Ifixit öppnar upp Apple Ipad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det är jusst det där resonemanget som är inte fungerar. Att iPhone 4 skulle ha 4 ggr fler pixlar är nog inget jag skulle gissat, men det var inte orimligt - den största frågan i iPhonens fall var att berättiga de kostnader som en sådan skärm skulle innebära, inte att det vore tekniskt självmord. Att iPaden skulle göra samma sak är helt orimligt.

Att folk tror och ens försvarar det är rätt absurt, det är bara siffror för folk. 4 ggr hit eller 4 ggr dit, vad spelar det för roll? Det spelar en enorm roll för alltifrån anslutning till skärmen (LVDS som iPaden använder? Skulle inte tro det va), grafikkrets? Minne?

1080p kräver 3 Gbit/s, 2048x1536 kräver 4.5 Gbit/s, 50% mer. Och för 1080p så har du alltid ordentligt med hårdvarustöd, vad för hårdvara dimensionerat för en sådan liten enhet tror du hanterar sådant?

Bandbreddskraven blir rätt fantastiska, den skärmen och allt runtomkring ska dessutom husera i ett litet chassi och drivas med hjälp utav batterier (som gärna ska räcka i timmar och inte minuter).

Det är inte och har aldrig varit rimligt för 5 öre och det har folk sagt ända sen de återhämtat sig efter att ha läst det där påhittade ryktet. Störtlöjligt.

Valet av upplösning i Phone 4 gjorde de sannolikt för att det är enkelt att skala upp befintliga appar.

Utvecklingen går ruskigt fort i det här området, den grafiska prestandan är en enormt mycket bättre i iPad2 jämfört med den gamla. Och som surf/läsplatta vore den höga upplösningen högst önskvärt.

Som sagt, att den skulle dyka upp redan på iPad 2 var ju väldigt osannolikt med tanke på vad den skulle kosta och att de aldrig skulle kunna tillverka tillräckligt många. Men är övertygad om att vi kommer få se betydligt högre upplösning i "surfplattor" inom en inte alltför lång framtid.

Permalänk
Skrivet av echo:

Det är inte och har aldrig varit rimligt för 5 öre och det har folk sagt ända sen de återhämtat sig efter att ha läst det där påhittade ryktet. Störtlöjligt.

Som tur är så går teknikutvecklingen framåt och alla här är nog överens om att ipad 3 bör ha en mer högupplöst skärm, varför inte en retina? Varken du eller jag vet, därför bör varken du eller jag ta i så vi nästan skiter på oss när korten ligger på bordet. För det vore lite väl enkelt, eller hur?

Tjusningen med Apple är att de flera gånger lyckats överraska. Jag var tveksam gällande retina på iphonen, men hade uppenbarligen fel. Nu har dom skapat ett behov, och den dagen tekniken gör det möjligt så kommer det sitta en retina eller motsvarande i ipaden, jag tror tekniken finns vid release av ipad 3.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

En 2048x1536 skärm på iPad är helt realistisk.
Upplösningen har väldigt lite med kostnaden för själva skärmen att göra, däremot kostar omgivande elektronik potentiellt mer - en smäll som Apple ju till största del tagit med elektroniken i iPad2 som kan driva 4x så många pixlar som iPad1 med liknande prestanda och dessutom utökat minne och snabbare CPU. (Man kan ju få yield problem också t ex pga pixelfel, å andra sidan kan man nog initialt acceptera fler pixelfel om pixlarna är väldigt små.)

Problemet är nog snarare att kunna garantera tillräckliga produktionsvolymer. Apple investerade just över tre miljarder dollar för att säkra framtida komponenttillgång, och rykten talar för att produktionskapacitet för skärmar var en större post.

Apple har själva skapat förväntningarna om högre skärmupplösning genom iPhone4s Retina skärm, som har blivit extremt väl mottagen av användarna. Eftersom iPad ses som en framtida bärare av vad som idag är tryckt text/magasin, behöver den högre upplösning än den nuvarande. (Spel och film vete väl sjuttan om de tjänar så mycket på högre upplösning.) En högupplösande skärm kom inte nu trots att elektroniken i huvudsak var på plats och man kan tänka sig en parallell utveckling som hamnade i otakt ifråga om produktion. Vi får se med nästa iPad, men det skulle inte förvåna mig stort om den hade dubbla linjära upplösningen. Det är det allra enklaste alternativet ur mjukvarusynpunkt.

