Permalänk

Förslag till bra 24/7 klock

tjenare

sitter nu och klockar min AMD x2 3,0Ghz
har bytt kylare till en arctic cooling freezer pro

ligger just nu på 3,4Ghz på stock volt, 31 grader i 100% load i orthos

vad bör jag gå upp till? kan gå upp i som mest 3,8Ghz med mitt moderkort, bör jag stanna vid 3,4Ghz?

även en fråga om hur man låser upp från x2 -> x4 . hur går man till väga? jag vill testa ifall jag kan låsa upp min nämligen

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

tjenare

sitter nu och klockar min AMD x2 3,0Ghz
har bytt kylare till en arctic cooling freezer pro

ligger just nu på 3,4Ghz på stock volt, 31 grader i 100% load i orthos

vad bör jag gå upp till? kan gå upp i som mest 3,8Ghz med mitt moderkort, bör jag stanna vid 3,4Ghz?

även en fråga om hur man låser upp från x2 -> x4 . hur går man till väga? jag vill testa ifall jag kan låsa upp min nämligen

Om ditt moderkort stödjer CPU Unlock så ska du hitta detta relativt lätt i BIOS.

31c på 3,4ghz i 100% load? ;o

Permalänk
Medlem

Går det verkligen att unlocka en athlon x2 till en x4?

Permalänk
Skrivet av partynikko:

Om ditt moderkort stödjer CPU Unlock så ska du hitta detta relativt lätt i BIOS.

31c på 3,4ghz i 100% load? ;o

stödjer inte det har jag för mej

jupp, langar bild snart,, har kört stress test i 50 min, 31 grader

Skrivet av wille61:

Går det verkligen att unlocka en athlon x2 till en x4?

det tror jag nog?

Visa signatur

dRft

Permalänk
Avstängd

Om du känner att inte cpun halkar efter i spel osv så behöver du sällan klocka den mer, då är det mest för skojs skulle eller så

Permalänk

http://img291.imageshack.us/i/70011433.jpg/

där är bevis på 31 grader är ca 20 grader i rummet

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

dRft

Permalänk
Skrivet av effekthero:

Bara för att du kan bevisa med bild från ditt övervakningsprogram betyder ju inte det att sensorn fungerar som den ska...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Skrivet av olofsson_tom:

Bara för att du kan bevisa med bild från ditt övervakningsprogram betyder ju inte det att sensorn fungerar som den ska...

det är samma temp i Bios så det stämmer antagligen

Visa signatur

dRft

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av effekthero:

det är samma temp i Bios så det stämmer antagligen

Om det är samma temp i BIOS så stämmer det absolut inte. När du är i BIOS är processorn inte belastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

det är samma temp i Bios så det stämmer antagligen

nja brukar inte amd ha problem med deras sensorer vid upplåsning av kärnor? vet flera som får sjukt låga temps vilket inte stämmer alls då

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av widL:

Om det är samma temp i BIOS så stämmer det absolut inte. När du är i BIOS är processorn inte belastad.

alltså samma temp i "0%" som när man startat upp den, bör väl va samma load temp då med?

Skrivet av elghinnarisa:

nja brukar inte amd ha problem med deras sensorer vid upplåsning av kärnor? vet flera som får sjukt låga temps vilket inte stämmer alls då

har inte låst upp kärnorna elr äns försökt

Visa signatur

dRft

Permalänk
Skrivet av effekthero:

alltså samma temp i "0%" som när man startat upp den, bör väl va samma load temp då med? )

Om det vore så är det väl dumt att byta kylare?

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

Om det vore så är det väl dumt att byta kylare?

alltså inte samma idle temp som load, utan mena att det va samma idle temp som i coretemp och speedfan, då bör väl 31 grader i load stämma som coretemp och speedfan visar?

har 20 i idle och 31-32 i load

Visa signatur

dRft

Permalänk

Ganska känt att AMD har problem lite med sensorn som visar temp, men du kan ju alltid testa AMD overdrive också för att se vad den säger.

Annars hur många fläktar har du i chassit ?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av TwiceFire:

Ganska känt att AMD har problem lite med sensorn som visar temp, men du kan ju alltid testa AMD overdrive också för att se vad den säger.

Annars hur många fläktar har du i chassit ?

okej, får titta där

har 3 st, två 120mm och en 92mm

Visa signatur

dRft

Permalänk

Rätt bra temps eftersom det ändå är en x2 bara antagligen med det luftflödet och cpu kylaren

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av TwiceFire:

Rätt bra temps eftersom det ändå är en x2 bara antagligen med det luftflödet och cpu kylaren

ja, den lilla x2an är nog inte så varm sitter en arctic cooling freezer pro + annan kyl pasta, sen två 120mm fläktar som blåser ut luft (snurrar i ca 1300rpm)
men ändå är datorn tyst o bra ligger på 25 grader nu, vi internet användning + musik ska nog dra upp den till 3,6ghz iaf, så kanske dragon age flyter på bättre

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Men att ha 20 grader vid idle och en rumstemp på 20 grader är omöjligt. Skulle tro att de e något joks med sensorn.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Men att ha 20 grader vid idle och en rumstemp på 20 grader är omöjligt. Skulle tro att de e något joks med sensorn.

jepp, eller så har han gjort nått med datorn. hursomhelst är det inte de äkta tempraturerna.

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

jepp, eller så har han gjort nått med datorn. hursomhelst är det inte de äkta tempraturerna.

har 18-19 grader i rummet, hur ska jag få reda på dom riktiga tempsen?

Visa signatur

dRft

Permalänk
Skrivet av effekthero:

det är samma temp i Bios så det stämmer antagligen

Om sensorn inte fungerar som den ska så visar den väl för fan fel i bios också

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

nja brukar inte amd ha problem med deras sensorer vid upplåsning av kärnor? vet flera som får sjukt låga temps vilket inte stämmer alls då

Dom processorer jag lekt med från AMD har inte ens visat temps på några kärnor efter upplåsning.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Du kan inte låsa upp en fysisk 2 kärning processor, i detta fall x2 250, de är väl bara x2 555 och 550 eller så som kan det ( kunde det )

Visa signatur
Permalänk

kör inte coretemp med amd skiljer sig allt ifrån 0-30*C när jag provat i jämförelse med andra program

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

kör inte coretemp med amd skiljer sig allt ifrån 0-30*C när jag provat i jämförelse med andra program

Därför att Coretemp stämmer och de andra har fel.

Jag har provat de mest populära, HWmonitor och Coretemp, de visar samma. Speedfan och liknande är bara skräp.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u