Permalänk

Sämre klockning vid chassibyte!

Halloj gott folk! som topic lyder.
Hade ett Antec Nine Hundered II Chassi där jag låg stabilt i 4.3ghz. sen igår fick jag hem mitt nya Corsair 600T som jag satte i komponenterna i. (Resetade till standard klock efter bytet av Chassi då jag tog bort CPU-fläktem) Lät kylpastan härda i 20 timmar utan någon belastning, sen skulle jag ge mig på att klocka igen. och la dem runt densamma BCLKN, Vcoren etc. (trippel kollat så jag inte glömt något). men då kommer blåskärmen vid stresstestet efter cirka 8minuter. Jag vet att det kan vara olika bra kylförmågor i olika chassin. men i detta fall är det inte tempsen som är höga. den kommer aldrig över 62grader vid stresstest. så jag undrar nu? vad kan detta vara? Har jag satt något fel? (var väldigt nogrann med att inte ta för mycket / lite kylpasta. + Samma kylpasta som förra gången. då spann hon som en katt efter 8 timmar OCCT testande.

Mvh Douglas

blivit lite kluven då jag fått allt betydligt mycket luftigare än tidigare dessutom.

Gamla burken = VÄLDIGT trångt.

Nya Burken betydligt luftigare

Permalänk
Avstängd

Nya burken = 1 intake med massa galler framför fläkten (ta bort :P?)
Gammla burken = 3 intake och även en på sidan...

Trodde du att 600T skulle vara ett chassi med speciellt bra kylning eller :P?

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Nya burken = 1 intake med massa galler framför fläkten (ta bort :P?)
Gammla burken = 3 intake och även en på sidan...

Trodde du att 600T skulle vara ett chassi med speciellt bra kylning eller :P?

Som sagt, har inte värmeproblem, läs ordentligt innan du sågar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dougielol:

Som sagt, har inte värmeproblem, läs ordentligt innan du sågar.

Så du har sensorer överallt? T ex för moderkortets strömförsörjning till CPUn eller kanske någon annan punkt som blir mycket varmare.

Om allt annat är lika och endast lådan bytt, har du ju anledningen,

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Så du har sensorer överallt? T ex för moderkortets strömförsörjning till CPUn eller kanske någon annan punkt som blir mycket varmare.

Om allt annat är lika och endast lådan bytt, har du ju anledningen,

jävla trolls...

Du förstår vad jag menar. jag förstår bara inte då jag overall har densamma temperatur som innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

Som sagt, har inte värmeproblem, läs ordentligt innan du sågar.

Sågar? mer upplyser eller berättar vad jag tror. Det är ju inte chassit som kyler din cpu. Så blire klockning beror det inte på chassit iaf, men det är ju inte lika väl kylt i 600T.

Tänk dig för innan du kallar folk "trolls" när de försöker hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Sågar? mer upplyser eller berättar vad jag tror. Det är ju inte chassit som kyler din cpu. Så blire klockning beror det inte på chassit iaf, men det är ju inte lika väl kylt i 600T.

Tänk dig för innan du kallar folk "trolls" när de försöker hjälpa dig.

Nya burken = 1 intake med massa galler framför fläkten (ta bort ?)
Gammla burken = 3 intake och även en på sidan...

Trodde du att 600T skulle vara ett chassi med speciellt bra kylning eller ?

skulle hjälpa mig mycket?
sweet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

Nya burken = 1 intake med massa galler framför fläkten (ta bort ?)
Gammla burken = 3 intake och även en på sidan...

Trodde du att 600T skulle vara ett chassi med speciellt bra kylning eller ?

skulle hjälpa mig mycket?
sweet.

Lol. folk blir nog sura för att du citerade multiman och skrev jävla Trolls

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Lol. folk blir nog sura för att du citerade multiman och skrev jävla Trolls

Men jag menar dem kan väl åtminstone skriva ett seriöst svar / skippa kommentarerna om att det jag köpt är värdelöst? vet att Chainsaw har kommenterat mina trådar förut.

Ett seriöst svar eller inget är väl inte för mycket begärt?

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylpasta?

Du vet la att det tar väldigt lång tid innan du får ut maximal effekt ur kylpastan.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Datorer kan bete sig jäkligt märkligt ibland.

