Gigabyte ga-ep35-ds4 vill ha mer än 8GB ram

Permalänk

Gigabyte ga-ep35-ds4 vill ha mer än 8GB ram

Hejsan allihopa

Jag har ett ga-ep35-ds4 moderkort från gigabyte och det stödjer bara 8 gb ram enligt specifikationerna. Jag vill veta vad det är som gör att jag inte kan ha mer minne på moderkortet, alltså om det är biosen eller om det är något hårdvarumässigt (i detalj).

För mig så tycker jag det verkar logiskt att det borde vara storlekarna på minnesmodulerna som skall bestämma och i och med att dom blir större med tiden så borde man kunna ha mer minne på moderkortet.
Jag kollar just nu på prisjakt och dom största modulerna jag kan hitta är på 4 gb och jag har 4 platser alltså 4*4 = 16gb totalt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationen klarar styrkretsen bara av 8 gb ram... På ett P35 moderkort så är de styrkretsen som sköter minneshanteringen och därför kan du inte sätta mer ram än styrkretsen kan hantera. Vet inte om de gör dig klokare men så är de i vart fall. På lite nyare system sitter minneskontollern i processorn, men jag vet inte hur detta påverkar möjligheterna till att hantera mer minne.

Har själv samma moderkort... ett MYCKET bra moderkort måste jag säga... Vad ska du med använda mer än 8 gb ram till?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Jag måste tacka för den fina förklaringen riktigt bra förklaring nu fårstår jag var begränsningen sitter och varför det inte går att uppgradera. Tack så hemskt mycket för förklaringen.