Grafikdrivrutinen kraschar - överklockningens fel?

Permalänk

Grafikdrivrutinen kraschar - överklockningens fel?

Tjena behöver lite hjälp med datorn.

Får upp ett meddelande som det står '' ati display driver has stopped working and has recovered '' Och skärmen blir svart innan det, Det började efter att jag klockade upp min cpu till 3.8 ghz

Min spec är

x4 965 black phenom 3.4 ( nu 3.8 )
620 watt corsair nätagg.
hd radeon 6990
ram corsair 4 gb 1600 mhz minnen,

Körde en timme på prime95 utan problem temp under max load låg på 43-44 grader.

Så det retar mig skarpt att min grafikkort muppar sig.

Mvh Emil

Permalänk
Skrivet av Whiteroses:

Tjena behöver lite hjälp med datorn.

Får upp ett meddelande som det står '' ati display driver has stopped working and has recovered '' Och skärmen blir svart innan det, Det började efter att jag klockade upp min cpu till 3.8 ghz

Min spec är

x4 965 black phenom 3.4 ( nu 3.8 )
620 watt corsair nätagg.
hd radeon 6990
ram corsair 4 gb 1600 mhz minnen,

Körde en timme på prime95 utan problem temp under max load låg på 43-44 grader.

Så det retar mig skarpt att min grafikkort muppar sig.

Mvh Emil

Att Drivrutinerna till Grafikkortet failar brukar inte vara Processorrelaterat, testa installera om till senaste drivrutinerna till Grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Enligt swec's test av HD6990 så är det beta-drivrutinerna som krånglar, och det borde väl va det i ditt fall också

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk

hejsan ja jag har installerat om drivisarna, 2 gånger nu,

Men beta drivrutiner? kortet är ju inte så nytt.

För igår när jag spelade så funkade det. men idag så strular det, blir så trött. Men tack för snabba svar iaf

Permalänk

men gud vad jag skäms. haha skrev fel. har ett radeon 6970

Permalänk
Avstängd

Hm, hade liknande problem mitt mitt 5850, vissa drivrutiner fungerar olika bra med vissa spel. Har hört att 6000 seriens drivrutiner ska fungera bra men så kanske det inte är?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik redigerad*

Det är inte ovanligt att drivrutiner kraschar när datorn är instabil. En timmes stabilitetstest räcker inte på långa vägar! Instabil dator kan dessutom göra data på hårddisken korrupt, men om du har installerat om drivrutinerna så är det väl ganska uppenbart att det är överklockningens fel?

Permalänk

Hej igen , Jag satte allting på auto igen så ligger på 3.4 ghz igen, Ska kolla om det hjälper. btw det är inte bara i spel. utan det händer vart jag än gör ( efter en liten stund )

Men vad krävs för att den ska bli stabil då?

Edit: ställde tbx allt. men får fortfarande detta meddelandet