Stresstest: CPU pass, memory pass, cpu + memory fail

Permalänk
Medlem

Stresstest: CPU pass, memory pass, cpu + memory fail

Jag är i full gång med att klocka CPU:n och har stött på ett problem som jag inte riktigt vet vad det beror på.
Som rubriken antyder klarar jag av small FFTs i Orthos (3h) och Memtest86+ extended test utan fel. Men kör jag blended i Orthos stängs datorn av efter ungefär 2h. Inga bluescreens, utan stänger bara av som om man slagit av strömbrytaren.

ASUS M4A89GTD-PRO/USB3
Phenom II 965BE C2
4x2GB Dominator 1600 8-8-8-24

BIOS-inställningar so far;

CPU: 19,5 x 200 = 3900MHz
CPU/NB: 2600MHz
PCIe: 101MHz
RAM: 1067MHz 8-8-8-24
HT Link: 2000MHz

VCore 1,5v
CPU/NB voltage: 1,25v (har provat högre, hjälper ej)
CPU VDDA voltage 2,625v
RAM voltage 1,65
HT voltage 1,2v (stock)
NB voltage 1,3v (stock) (?)
SB voltage 1,1v (stock)

CPU Spread Spectrum avstängt
PCIe Spread Spectrum avstängt

CPU ligger på ~46C efter tre timmar Orthos.

Hade samma problem vid 3,8GHz med CPU/NB på 2400MHz, samma spänningar.

Det jag för och främst undrar över är vad det kan bero på. Minnena är ju väldigt underklockade, så de borde ju inte ställa till med något. Funderar om det kan ligga ii IMC? Men IMC har varit upp i 1,45v och CPU i 1,6v utan att det gör någon skillnad.

Tror ni att det är OK att fortsätta utan att hauntas av problemet?

EDIT: Är det möjligt att det blir för varmt någonstans? Var i sådana fall?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kom igen nu! Jag vet att ni har teorier och det är de jag är ute efter! Samma sak händer I LinX. Någon spänning ni tycker ser för låg ut? Någon annan inställning som kan ha med saken att göra?

Kör Win 7 x64 förresten.

Sorry för bump

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner några 100 mhz och se om det fungerar bättre. Det kanske är så att det drar mycket ström och att ditt nätagg inte orkar eller så är det så enkelt att du har hittat maxgränsen för din cpu.

Permalänk
Medlem

Stresstest på bara CPU funkar ju, har dessutom rullat på 4GHz i över två timmar nu (ökning av Vcore till 1,55v). Och har samma problem på 3,8GHz.

Nätagget hade jag förbisett. Men vette tusan. Corsair 620W med;
tidigare nämna komponenter +
ett oklockat 5850
ASUS Xonar DX ljudkort
2st 7200RPM diskar
en 18 watt pump
5st fläktar 800/1150RPM
6st dioder och ett lysrör på 3 watt

Torde fungera?

Kanske helt enkelt ska strunta i det? Jag menar, 4GHz verkar ju också fungera.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Höj volt på sb och nb, elr sänk cpu/nb hastigheten. Sänker du den till standard 2000 och datorn klarar stresstestet har du hittat felet.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Okej, ska prova pilla lite med nb och sb. IMC har varit nere på 2000, men av någon anledning får jag fel efter bara några minuter om den är lägre än 2400.

Påverkar ramminne IMC på något sätt förresten?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kolla oxå temp på nb undertiden du kör test. Kan ju vara så att det går varm någonstanns på brädan trots att cpu:n är sval.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Trodde också att det kunde vara det, men inga spänningshöjningar har ju gjorts på NB eller SB. Bara Vcore och minneskontrollern, och det är väl bra CPU temp som påverkas av det. Och sensorerna på moderkortet visar 34C som mest. Finns väl inget annat som kan bli för varmt?

Kom på en sak nu; höjde CPU VDDA 0,125v från början för att slippa vDrop. Kanske kan det ge någon instabilitet? Får kanske prova sätta den på stock och börja om från senaste helt stabila inställningar.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering då. Jag har hittat problemet!
Jag har alltid kollat CPU-temp i Coretemp och tydligen visar programmet bara temperaturen på en kärna? Kollade i HWmonitor och där hade jag en CPU-temp som låg högre än tempen på alla kärnor. Vet inte riktigt vad skillnaden är, men den temperaturen når 55C efter en stund (1,5-2h) och strax efter att den når 55C dör datorn ALLTID, har provat olika scenarios.
Vid stresstest av bara CPU blir det inte lika varmt och därmed klarar jag det. Men vid blendtest blev det varmare, därav felet.
Har nu satt push-n-pull på radiatorn istället för bara push och tjänade 6C (mycket mer än jag trodde, men kan hända att temperaturen i rummet är lite lägre också). Och nu rullar det på utan problem i 4GHz och IMC på 2800MHz.

Spännande att se hur långt jag kan komma!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Lycka till !

Du jag har bara några frågor hoppas de e okej

Jag har samma bräda som dig och håller på att överklocka min AMD x2 250. Jag kommer upp i bara 35 grader i full load och 22 grader idle. Men efter cirka 35-45 minuter och så stängs datorn av och så startar den om ? :s vet du vad det kan bero på ? Har vcore på 1,35v som är stock volt och bus speed på 230, sen kör jag på högsta frekvensen på multiplier (x15) så jag får ut 3,45ghz änsålänge men vill få ut iallfall 3,6 ghz stabilt hehe, nb frekvensen och ht link går på högsta frekvenserna. Har även höjt volten på ht med ungefär 0,5 volt och sb har jag höjt till 1,35 och ram minnena ligger på 1,53 volt har 3 st corsair 2gb är det något jag bör ändra/sänka/höja ? Resten av inställningarna går på auto.

Mvh William

Permalänk

Menar att datorn startar om om efter ungefär 40 minuter i amd overdrives stresstest och att den då ligger på 35 grader.

Permalänk

Glömde säga att när jag kör stresstest så är vcore ibland nere på 1,26 och ibland går den upp till 1,41 men är där bara ett ögonblick (kollar i hw monitor) stannar längst och oftast på 1,33v vad kan jag göra för att minska detta samt kan det göra systemet instabilt ?