Permalänk

Får jag plats med kylningen?

Hej på er!

Tänkte höra om någon vet om man får plats med 2st Accelero XTREME Plus när man kör crossfire? Hittade mått på kylaren, men vill ha IRL xperience

Moderkortet är Gigabyte GA-890FXA-UD5, och grafikkorten är XFX 6870

/John

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk

jag skulle inte köra på det. Det kommer bli trångt för axialfläktar.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Vad rekommenderas då? Original fläktarna låter ju som ett större vindkraftverk... :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Andreas: Det hjälpte mig ju inte speciellt mycket. Eller vill du att jag ska sälja mina 2 kort och sen köpa 2 nya som inte har ref. kylaren?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av z€r0(0o|_:

Hej på er!

Tänkte höra om någon vet om man får plats med 2st Accelero XTREME Plus när man kör crossfire? Hittade mått på kylaren, men vill ha IRL xperience

Moderkortet är Gigabyte GA-890FXA-UD5, och grafikkorten är XFX 6870

/John

Grafikkorten kommer att ta tre kortplatser var, så det är bara att räkna. Jag har ca 0,5 cm mellan korten med Twin Turbo Pro och det fungerar riktigt bra, men det gäller som sagt att ha bra luftflöde i burken förövrigt.

Permalänk

Hur kan dom ta 3 kortplatser var?
Så det fungerar bra med axialfläktar? Jag har ju väldigt bra flöde i chassit så det är inga probs... (10 chassi fläktar atm)

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av z€r0(0o|_:

Hur kan dom ta 3 kortplatser var?
Så det fungerar bra med axialfläktar? Jag har ju väldigt bra flöde i chassit så det är inga probs... (10 chassi fläktar atm)

PCB:n tar en, kylflänsarna tar en, fläktarna tar en. Tre totalt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av z€r0(0o|_:

Hur kan dom ta 3 kortplatser var?
Så det fungerar bra med axialfläktar? Jag har ju väldigt bra flöde i chassit så det är inga probs... (10 chassi fläktar atm)

Det fungerar utmärkt med axialfläktar, det som är problemet är just att de blåser runt den varma luften i lådan istället för ut ur chassit direkt (som med referenskylarna). Ett kraftigt utblås på sidan brukar fungera finfint för att bli av med den större delen av varmluften och göra så att det inte cirkulerar runt i chassit. Att det övre kortet gör av med värmen på det underliggande spelar inte någon speciell roll så länge varmluften avlägsnas från glipan mellan korten, dvs behöver du bra luftflöde i chassit.

De tar inte riktigt precis tre kortplatser, fläktarna blockerar endast platsen under så att säga. Du lär ha ungefär 0,5cm att spela med om din andra PCI-E plats ligger just under.

Permalänk

Jag ska ta och mäta lite på moderkortet och ref. kylarna så får vi se vad jag kommer fram till Återkommer...

Ang luftflödet... Har 6st 120mm som blåser in från sidodörren, 2st 120mm i taket som drar ut och 1st 120mm bak som drar ut... Borde la vara lagom?

Tack för alla svar hittils iaf

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av z€r0(0o|_:

Jag ska ta och mäta lite på moderkortet och ref. kylarna så får vi se vad jag kommer fram till Återkommer...

Ang luftflödet... Har 6st 120mm som blåser in från sidodörren, 2st 120mm i taket som drar ut och 1st 120mm bak som drar ut... Borde la vara lagom?

Tack för alla svar hittils iaf

Jag har faktiskt bara testat med en fläkt på sidan och det fungerar skapligt bättre att ha den som utblås än som inblås, men när det handlar om 6st fläktar så skulle det bli ett rejält undertryck om alla körde som utblås. Det kan eventuellt sett bli så att luften blir ganska varm vid utblåsen och kanske även vid processorn, men svårt att säga med allt det där draget du har på sidan. Övertrycket lär ju pressa ut som attan.

Jag tror knappast att det lär vara ett problem att köra med de kylarna. Så länge du kommer bort ifrån oljudet av referenskylarna lär du blir mer än nöjd.

Jag kan även meddela att kylflänsarna för VRM och minnena är ganska kass på i princip alla tredjeparts kyllösningar. Det fungerar med 6870, men jag har hört lite skräckhistorier om andra grafikkort. Har själv tänkt montera tillbaka metallplattan från referenskylaren på vardera kort då det enligt rykten ska ge bättre kylning. För att inte tala om bättre stabilitet, korten blir lite böjda av de här feta kylarna. Det blir ett trevligt projekt i helgen.

Permalänk

Hraf: Låter bra det Bra tips med metall plattan också, uppskattas

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||