Jag har kört min i samma klock i snart ett år. För några veckor sedan klockade jag ner den för att köra ett benchmark någon ville ha resultat för. Ändrade tillbaka till samma settings som innan och datorn vägrade ens POST. Overclocking failed. Ett (1) högre eller lägre i BCLK fungerar hur bra som helst men inte exakt samma som jag hade tidigare. Vet inte om det finns någon logisk förklaring till det och det är inte säkert att du hittar någon till dina problem heller. För att utesluta värmeproblem gällande andra komponenter än själva processorn kan du ju testa att köra utan chassisida och sätta en 120mm fläkt som blåser mot området runt processorsockeln.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

Men jag menar dem kan väl åtminstone skriva ett seriöst svar / skippa kommentarerna om att det jag köpt är värdelöst? vet att Chainsaw har kommenterat mina trådar förut.

Ett seriöst svar eller inget är väl inte för mycket begärt?

Är inte oseriös, vet itne om jag någonsin är det här på forumet, ville bara påpeka att faktan tyder på att det blorde blivit sämre luftflöde. Fast jag hade ju själv valt 600T framför 902 (har haft).
Men ta bort gallret så blir det nog bättre kylning. Fattar dock inte vad som har hänt med din underbara klockning :P...

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Är inte oseriös, vet itne om jag någonsin är det här på forumet, ville bara påpeka att faktan tyder på att det blorde blivit sämre luftflöde. Fast jag hade ju själv valt 600T framför 902 (har haft).
Men ta bort gallret så blir det nog bättre kylning. Fattar dock inte vad som har hänt med din underbara klockning :P...

that's more like it!
hm, knippsa bort skiten med en tång?
kan iofs vara något. men tycker fortfarande det är så märkligt då det egentligen inte är värmen, Grafikkorten gick utan några problem att köra i samma klock som innan dock har ju dem fått en "egen" noctua fläkt mot sig ^^ men är rätt kluven faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

that's more like it!
hm, knippsa bort skiten med en tång?
kan iofs vara något. men tycker fortfarande det är så märkligt då det egentligen inte är värmen, Grafikkorten gick utan några problem att köra i samma klock som innan dock har ju dem fått en "egen" noctua fläkt mot sig ^^ men är rätt kluven faktiskt.

trodde den var avtagbar som på 650D men att klippa bort den fungerar väll också om man slipar till med ngt sandpapper efteråt eller liknande. har också en blockerande bur som förstör en hel del, tror att jag ska klippa bort alla slots förrutom 2st som jag kmr behöva. Noctua fläkten fungerar väll rätt ok som lösning, har en noctua på samma sätt jag med xD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dougielol:

that's more like it!
hm, knippsa bort skiten med en tång?
kan iofs vara något. men tycker fortfarande det är så märkligt då det egentligen inte är värmen, Grafikkorten gick utan några problem att köra i samma klock som innan dock har ju dem fått en "egen" noctua fläkt mot sig ^^ men är rätt kluven faktiskt.

Detta kanske inte löser dina problem men kan ju vara så att CPUn har bestämmt sig för att inte klockas högre. sen att det kom när du bytte chassi är nog inte mer än en slump, det är skummt men med datorer kan allt hända

Permalänk
Medlem

Jag ser tre orsaket till ditt problem.
Värme.
Du har glömt nån inställning i bios.
Nåt har hänt processorn/m-kortet när du plockade med det, typ statisk elektricitet?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Vad är det för kylpasta?

Du vet la att det tar väldigt lång tid innan du får ut maximal effekt ur kylpastan.

Kylpasta Arctic Silver 5 mjo vet. men 20 timmar borde den kunna klara att härda av. jag menar den kommer ändå bara ligga runt 60 grader.

Skrivet av era909:

Datorer kan bete sig jäkligt märkligt ibland.

Jag har kört min i samma klock i snart ett år. För några veckor sedan klockade jag ner den för att köra ett benchmark någon ville ha resultat för. Ändrade tillbaka till samma settings som innan och datorn vägrade ens POST. Overclocking failed. Ett (1) högre eller lägre i BCLK fungerar hur bra som helst men inte exakt samma som jag hade tidigare. Vet inte om det finns någon logisk förklaring till det och det är inte säkert att du hittar någon till dina problem heller. För att utesluta värmeproblem gällande andra komponenter än själva processorn kan du ju testa att köra utan chassisida och sätta en 120mm fläkt som blåser mot området runt processorsockeln.

hm detta eviga mysterium.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande spöke när jag bytte chassi, visade sig bero på att jag slarvat när jag kopplat "bonus" strömen till CPU'n och den fick inget extra kräm, när jag klockade upp så fluktuerade strömen till CPU'n med följden att den slog ifrån.

