Permalänk
Medlem

i7 930 med h70, mycket höga temps

Hej, vänder mig till er då jag har slut på idéer själv.

Jag har en i7 930 @ 4.0 ghz och en H70 i push/pull och den här kombinationen ligger runt 56-60 idle, i 100% load så går den upp till 95-98 grader efter cirka 20 sekunder.

Jag har både provat att ha fläktarna som insug och utblås, ingen skillnad i temperaturerna. jag har just monterat lös kylaren och bytt kylpasta, sett till så att allting sitter riktigt, kört med fläktarna på 12V och från moderkortet, pumpen går på full fart som den ska.

Vad ska jag göra för att få ner temperaturerna??

MVH

P.S. lite OC spec kommer här;

Ratio: x20
BCLK: 200
DRAM: 1600 MHZ
UCLK: 3200
Vcore: 1,35
CPU/PLL: 1,8
QPI/DRAM: 1,36
DRAM BUS: 1,65

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 | Intel i7 2600K @ 4,6GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120GB SSD | Gigabyte GTX580 1,5GB | Silverstone TJ08-E | Corsair AX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat pumpen?
Direkt på nätagget eller på modermodemet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka fläktar använder du? En del jag sett använder tyvärr Noctua S-serie vilket inte fungerar alls bra, inget statisk tryckförmåga i de alls, det krävs P-serien om man kör Noctua. Fläktbladens utformning har stor betydelse på hur fläkten klarar pressa igenom täta kylflänsar.

Annars är det väl bara felmontering som kan orsaka sådan temperaturer eftersom du säger att pumpen fungerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

något är definitivt fel för jag får max 70 grader med h70 allt orginal med min cpu oc till 4.0 ghz
har du kopplat i fläktarna i CPU_fan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonashalv:

något är definitivt fel för jag får max 70 grader med h70 allt orginal med min cpu oc till 4.0 ghz
har du kopplat i fläktarna i CPU_fan ?

Din processor är dock 32nm, du borde kunna nå 4.5~5ghz lätt Men hur som helst, det där är liknande vad min 950 får för temps med samma volt med min Noctua NH-D14 även om fläktarna går på max... Tror Intel gjort något vajsing med sina senaste batches med processorer, min blir onekligen väldigt mkt för varm.

I stock volt (~1.2vcore) så går min upp över 70c i load med min D14 med alla fläktar i chassit på max, den sniffar upp mot 80c och har en idle på över 40c.

Jag vet inte själv vad jag ska göra åt detta, tänkte kolla så att min kylare och processorn inte är konkava (iaf inte extremt så att det tydligen påverkar temps så mkt) då det är i stort sätt det ända jag har kvar... Just nu har jag undervoltat till 1vcore i stock och den idlar ändå i ~38c och går upp över 60c i load (tror det va 63c eller 68c i prime95 efter 30 min)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd

Övriga komponenter och vad har du för temps på stock. Fel kylpasta eller montering kanske? galna idle temps iaf! även 20 grader för högt load :S. Testat med en liknande kylare? Du kanske har en polare som har en h70 eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Övriga komponenter och vad har du för temps på stock. Fel kylpasta eller montering kanske? galna idle temps iaf! även 20 grader för högt load :S. Testat med en liknande kylare? Du kanske har en polare som har en h70 eller liknande?

Jag har en polare som har en i7 950 med samma OC och kylare, samma fläktar och kopplat på samma sätt och han ligger på maxtemp ca. 75 grader och idle på runt 40, jag ligger 20 grader högre med min 930, monteringen är det inget fel på och kör med mx-3 kylpasta som är en av dom bättre.

har även provat kopplat på flera olika headers i moderkortet, kört direkt på nätagget och så vidare..

det som är lite irriterande är ju att när jag körde nh-d14 med samma fläktar så låg jag på samma temps som min mate, men jag kan inte använda den kylaren pga. att mina minnen är VÄLDIGT mycket ivägen..

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 | Intel i7 2600K @ 4,6GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120GB SSD | Gigabyte GTX580 1,5GB | Silverstone TJ08-E | Corsair AX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pjaarta2:

Jag har en polare som har en i7 950 med samma OC och kylare, samma fläktar och kopplat på samma sätt och han ligger på maxtemp ca. 75 grader och idle på runt 40, jag ligger 20 grader högre med min 930, monteringen är det inget fel på och kör med mx-3 kylpasta som är en av dom bättre.

har även provat kopplat på flera olika headers i moderkortet, kört direkt på nätagget och så vidare..

det som är lite irriterande är ju att när jag körde nh-d14 med samma fläktar så låg jag på samma temps som min mate, men jag kan inte använda den kylaren pga. att mina minnen är VÄLDIGT mycket ivägen..

Så det är fel på din h70 eftersom d14 låg 20 grader under vilket låter konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Så det är fel på din h70 eftersom d14 låg 20 grader under vilket låter konstigt?

mm, men jag vill veta säkert innan jag byter kylare då jag måste byta minnen isåfall också, så det var därför jag tänkte om det var något speciellt utöver det man redan gjort som man måste göra liksom, men det verkar ju som att det är något fel på denna h70 som jag tycker om mindre och mindre

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 | Intel i7 2600K @ 4,6GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120GB SSD | Gigabyte GTX580 1,5GB | Silverstone TJ08-E | Corsair AX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pjaarta2:

mm, men jag vill veta säkert innan jag byter kylare då jag måste byta minnen isåfall också, så det var därför jag tänkte om det var något speciellt utöver det man redan gjort som man måste göra liksom, men det verkar ju som att det är något fel på denna h70 som jag tycker om mindre och mindre

mm, kanske skicka tillbaka den? Vad har du för minnen förresten, dominator kan man ju skruva loss plasten på ovansidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

mm, kanske skicka tillbaka den? Vad har du för minnen förresten, dominator kan man ju skruva loss plasten på ovansidan.

Ja jag måste nog göra det, håller på att leta reda på en noctua kylare som jag kan jämföra mot h70 nu, får se hur det går, skruva i minnena är tyvärr inte att tänka på då jag äger dessa fast i 3x2gb kit;

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 | Intel i7 2600K @ 4,6GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120GB SSD | Gigabyte GTX580 1,5GB | Silverstone TJ08-E | Corsair AX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pjaarta2:

Ja jag måste nog göra det, håller på att leta reda på en noctua kylare som jag kan jämföra mot h70 nu, får se hur det går, skruva i minnena är tyvärr inte att tänka på då jag äger dessa fast i 3x2gb kit;

Okej, om det fungerar så har ju Be Quiet en modell som verkar prima, annars finns det Antec Kühler för 500kr som jag inte kan släppa, grymt pris och den är typ lika bra som en h70 (fungerande), webbhallen