

Output fältet talar om vart din build kommer skrivas, det är alltid katalogen du
installerade programmet till och sedan en underkatalog till den exempelvis "C:\pebuilder3110a\"dittnamn".

Steg4:
Klicka sedan på build för att bygga din PE build. Detta kan ta allt från 1 till 10 minuter,
när den är färdig klickar du på close och sedan stänger du programmet.

Steg5:
Packa upp PeToUSB.zip och öppna katalogen PeToUSB och kör PeToUSB.exe

Steg6:
Du möts av följande bild:

Verifiera först att rätt usb minne syns, jag rekommenderar att koppla ur andra usb minnen samt externa
hårddiskar via usb så att ingen olycka händer och fel minne/hårddisk formateras.

Bocka sedan i "Enable disk" format

Bocka sedan i "Force Volume Dismount" och "Enable LBA (FAT16X)". Du bockar i Force volume dismount för att
säkerställa att programmet får exklusiv rätt att skriva till usb minnet. Det är inte ett tvång att
formatera med LBA men jag rekommenderar det.

"Drive label" lämnas tom.

Sedan kommer vi till "source path to built BartPE/WinPE files". Du ska nu specificera sökvägen till
din build eller om du laddat hem någon BartPE eller WinPE boot cd rom.

Bocka i "Enable file copy" och välj "overwrite always" för att säkerställa att dina filer kommer på minnet.

Klicka sedan på start och svara ja på frågan "continue". Du får sedan en fråga om att
ditt usb minne kommer att formateras, svara yes för att gå vidare.

Steg7:
PeToUSB skriver nu filerna till ditt USB minne och ifall du använder en boot-cd build bygger nu även programmet
om katalogstrukturen för att passa WinPE. När den är färdig får du en ruta som säger "operation completed successfully"

Steg8:
Nu kan man tro att allting är klart och det bara är att starta om datorn och prova att boota eller testa på
en annan dator men det viktigaste steget saknas, nämligen instruktionerna till usb minnet så får det att fatta hur det ska boota.

Öppna en kommando prompt och navigera till där du packade upp bootsect.zip, jag rekommenderar att lägga den
direkt under C: men det är för jag är lite bekväm av mig. Hursomhelst navigera till katalogen och skriv bootsect.exe, du bör då se följande bild:

Skriv nu "bootsect.exe /nt52 X: /force" utan situationstecken där /nt52 talar om för programmet att den ska skriva boot
information till minnet och där X: står för enhetsbeteckningen på ditt minne, kan vara allt från D: till Z:
se till att kolla upp så det blir rätt, annars kommer kommandot inte att fungera. /force ger bootsect.exe exklusiv
tillång till minnet och förhindrar problem.

Steg9:
Om allt gick bra möts du av följande bild och där meddelandet "bootcode was successfully updated on all targeted volumes".
Stoppa nu i minnet i valfri dator och boota om och välj usb boot !

Mera info:
Det kan eventuellt finnas en bugg kring Ultimate Boot CD och Windows Vista och 7 filsystemet, buggen skall
tydligen handla om hur Vista och 7s hantering av visual basic runtimes är annorlunda än XP och kan
på så sätt göra boot minnen som är skapade i Vista eller 7 korrupta.

För att komma runt detta installerar man och använder Ultimate boot cd på en Windows XP maskin. Jag personligen
föredrar att jobba i VMware och skapa en virtuell dator med XP på, det gör att man kan experimentera utan att
riskera att förstöra eller slöa ner sitt huvudoperativsystem.

Ladda hem VMware player genom att surfa till VMwares hemsida och registrera dig. Observera att du självklart
kan använda andra virtuella maskin programvaror såsom Microsofts Virtual PC till exempel.

PE Builder Copyright (c) 2002-2003 Bart Lagerweij. All rights reserved.
Bootsect Copyright (c) Microsoft Corporation
The Ultimate Boot CD Team
UBUSB, Project Programmer @ http://ubcd4win.com forums
PetoUSB, Rich Burnham, http://gocoding.com

Permalänk
Medlem

Klar för bedömning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

välgjort
nu behövs bara lite klister

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Tack ^_^.
En fråga: Varför är det så otroligt krångligt att göra den här skiten för windows? Kan de inte fixa sina grejer så att det är användarvänligt, var mckt lättare med disketter och skivor. Har tänkt fixa detta länge men skjutit upp det pga att det är/verkar så j-a komplicerat.

Borde vara "Den Här Datorn"-> högerklick, egenskaper, formatera till bootbart och fråga "-vill du lägga in program/windows install på den"?... ist krävs tre olika program.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga älskar dig sparat mig riktigt mycket tid:) testat med en miljon olika lösningar men det var buggen som du nämnde som förstörde ALLT. Fixa VMware och vips funkar perfekt:) good job

Permalänk
Medlem

Går det att instalera XP på en dator utan CD med hälp av det hära?

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan ju alltid pröva eller använda sig av guiden som SC publicerade för ett tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Tack ^_^.
En fråga: Varför är det så otroligt krångligt att göra den här skiten för windows? Kan de inte fixa sina grejer så att det är användarvänligt, var mckt lättare med disketter och skivor. Har tänkt fixa detta länge men skjutit upp det pga att det är/verkar så j-a komplicerat.

Borde vara "Den Här Datorn"-> högerklick, egenskaper, formatera till bootbart och fråga "-vill du lägga in program/windows install på den"?... ist krävs tre olika program.

Det är enkelt i Windows 7. Ladda bara ner Windows 7 USB Download Tool från Microsoft, lättaste är om man har en ISO, då krävs bara två knapptryckningar så sköter programmet resten

Permalänk

Får följande felmeddelande efter jag kompletterat steg 15:

"The kicker image (Z:) could not be formatted and failed with a status code of 317551616"

Bara jag som fått detta felmeddelande? Någon som vet vad det kan bero på?

Tack för en utmärkt guide annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är enkelt i Windows 7. Ladda bara ner Windows 7 USB Download Tool från Microsoft, lättaste är om man har en ISO, då krävs bara två knapptryckningar så sköter programmet resten

Länk skadar aldrig. Skulle faktiskt uppskattas (:

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Okeand:

Länk skadar aldrig. Skulle faktiskt uppskattas (:

Skadar inte om man söker heller, länkar finns redan i detta forum:)

Permalänk

Vad i helvete får inte till detta... Hur gör jag för att installera XP på hårddisken från ett USB-minne? Borde ju inte vara så svårt.

Fick bukt på det tidigare problemet och har nu gjort allt rätt som det var beskrivet i den första guiden. Satte i USB-minnet i datorn möts utav "Bootable CD for Windows XP", eller vad det nu var. Klickar då på enter men tar mig inte därifrån.

Vill bara fixa så jag har ett operativsystem på datorn och kan använda den... Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

föredrar WinToFlash känns lättare

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