Permalänk
Avstängd

Hur snabbt överhettas en cpu?

Om man kör en cpu med ~100watt TDP helt utan kylare/fläkt/etc, hur snabbt går det innan den överhettas? Man sätter på strömmen, och sen dör datorn. Men hur lång tid tar det? Hinner man boota Windows? Eller tar det bara 5-10 sek innan datorn dör?

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt min erfarenhet så tar det nog ungefär 5-10 sekunder, sedan börjar processorns funktioner för att rädda sig själv sätta igång. För ett gäng år sedan testade jag att köra ett Nvidia-baserat grafikkort utan kylfläns, jag startade upp Windows, körde igång Quake 3 och sedan tog jag bort flänsen. Eftersom funktionen att klocka ner sig själv var ny så tog det ungefär 2-4 sekunder innan det började hacka på skärmen och grafikkortets klockfrekvenser gick drastiskt ner. Men det roliga var att spelet fortsatte att köras, dock i typ 0.1 FPS eller liknande. Samma grej händer dock inte med en CPU, då brukar datorn stänga av sig.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Oj, ok. Så man hinner knappt se BIOS texten eller nån annan output på skärmen alltså?

Permalänk
Avstängd

Det kan gå rätt fort, vad hade du tänkt göra och varför?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Min dator har pajat, tappade den i backen. Nu surrar fläktarna, och slocknar igen. Vill bara debugga felet. Undrar om det kan vara så att cpu kylaren har släppt kontakten med cpun, och därför power cyclar alla fläktar hela tiden?
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/996247-trasig-dator...

Men det skulle kunna vara så att kylaren släppt kontakt med cpun, av de svar av döma.

Permalänk
Hedersmedlem

Om datorn stänger av sig själv och startar upp igen brukar det vara någon form av kortslutning. Kolla distanser mot moderkortet och all kablage.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+