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar väldigt onödigt med ipad...

Visa signatur

Intel cuad Q8200 2,33Ghz | 9800gt 512mb | 6gb ddr2 | MS - 7360 | CM 690 | WD Caviar 64mb 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Som tur är så går teknikutvecklingen framåt och alla här är nog överens om att ipad 3 bör ha en mer högupplöst skärm, varför inte en retina? Varken du eller jag vet, därför bör varken du eller jag ta i så vi nästan skiter på oss när korten ligger på bordet. För det vore lite väl enkelt, eller hur?

Det var alldeles för enkelt att skjuta ner det där ryktet även medans det var ett rykte, detta skrev jag 28 nov. 2010:

Citat:

Spekulation:Nästa iPad kommer med fusionsreaktor

Det är väl ungefär lika troligt som att skärmen skulle komma med en upplösning på 2048x1536.

Visar ju bara på att de som spekulerar (läs gissar) inte har någon som helst koll på ... något?

Löjligt.

Upplösningen ser jag som rätt irrelevant. iPaden och alla andra plattor är och kommer alltid vara totalt värdelösa i mina ögon fram tills dess att den skrotar LCDn och kör någon form av e-ink (hybrid går ju förstås - om det fungerar bra).

Dagens android + iOS-plattor duger inte till att läsa böcker på och det är också i princip det enda vettiga man kan göra på dom så i mitt tycke så faller hela konceptet. Tack apple för att ni förstörde läsplatte-marknaden med en lekplatta

Så om jag får välja så har man bytt skärmteknik helt i iPad 3. Högre upplösning vore trevligt men tror inte alls det finns samma behov av att gå upp lika mycket som man gjorde med iPhonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Upplösningen ser jag som rätt irrelevant. iPaden och alla andra plattor är och kommer alltid vara totalt värdelösa i mina ögon fram tills dess att den skrotar LCDn och kör någon form av e-ink (hybrid går ju förstås - om det fungerar bra).

Dagens android + iOS-plattor duger inte till att läsa böcker på och det är också i princip det enda vettiga man kan göra på dom så i mitt tycke så faller hela konceptet. Tack apple för att ni förstörde läsplatte-marknaden med en lekplatta

Så om jag får välja så har man bytt skärmteknik helt i iPad 3. Högre upplösning vore trevligt men tror inte alls det finns samma behov av att gå upp lika mycket som man gjorde med iPhonen.

Du har all rätt till din åsikt men vi är många som inte håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du har all rätt till din åsikt men vi är många som inte håller med

Nej apple har lyckats med att övertyga folk till annat.
Men efter en vecka med en iPad så är nog de allra flesta på samma sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Nej apple har lyckats med att övertyga folk till annat.
Men efter en vecka med en iPad så är nog de allra flesta på samma sida

Jag har haft min sen i november, tack webhallen, fortfarande ohyggligt nöjd med den så nja

Jag har läst en hel del böcker och visst, e-ink fungerar nog bättre, alla dagar i veckan. Men det är endast ett användningsområde för iPaden. Jag använder den mycket för fotoböcker, där e-ink är totalt värdelöst som det är nu, då det innefattar väldigt mycket färgbilder som skall visas med bra kvalitet.
Även bilder jag själv tagit, webben, spel och film faller på e-ink i nuvarande utförande.

Permalänk
Medlem

Situationen just nu med tillgången på iPod2 (4-5 veckors väntetid i USA för ögonblicket, en vecka innan lanseringen i i ett stort antal nya länder bl.a. Sverige) visar hur svårt det är för Apple att säkra både produktionsvolym och flexibilitet för ökad efterfrågan genom hela supply-kedjan. Hur mycket hade t.ex. iPhone4 kunnat sälja om den hade haft bättre tillgänglighet? Situationen kan bli densamma för iPad2.

Självklart påverkar sådana hänsyn Apples komponentval. I gengäld är Apple så stora att de kan gå in och betala för att komponenttillverkarna bygger upp helt nya produktionslinjer för att säkra försörjning, så de kan också få unika lösningar (och priser...)

Permalänk

Henne hade jag inte sagt nej till...