Visa signatur

De som inte är födda skitstövlar blir sådana med tiden.

Permalänk
Avstängd

Fick förklarat för mig att AC5 har 200 timmars verkningsgrad, så efter den tiden fungerar det som bäst.

Permalänk
Skrivet av Claws:

Hade ett liknande spöke när jag bytte chassi, visade sig bero på att jag slarvat när jag kopplat "bonus" strömen till CPU'n och den fick inget extra kräm, när jag klockade upp så fluktuerade strömen till CPU'n med följden att den slog ifrån.

hm tror inte jag glömt någon kabel :/

Skrivet av chainzaw:

Fick förklarat för mig att AC5 har 200 timmars verkningsgrad, så efter den tiden fungerar det som bäst.

hm then ill wait and see! men det andra var också efter 20timmar, men ohwell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Fick förklarat för mig att AC5 har 200 timmars verkningsgrad, så efter den tiden fungerar det som bäst.

Det påverkar ju bara temperaturen på processorn och även det endast marginellt. Eftersom det inte är CPU-temp som är problemet för TS så lär det ju inte hjälpa att vänta på att pastan ska brännas in.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Det påverkar ju bara temperaturen på processorn och även det endast marginellt. Eftersom det inte är CPU-temp som är problemet för TS så lär det ju inte hjälpa att vänta på att pastan ska brännas in.

Precis.

TS: Kan du köra samma volt/etc fast på lägre frekvens, stabilt?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Precis.

TS: Kan du köra samma volt/etc fast på lägre frekvens, stabilt?

går alldeles utmärkt i 4.1

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på detta men har det någonting med att Varmare metall leder elektricitet bättre än kallare eftersom metall blir större vid större temperaturer och därmed blir det mer yta för elektricitet (Kommer inte på ordet) och på detta sättet får processorn för mycket ström.

Jag har ingen aning, men det är detta jag tror är säkert helt ute och cyklar.
Det jag försöker säga är att den blir inte överhettad, utan du får bara sämre resultat vid högre temperatur ; /

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag är ingen expert på detta men har det någonting med att Varmare metall leder elektricitet bättre än kallare eftersom metall blir större vid större temperaturer och därmed blir det mer yta för elektricitet (Kommer inte på ordet) och på detta sättet får processorn för mycket ström.

Jag har ingen aning, men det är detta jag tror är säkert helt ute och cyklar.
Det jag försöker säga är att den blir inte överhettad, utan du får bara sämre resultat vid högre temperatur ; /

Det är nog tvärtom men tror du är ute på rätt spår Superledare måste ju kylas ner, och då de når en viss temperatur så är det inget motstånd.. men tror kanppast att det har någon påverkan här :< Men man vet aldrig xD

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man jämför med, men ingen utav corsairs chassin har bättre kylning än t.ex Raven 2 eller Fortress 2. Det är förståligt att du får sämre resultat ifall du byter ifrån antec 900 till corsair 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Det är nog tvärtom men tror du är ute på rätt spår Superledare måste ju kylas ner, och då de når en viss temperatur så är det inget motstånd.. men tror kanppast att det har någon påverkan här :< Men man vet aldrig xD

Det finns säkert någon logisk förklaring till detta ^^

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Jag tror jag faktiskt aldrig har lyckats gå tillbaka till en gammal stabil klock. Hänt ofta att jag fått en stabil klock kört den ganska länge och sen kört utan klock t.ex vid BIOS flash, sen har jag sparat klocken i en profil och laddar profilen efter flash och det funkar inte och jag får göra om alla inställningar med en liten skillnad någonstans.

Så jag tycker du ska försöka klocka upp på det vanliga sättet, dvs öka öka på berörda spänningar tills du får en bra och stabil klock.

Och jag struntar i att du har bytt chassi och kylpasta och dina temps. Tycker det är mycket bättre att klocka allt från grunden.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

OT: Shit va stor cpu-fläkten är då, ser ut som den ligger på grafik-kortet